| کد خبر: 183307 |

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور:

اتصال۲۲ استان به شبکه ریلی کشور

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور با اشاره به اتصال ۲۲ مرکز استان به شبکه ریلی طی سال های اخیر، گفت: سه استان اردبیل، کردستان و چهارمحال و بختیاری تا سال ۱۴۰۰ به این شبکه متصل می‌شوند.

تین نیوز

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور با اشاره به اتصال ۲۲ مرکز استان به شبکه ریلی طی سال های اخیر، گفت: سه استان اردبیل، کردستان و چهارمحال و بختیاری تا سال ۱۴۰۰ به این شبکه متصل می شوند.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از مهر، عباس خطیبی در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع افتتاح خط ریلی قزوین- رشت با حضور رئیس جمهور که در سالن جلسات اداره‌کل راه و شهرسازی استان گیلان برگزار شد با بیان این‌که این پروژه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ریلی کشور در سال‌های اخیر است، اظهار کرد: در ۲۰ سال گذشته پروژه‌ای در این ابعاد و حجم سابقه نداشته است.

وی با بیان این‌که حجم کار، کارآمدی، موقعیت استراتژیک و شرایط ترانزیتی این پروژه را منحصر به فرد کرده است، افزود: این پروژه روز چهارشنبه با حضور رئیس جمهور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور با اشاره به این‌که بر اساس بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست کلی برنامه توسعه ششم ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری توسعه ریلی مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: اتصال راه آهن قزوین-رشت به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب بوده که به طول ۱۶۴ کیلومتر اجرایی و از رشته کوه‌های البرز نیز عبور کرده است.

وی با بیان این‌که این خط ریلی توانایی جابه‌جایی بار و مسافر را به صورت ترکیبی و جدا دارد، بیان کرد: در سال ۹۶ دو مرکز همدان و کرمانشاه و چند ماه پیش نیز استان آذربایجان‌غربی به مرکزیت ارومیه به شبکه ریلی کشور متصل شده‌اند و در روزهای آینده نیز شاهد اتصال استان گیلان به این شبکه خواهیم بود.

خطیبی در ادامه با اشاره به این‌که عملیات اجرایی اتصال راه آهن رشت به انزلی در سه قطعه و به طول ۳۸ کیلومتر در دست اجرا است، تصریح‌کرد: در مسیر اجرای این پروژه شش ایستگاه ساخته می‌شود که در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی ۲۰درصدی برخوردار است.

رشد ۳ برابری ساخت خط ریلی از سال ۵۷ تاکنون در کشور

وی با بیان این‌که برای تکمیل این پروژه به صورت میانگین حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: تاکنون و از ابتدای اجرای این پروژه یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و تا زمانی که ایمنی کلیه مسیرها مطمئن نباشیم هیچ مسیری بهره‌برداری نمی‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور با اشاره به این‌که تاکنون ۲۲ مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شده است، افزود: ۹ مرکز دیگر نیز در دست ساخت است و ۳ مرکز اردبیل، کردستان و چهارمحال و بختیاری نیز تا پایان کار دولت فعلی به شبکه ریلی متصل می‌شوند.

وی با بیان این‌که در سال ۵۷ تنها ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط ریلی در کشور وجود داشت، گفت: این میزان در حال حاضر به ۱۳‌هزار و ۷۹۰ کیلومتر رسیده که نشان‌دهنده رشد ۳ برابری است.

خطیبی در ادامه با اشاره به این‌که بر اساس تصمیمات گرفته شده در آینده ۱۰ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور ساخته می‌شود، افزود: ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر در دست ساخت بوده و مطالعات ۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر نیز در حال انجام است که به دلیل کمبود منابع اجرا و تکمیل آن زمان‌بر خواهد بود.

وی با بیان این‌که در مدت احداث ایستگاه خط آهن قزوین-رشت هزار و ۷۰۰ نفر به صورت موقت مشغول به کار بودند، اظهار کرد: ایستگاه رشت نیازمند ۱۷۰ نیروی‌انسانی ثابت است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور با اشاره به این‌که تمامی خطوط ریلی کشور معمولی است، تصریح‌کرد: تنها خط ریلی تهران-قم-اصفهان به طول ۴۰۰ کیلومتر پرسرعت است.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.