| کد خبر: 172026 |

◄ ایران نمی‌تواند با همسایگان شرقی و شمالی خود ارتباط ریلی داشته باشد

یک تحلیلگر بازارهای بین‌الملل سنگ‌آهن و فولاد توسعه خط راه‌آهن چابهار به خاش و خاش به زاهدان را بهترین راهکار برای افزایش صادرات مواد معدنی دانست و دلایل خود آن را تشریح کرد.

تین نیوز

یک تحلیلگر بازارهای بین‌الملل سنگ‌آهن و فولاد توسعه خط راه‌آهن چابهار به خاش و خاش به زاهدان را بهترین راهکار برای افزایش صادرات مواد معدنی دانست و دلایل خود آن را تشریح کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از گسترش صمت، کیوان جعفری‌طهرانی گفت: یکی از راهکارهای مهمی که درزمینه توسعه صادرات مواد معدنی در ایران پیشنهاد می‌شود توسعه خط راه‌آهن چابهار به خاش و خاش به زاهدان به درازای ۶۱۰کیلومتر است که در دو فاز حدود ۳۰۰کیلومتری اجرا می‌شود.

او در ادامه گفت:  به‌وسیله این دو خط بسیاری از معادن داخل کشور را می‌توان به بندر چابهار متصل کرد و چون بندر چابهار نسبت به بندرعباس به اقیانوس نزدیک‌تر است، هزینه حمل دریایی هم کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس گفت: اما اکنون پس از هفت‌سال تنها ۲۷درصد این پروژه پیش رفته است و این کندی روند پیشرفت می‌تواند به قدرت‌گیری بنادر رقیب مانند بندر گوادر پاکستان در برابر ایران بینجامد.

جعفری‌طهرانی تصریح کرد: در حرفه معدنکاری، وزن مواد معدنی و حجم آن به‌قدری زیاد است که حمل‌ونقل جاده‌ای توجیه اقتصادی ندارد، درحالی‌که ظرفیت انتقال خطوط ریلی در هر سیکل کاری، بسیار زیاد است.

او به قابلیت جابه‌جایی ۲هزار تا ۲هزار و ۵۰۰ تن محصولات معدنی در هر سیکل‌کاری اشاره کرد و گفت:  در ایران یک نقطه‌ضعف اساسی وجود دارد و آن این‌که زیرساخت‌های لازم برای حمل بار معدنی بیش از استانداردهای کنونی وجود ندارد و خطوط ریلی کنونی هم توانایی تحمل حرکت لکوموتیوهای باربر با سرعت بالاتر از ۱۰۰ تا ۱۲۰کیلومتر در ساعت را ندارند.

جعفری‌طهرانی در ادامه گفت:  هنوز بسیاری از معادن به شبکه ریلی وصل نشده‌اند و به دلیل هزینه بالایی که ایجاد خطوط ریلی و ایستگاه‌های راه‌آهن دارند، معادن خصوصی ایران نمی‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری و به‌صورت شخصی هزینه کنند.

او تصریح کرد: مسئله دیگر، استاندارد شبکه ریلی ایران بر اساس اروپاست بوده و ۱۴۳۵میلی‌متر است، درحالی‌که پهنای ریل در افغانستان که بین ایران و چین قرار گرفته ۱۵۲۰میلی‌متر است و درنتیجه ایران نمی‌تواند به‌وسیله خطوط افغانستان به چین یا به جاده ابریشم وصل شود.

طهرانی ادامه داد: این امر درباره پاکستان که پهنای ریل آن ۱۶۷۶میلی‌متر است و همسایگان شمالی که پهنای ریل‌های آن‌ها مانند افغانستان و بنا بر استاندارد روسیه است نیز صادق است و درنتیجه ایران نمی‌تواند به شبکه ریلی همسایگان شرقی و شمالی وصل شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.