| کد خبر: 209359 |

◄ موانعی که تخلیه مستقیم بار کشتی‌ها به واگن را سخت‌تر می‌کند

یک کارشناس حمل و نقل ریلی گفت: حمل مستقیم بار از کشتی به قطار باعث می شود هم سرعت حمل بار افزایش یابد و هم فرایند واسطه ها حذف می شود و بخش قابل توجهی از چشم اندازی که بارها باید توسط ریل حمل شود تحقق می یاید.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل ریلی گفت: حمل مستقیم بار از کشتی به قطار باعث می شود هم سرعت حمل بار افزایش یابد و هم فرایند واسطه ها حذف می شود و بخش قابل توجهی از چشم اندازی که بارها باید توسط ریل حمل شود تحقق می یاید. 

به گزارش تین نیوز،  در تاریخ 27 اسفند ماه سال 98 در چارچوب بندهای ۲۴ و ۲۵ ابلاغی مقام معظم رهبری (سیاست‌های اقتصاد مقاومتی) و همچنین نیل به سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، دستیابی به اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور و سیاست‌های کلی وزارت راه و شهرسازی در زمینه توسعه حمل و نقل چندوجهی (افزایش سهم ریل در بنادر کشور)، تفاهم نامه همکاری بین سازمان بنادر و دریانوردی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به امضاء رسید.

میثم لاجوردی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در خصوص حل بار مستقیم از کشتی به ریلی گفت: در بندر شهید رجایی که بزرگ‌ترین بندر تخلیه بار ازلحاظ حجمی در ایران است و حدود 100 میلیون تن بارگیری دارد. از آنجا سیستم فرایند به گونه ای است که عملاً برای انتقال بار از روی کشتی بر روی ریل با محدودیت‌های زیادی روبرو است.

بیشتر بخوانید: تخلیه مستقیم بار به واگن، چقدر در کرایه حمل بار تاثیر دارد؟

 وی اظهار کرد: به دلیل اینکه انتقال و تخلیه بار به صورت سیستمی انجام نمی شود،  اکثر بارها بر روی جاده می رود.

این کارشناس افزود: از اصلی‌ترین دلایلی که می‌توان ازلحاظ سیاست‌گذاری‌ به آن تکیه کرد این است که قطارهایی که متصل به خطوط راه‌آهن هستند تا خطوط انشعاب وارد محوطه بندری می‌شوند و شرکت‌های حمل که وظیفه تخلیه و بارگیری را دارند و به‌صورت غیردولتی مدیریت می‌شوند برای اینکه بار را از روی کشتی بر روی ناوگانشان که همان ریل است منتقل کنند با محدودیت روبرو بودند.

لاجوردی با تشریح روند انتقال بار از کشتی به ریل گفت: این محدودیت‌ها سه ضلع‌ دارد که یک ضلع آن شرکت‌های بهره‌بردار هستند و ضلع دیگر آن راه آهن و ضلع آخر سازمان بنادر است. این سه ضلع تا زمانی که نتوانند هماهنگ باشند، سهم انتقال بار توسط ریل بسیار ناچیز می ماند.

وی گفت: انتقال بار به این نحو است که ناوگان شرکت‌های بهره‌بردار طبق سیستم بهره‌برداری راه‌آهن  تا خطوط انشعاب ریلی محیط بندر منتقل می‌کنند؛ اما از خطوط انشعاب تا محل تخلیه بارگیری، انتقال واگن توسط لوکوموتیوهایی که بهره‌برداری‌شان با شرکت راه آهن است، انجام می‌شود.

لاجوردی در این خصوص گفت: شرکت های بهره بردار در تلاش هستند حداکثر ظرفیت خود را به کار گیرند تا بار بیشتری حمل کنند و درآمد بیشتری داشته باشند و ممکن است در محل بارگیری سه نوبت نیز کار کنند. اما برای اینکه واگنشان به محل تخلیه بارگیری منتقل شود باید توسط لوکوموتیوهای مانوری شرکت راه آهن منتقل شوند؛ در حالی که حجم واگن‌هایی که به خط انشعاب می‌آیند زیاد است اما از طرفی لوکوموتیوهایی که واگن‌ها را باید منتقل کنند تعدادشان کم است و زمانشان نیز محدود است.

وی نتیجه این فرایند گفت: این فرایند منجر می‌شود ظرفیت واگن‌ها برای جذب بار کم شود و صف‌های طولانی شکل یگیرد و  پروسه انتقال بار از کشتی تا محل تخلیه بار از یک‌ طرف  و رساندن واگن‌های باری به محل تخلیه بار باعث می‌شود این شیوه حمل مشتری نداشته باشد و زمان‌بر باشد.

این کارشناس گفت: عمده باری در که در بنادر می‌آید قابلیت حمل توسط ریل را دارد اما به دلیل اینکه باید سه ارگان  با هم هماهنگ باشند، باعث می‌شود عملیات زمان‌بر شود.

لاجوردی با تاکید بر حذف واسطه ها گفت: حمل مستقیم بار از کشتی به قطار باعث می شود هم سرعت حمل بار افزایش یابد و هم فرایند واسطه‌‌گری حذف شود و بخش قابل توجهی از چشم‌اندازی که بر اساس آن بار در بنادر باید توسط ریل حمل شود؛ تحقق می یاید. حمل مستقیم بار از کشتی به قطار یک حرکت رو به جلو محسوب می شد و نتیجه آن افزایش سهم ریل از حمل بار در کشور است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.