| کد خبر: 202853 |

خط ریلی اردبیل-میانه چقدر توجیه اقتصادی دارد؟

یک کارشناس حمل و نقل ریلی معتقد است: بهره برداری از پروژه ریلی اردبیل-میانه بیش از آنکه بار فنی و اقتصادی داشته باشد؛ تنها با تاثیرات اجتماعی همراه است.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل ریلی معتقد است: بهره برداری از پروژه ریلی اردبیل-میانه بیش از آنکه بار فنی و اقتصادی داشته باشد؛ تنها با تاثیرات اجتماعی همراه است.

به گزارش تین نیوز محور ریلی اردبیل-میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر قرار است تا پایان سال 99 به بهره برداری برسد. محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری در سفر استانی به اردبیل درباره این خط ریلی گفت: «راه آهن اردبیل-میانه در اولویت اجرایی دولت قرار گرفته و بزودی ریل‌گذاری آن از سمت اردبیل آغاز می‌شود.»

اما یک کارشناس حمل و نقل  در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز درباره راه‌اندازی این خط ریلی می‌گوید: دولت اولویت خود را پروژه‌هایی انتخاب کرده است که تاثیر اجتماعی بیشتری دارد. طبیعتا در شرایط سیاسی کنونی که رضایتمندی مردم مهم است، اتصال استان ها به شبکه ریلی، هم مطلوب نماینده هاست و هم مطلوب دولت.

میثم لاجوردی افزود: اگر این پروژه ریلی از نظر فنی و اقتصادی بررسی شود جدا از بحث اجتماعی قطعا در اولویت نیست زیرا  منابعی که در اختیار است بسیار محدود است.

لاجوردی با تاکید بر اینکه باید سرمایه گذاری در محورهایی صورت گیرد که تقاضا برای آن زیاد است گفت: اولویت با محورهایی است که تقاصای بار و مسافر و زیادی دارد و همچنین بر تحکیم روابط منطقه  اثرگذار باشد که در نهایت منجر به کاهش فشار سیاسی و تحریم‌ها شود.

وی افزود: این نکته از نظر بین المللی مهم است زیرا منافع کشورهای دیگر را به ایران گره می زند و از نظر اقتصادی و سیاسی می‌تواند مثمر ثمر باشد.

وی گفت: کارشناسان حوزه ریلی معتقدند تقدم و تاخرهای منطقی باید رعایت شود نه اینکه بگوییم چون این پروژه به دلیل اینکه بعد اجتماعی دارد در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: هر چند دولت از همان ابتدا مشخص کرده بود که اولویتش اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی است اما  از نظر کارشناسان این اولویت‌بندی منطقی نیست. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 1 0

    حكايت تصويب طرح : در سال 83 مطالعات توجيهي طرح بوسيله مشاور صورت گرفت كه نشان دهنده فقدان توجيه مالي و اقتصادي آن بود زيرا اين طرح بسيار صعب العبور است و تونلهاي بسياري لازم دارد. معاون عمراني استانداري كه بعدها استاندار اردبيل شد، پيگيري براي تصويب طرح داشت و از بنده سوال كرد در چه شرايطي چنين طرحي توجيه پذير مي شود؟ عرض كردم اگر بار بسيار زيادي در منطقه باشد مثلا كارخانه ذوب آهني به مقياس حدود سه ميليون تن در اردبيل باشد. چند ماه بعد نامه از استانداري رسيد كه در مطالعات توجيهي به وجود كارخانه ذوب آهن اردبيل توجه نشده است. مدارك خواستيم و ارسال كردند . بنده همراه با نماينده مشاور به اردبيل سفر كرديم و ديديم سوله و ديوار كارخانه اي در دست احداث است و مدير كارخانه كه رييس انجمن فولاد ايران بود وضعيت كارخانه را توضيح داد. چند ماه صبر كرديم و مراتب را به سازمان برنامه گزارش كرديم. اينبار همراه با نماينده سازمان سفر كرديم و ديديم تجهيزات كارخانه خريداري شده و كوره هم در حال احداث است. مدير كارخانه مي گفت بدنبال وعده رييس جمهور در سفر با استان مبني بر احداث راه آهن (قبل از تصويب در سازمان برنامه) آنها بنا به وعده رييس جمهور، كارخانه خود را در اين مكان جانمايي كرده اند. مدارك توجيهي و مجوزها كامل بود بنابراين از طرف شركت ساخت به سازمان برنامه گزارش كرديم كه حسب اين مدارك با لحاظ كارخانه اين طرح راه آهن توجيه پذير مي شود ولي جا دارد وزارت صنايع در اين باره اظهارنظر كند. چند ماه بعد اين طرح مصوبه دريافت كرد.

  • سيدمرتضي ناصريان 1 0

    بنده با نظر آقاي مهندس لاجوردي موافقم كه اين طرح با شرايط كنوني توجيه براي ادامه دادن از ابعاد اقتصادي ندارد و بحث اجتماعي امروزه بارز شده است.