| کد خبر: 217522 |

وزیر راه و شهرسازی:

◄ لزوم افزایش سهم ریل در ترانزیت کشور

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای افزایش سهم ایران از بازار بزرگ ترانزیت منطقه چند کار مختلف انجام داده ایم که از جمله این اقدامات، پیگیری و تسریع در ساخت راه آهن چابهار - زاهدان و توسعه بندر اقیانوسی چابهار بوده است.

تین نیوز

وزیر راه  و شهرسازی گفت: برای افزایش سهم ایران از بازار بزرگ ترانزیت منطقه چند کار مختلف انجام داده ایم که از جمله این اقدامات، پیگیری و تسریع در ساخت راه آهن چابهار - زاهدان و توسعه بندر اقیانوسی چابهار بوده است.

به گزارش تین نیوز، شب گذشته، وزیر راه و شهرسازی درباره این سند خاطرنشان کرده است: سند جستیک کشور حمل و نقل را از مبدا تا مقصد برای بار و مسافر هم به لحاظ زیرساخت‌ها و هم به لحاظ سیستم‌ها و سامانه‌ها و وسایل حمل و نقل تنظیم کرده است تا در قالب یک برنامه بتوان اهداف کمی را محقق کرد.

اسلامی در بخشی از سخنان خود که به توسعه حمل ونقل ریلی اختصاص یافته بود نیز افزایش سهم ریل در ترانزیت کشور را یکی از اهداف مهم اسناد بالادستی دانست و گفت: برای تحقق این هدف، تلاش کرده ایم با توجه به واقع شدن ایران در دو مسیر کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب از این فرصت بهره ببریم و اگر ساختارها، سیاست‌ها و سازو کار مطلوب فراهم می‌شد قطعا کشور ما از سهم بیشتری در ترانزیت مسافر هوایی و بار برخوردار شده بود

او اظهار کرد: پنج سال قبل سهم ما از ترانزیت بار ۱۳ میلیون تن در سال بود که با توجه به سیاست‌های خصمانه آمریکا و با مزاحمت‌های عملی این کشور و کمک‌هایی که به کشور‌های همسایه ایران و منطقه در این زمینه کرده تا سهم ترانزیتی ایران را کاهش دهد، سال گذشته ۸ میلیون تن بار از مسیر ترانزیتی ایران جابجا شد بنابراین ارزش ترانزیت این میزان بار از کشور، به حدود ۷۰۰میلیون دلار در سال گذشته رسیده است.

او حجم ترانزیت کالا در کریدور شمال - جنوب را سالانه ۹۰ میلیون تن بین کشور‌های آسیای میانه و سی آی اس با اقیانوس هند و هندوستان دانست و افزود: برای افزایش سهم ایران از این بازار بزرگ چند کار مختلف انجام داده ایم که از جمله این اقدامات، پیگیری و تسریع در ساخت راه آهن چابهار - زاهدان و توسعه بندر اقیانوسی چابهار بوده است.

اسلامی تاکید کرد: اتصال ریلی راه آهن ایران به ترکیه گرچه از قبل وجود داشت، اما دارای نواقص جدی عملیاتی زیادی بود، این ارتباط در شرایط گسترش بیماری کرونا در جهان اتفاق افتاد و در این زمینه همچنین، معاهده تعرفه‌های مشترک ریلی با راه آهن ترکیه و ۴ کشور منطقه به امضا رسیده است.

اسلامی  ادامه داد: راه آهن زاهدان به بیرجند سال آینده به بهره برداری خواهد رسید هم اکنون پیشرفت فیزیکی این مسیر ریلی به ۵۲ درصد رسیده است.

او ساخت و تکمیل راه آهن رشت - آستارا و الحاق راه آهن ایران به اتحادیه راه آهن‌های آسیای میانه را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه دانست و افزود: با الحاق ایران به این اتحادیه عملا وحدت رویه‌ای در موضوع معاهدات بازرگانی و حقوق گمرکی ایجاد خواهد شد که در نتیجه، سهم ایران را از ترانزیت بار منطقه افزایش خواهد داد.

گفتنی است که در حال حاضر سهم شبکه ریلی در حمل و نقل در وضع موجود که کمتر از ۱۰ درصد است که طبق سخنان وزیر راه، این مقدار باید افزایش پیدا کند و به بالای ۳۰ درصد افزایش برسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 1 0

    شما به 7.6 میلیون تن در سال 98 و 10.4 میلون تن در سال 97 میگید ترانزیت؟ بیش از 12 هزار کیلومتر ریل دارید اما سهم ریل از ترانزیت در سال 97 حدود 1.6 میلیون تن بوده( 15 درصد از کل ترانزیت).