| کد خبر: 194994 |

درخواست فرماندار آستارا از مدیرعامل راه‎‌آهن:

تسریع در روند ساخت پروژه بارانداز ریلی آستارا – آستارا

تسریع در روند ساخت پروژه بارانداز ریلی آستارا – آستارا نیازمند همت و مدیریت جهادی است.

تین نیوز

 فرماندار آستارا گفت: از عمده مشکلات پروژه بارانداز ریلی آستارا – آستارا آماده نبودن زیرساخت‌های لازم، نبود پلیس راه‌آهن، دستگاه ایکس‌ری، باسکول، استقرار ادارات گمرکی و گذرنامه است که تُجّار را با مشکلاتی مواجه کرده و تجارت را نیز کند کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، حسن رستم‌‌زاد فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در سفر معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به این شهرستان، تسریع در روند اجرای این پروژه را خواستار شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه از زمان انتصاب سعید رسولی به عنوان رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزایش سرعت اجرای این پروژه و تبدیل وضعیت  آن از حالت راکد به حالت نیمه‌فعال را  شاهد هستیم اما به‌دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال جنوب و هم‌چنین تقاطع راه‌آهن در مسیر پرتردد آستارا–اردبیل خواستار تسریع در اجرای این پروژه هستیم تا ضمن جلوگیری از حوادث احتمالی در این مسیر و رفع ترافیک سنگین در ساعات پیک  تردد، با تکمیل این پروژه شکوفایی و توسعه بیش از پیش شهرستان آستارا، استان و کشور را شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: بهره‌مندی از این ظرفیت شهرستان آستارا در جهت تولید اشتغال برای جوانان و توسعه اقتصادی این منطقه می‌تواند به‌عنوان انگیزه و محرک برای دست‌اندرکاران این پروژه باشد تا با همت و مدیریت جهادی و سرعت بخشیدن به‌عملیات اجرایی آن در کوتاه‌ترین زمان بارانداز ریلی آستارا را به‌مرحله بهره‌برداری کامل برسانند.

رستم‌زاد هم‌چنین در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر شفاف‌سازی قرارداد منعقد شده فی مابین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و تهیه و ابلاغ یک نسخه از آن به استان و فرمانداری آستارا ادامه داد: با ابلاغ و ارسال این قرار داد به استان و شهرستان ضمن شفاف‌سازی و ابهام‌زدایی تمامی بندهای آن و مشخص شدن تعهدات دو طرف در این پروژه و رعایت حق و حقوق کشورمان، تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز به وظایف خود آگاه شده و با تسهیل در روند اجرای این پروژه باعث تسریع آن خواهد شد زیرا به دلیل نیاز بالای این پروژه ملی به مصالح معدنی، دریافت مجوزات از دستگاه‌های مربوطه بسیار زمان بر است و چنان‌چه با مفاد و بند های این پروژه بین‌المللی آشنا باشند و توجیه شوند پروسه زمانی  کوتاه‌تر خواهد بود و هم‌چنین با توجه به بهره‌برداری حدود ۲۳ ماهه از این مجموعه، از ۲۵ سال مورد توافق دو کشور در جهت اجاره بهره‌برداری  این مجموعه به کشور آذربایجان این شبهه وجود دارد که آیا این مدت مورد استفاده از ۲۵ سال کسر می‌‌شود یا خیر؟ 

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که باعث کند و راکد شدن اجرای این پروژه  در این مدت شده است جابه‌جایی و دست به دست شدن متوالی اجرای آن از شرکت ساخت و توسعه به شرکت راه‌آهن و برعکس است که با تعیین تکلیف این موضوع و انتخاب یک شرکت یا تقسیم کار بین دوشرکت می‌تواند شتاب‌دهنده در تکمیل این پروژه باشد.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به اهتمام وزارت راه و شهرسازی در خصوص بارانداز ریلی آستارا-آستارا گفت: بر اساس سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه گسترش زیرساخت‌های کریدور شمال-جنوب مورد توجه بوده و راه‌آهن رشت-آستارا تنها حلقه مفقوده این کریدور است.

سعید رسولی توجه به فعالیت مداوم کارگاه بارانداز ریلی این شهرستان را یک اولویت دانست و بیان کرد: کارگاه بارانداز ریلی هم‌اکنون فعال بوده و در حوزه بهره‌برداری و فنی نیز به جمع‌بندی‌های رسیدیم و این کارگاه به‌طور مداوم و فعال عملیات خود را در مرز آستارا انجام می‌دهد.

رسولی با اشاره به دیگر برنامه‌های این سفر گفت: در بازدید از گردنه حیران آستارا تسهیل ترافیکی مسیر جاده حیران از برنامه‌های مورد بررسی بوده و هم‌چنین امکانات تخلیه بارگیری بارانداز ریلی و مسائل مربوط به گمرک زمینی را بررسی و پیگیری خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهتمام وزارت راه و شهرسازی در خصوص بارانداز ریلی آستارا-آستارا گفت: بر اساس سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه گسترش زیرساخت‌های کریدور شمال-جنوب مورد توجه بوده و راه‌آهن رشت-آستارا تنها حلقه مفقوده این کریدور است، هم‌چنین ارزیابی ۴۰ کیلومتر اول این خط ریلی در حال انجام بوده و و این مرحله توسط کشورمان در حال انجام است.

 رسولی در این سفر با اشاره به بازدید از زیرساخت های توسعه آستارا، گفت: در این سفر بازدید از پایانه مرزی این شهرستان را داشتیم که این پایانه هم‌زمان در حال ساخت و و بهره‌برداری بوده و طبیعتاً به دلیل انجام هر دو این عمل مشکلاتی را نیز داشته که برای رفع آن اقداماتی را انجام خواهیم داد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.