| کد خبر: 181805 |

در چهل سالگی انقلاب تشریح شد:

◄ جهش بارگیری و حمل بار در راه‌آهن شرق پس از انقلاب

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و از ابتدای تاسیس اداره‌کل راه‌آهن شرق تاکنون بیش از ۳۰ میلیون تن بار در مدت ۱۳ سال در حوزه استحفاظی این اداره‌کل، بارگیری و به مقاصد مختلف حمل شده است.

تین نیوز

مدیرعامل راه‌آهن شرق، گفت: پس انقلاب تا سال ۱۳۸۴ منطقه شرق به شبکه ریلی متصل نبود اما به دلیل موقعیت استراتژیک و ویژه این منطقه از یک‌سو و واقع‌شدن در مسیر کریدورهای بین‌المللی به‌ویژه کریدور سرخس بندرعباس از سوی دیگر احداث راه‌آهن شرق در اولویت پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا چگانی بابیان این‌که ایجاد این خط ریلی موجب اتصال کشورهای آسیای میانه به بندرها جنوبی کشور و آب‌های آزاد می‌شود، افزود: این امر از اهمیت ویژه‌ای برای کشور برخوردار‌است.

مدیرکل راه‌آهن شرق با یادآوری این‌که کلنگ احداث راه‌آهن مشهد-بافق در سال ۱۳۸۰ به زمین زده شد، اضافه کرد: این مسیر ریلی در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۴ دو سال زودتر از برنامه به پایان رسید و به‌این‌ترتیب مسیر حمل‌ونقل ترانزیت کالا از شمال به‌ویژه کشورهای آسیای میانه به بندرها جنوبی کشور و آب‌های آزاد بین‌المللی ۸۰۰ کیلومتر کاهش داد.

چنگانی احداث این محور ریلی را موجب افزایش ترانزیت کالاهای منطقه و درآمدهای ارزی کشور دانست و گفت: پس از افتتاح اداره‌کل راه‌آهن شرق خط آهن بافق-مشهد موجب اتصال بزرگ‌ترین معادن سنگ‌آهن و ذغال سنگ خاورمیانه به شبکه ریلی کشور شد و فرصت حمل محمولات این معادن با شبکه ریلی فراهم آورد.

وی بابیان این‌که در مدت‌زمان کوتاه پس از تأسیس این اداره‌کل تا امروز بیش از ۳۰ میلیون تن بار توسط راه‌آهن شرق به بندرها و مراکز تولید و کارخانه‌ها صنعتی کشورحمل و موجب رونق اقتصادی منطقه شده است، افزود: به دلیل مزایای فراوان، دوخطه شدن شبکه ریلی در مسیرهای پرتردد، ضروری است.

مدیرکل راه‌آهن شرق گفت: حجم عمده بارگیری در این اداره‌کل در محدوده جغرافیای معادن ذغالسنگ پروده، سنگ‌آهن خواف و سنگان است و بارهای موجود در این منطقه ریل پسند هستند که با شناسایی چشمه‌های بار جدید و رفع گلوگاه‌ها و فراهم شدن زیرساخت‌هایی نظیر ایجاد خطوط بارگیری، راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای، افزایش بهره‌وری و بارگیری شبانه امکان افزایش ظرفیت بارگیری و حمل بار در این منطقه تا چند برابر وضعیت حال حاضر وجود دارد.

جابه‌جایی بیش از یک و نیم میلیون نفر مسافر

از سوی دیگر مدیرکل راه‌آهن شرق با اشاره به جابه‌جایی بیش از یک و نیم میلیون نفر مسافر از ابتدای تاسیس این اداره کل تاکنون گفت: پیش‌تر خط آهن این منطقه تنها برای حمل‌ونقل کالا مورداستفاده قرار می‌گرفت ولی از اوایل مردادماه سال ۱۳۸۴ تاکنون مجموعا ۱۰ رام قطار مسافری از قبیل یزد ـ مشهد، طبس ـ مشهد، کرمان ـ مشهد، بندرعباس ـ مشهد، شیراز ـ مشهد، اصفهان ـ مشهد، طبس ـ تهران، خواف ـ تهران و بالعکس در این منطقه مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در حال حاضر با راه‌اندازی قطارهای مسافری یادشده افتخار می‌کنیم که سهم کوچکی در خدمتگزاری به مسافرین و زائرین آستان حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا راداریم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.