◄ بهرهوری خط آهن تهران-مشهد اولویت بیشتری از برقی کردن مسیر دارد
یک کارشناس ریلی معتقد است که برقی کردن مسیر خط آهن تهران-مشهد باید در اولویت بعدی این خط آهن باشد.
یک کارشناس ریلی معتقد است که برقی کردن مسیر خط آهن تهران-مشهد باید در اولویت بعدی این خط آهن باشد.
مسیر تهران - مشهد پرترددترین مسیر ریلی کشور است به طوری که روزانه بیش از 80 رام قطار مسافری و حدود 20 رام قطار باری از این مسیر عبور میکند؛ لذا مسیری مهم و استراتژیک برای ایران به حساب میآید. چندی است که اختلاف نظرهای زیادی برای برقی کردن این خط بین کارشناسان وجود دارد.
میثم لاجوردی کارشناس حمل و نقل ریلی در گفت و گو با خبرنگار تین نیوز گفت: جدا از مسئله صرفه اقتصادی برقی کردن مسیر تهران-مشهد، به دلیل تقاضای بالای 20 میلیونی در این مسیر، برقی کردن مسیر از منظر اجتماعی کار درستی است. اما منوط به اینکه با بهره وری این اتفاق رخ دهد.
وی افزود: مشکل بزرگی که در مسیر ریلی تهران به مشهد وجود دارد این است که به واسطه مدل بهره برداری که وجود دارد، از ظرفیت ها به صورت بهینه استفاده نمی شود.
لاجوردی گفت: هم اکنون قطارهایی با حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت به صورت عمومی در این مسیر می توانند حرکت کنند اما به دلیل نوع تعمیر و نگهداری، میانگین سرعت 70 کلیومتر است. با وجود اینکه هزینههای زیادی برای زیر ساختها شده است اما به دلیل اینکه نوع بهرهبرداری مناسب نیست و سیستم ها نیز بروزرسانی نشده است، سرعت سیر پایین است.
لاجوردی با بیان اینکه باید روش مناسبتری برای بهره وری در نظر گرفت گفت: سیر این محور در اوایل انقلاب بین 6 تا 8 ساعت طول میکشید اما اکنون بین 10 تا 12 ساعت سیر آن طول میکشد. پس زیرساخت های لازم فراهم است و باید بهرهوری بیشتری انجام شود.
این کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی گفت: برای اینکه سرعت سیر اضافه شود برقی کردن راهی مناسب است و مدت زمان سیر را کوتاه می کند و با اتفاق هایی که در بخش هوایی افتاده است میتوان نیم نگاهی به بخش مسافری ریلی نیز داشت. در محور هایی که تقاضای مسافری زیادی دارد حتی توجیه اقتصادی نیز می تواند داشته باشد.
وی افزود: در کشوری مثل ژاپن 6 محور پرسرعت وجود دارد که اقتصادی و دست بخش خصوصی است. اگر بررسی بیشتری شود اگر سرعت سیر افزایش پیدا کند میتوان مدلهای اقتصادی نیز برای آن در نظر گرفت.
وی با بیان چالشهای برقی کردن این مسیر گفت: چالش مهم، اختلاف نظر بین نهادهای کارشناسی است که آیا مانند مسیر تهران-قم-اصفهان خطوط هایاسپید (پر سرعت) در اولویت است یا اینکه با برقی کردن ظرفیت خط و سرعت سیر را افزایش دهیم.
وی افزود: من معتقدم برقی کردن صرفه اقتصادی بیشتری دارد زیرا اگر بخواهیم به سمت خطوط های اسپید برویم باید زیرساخت جدیدی اضافه کنیم که طبیعتا هزینه زیادی دارد و در شرایط فعلی اقتصادی کشور به صرفه نیست.
لاجوردی گفت: اگر مشکل زمان سیر در این مسیر وجود دارد، بهتر است به جای هزینه کردن برای برقی کردن ابتدا روش بهرهوری را اصلاح کنیم و زمان 12 ساعت را مثل زمان قبل به 6 ساعت بدون ایجاد شبکه بالاسری برقی، برسانیم. اگر این بهره وری انجام شد در گام بعدی با افزایش تقاضا برای این خط ، برای افزایش ظرفیت به سمت برقی کردن مسیر برویم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.