| کد خبر: 171628 |

◄ «اشتادلر»، قرارداد با ایران را لغو کرد

شرکت اشتادلر گفته است که قرارداد خود با ایران را متوقف کرده است. این در حالی است که قرار بود این قرارداد تا تعیین تکلیف برجام، به حالت تعلیق درآید و اصطلاحا فریز شود.

تین نیوز

قرارداد تامین و تولید 960 دستگاه واگن مترو برای خطوط متروی تهران-کرج بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و اشتادلر سوئیس، سال پیش به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، اسفند سال گذشته در مراسمی قرارداد ایدرو و اشتادلر سوئیس منعقد شد.

این قرارداد به ارزش 1.1 میلیارد یورو و با فاینانس طرف سوئیسی به امضای علی عراقچی مدیرکل امور بین‌الملل ایدرو و محمد رحمانی مذاکره‌کننده ارشد اشتادلر رسید.

در این قرارداد، اشتادلر متعهد به تامین اعتبار مالی تا سقف 85درصد ارزش‌افزوده در قالب خط اعتباری مورد تایید سوئیس شد.

حالا شرکت اشتادلر گفته است که قرارداد خود با ایران را متوقف کرده است. این در حالی است که در اخباری که به دست پایگاه خبری تین‌نیوز رسید، قرار بود این قرارداد تا تعیین تکلیف برجام، به حالت تعلیق درآید و اصطلاحا فریز شود.

اما با خروج امریکا از برجام و آغاز تحریم‌های اقتصادی، این شرکت اعلام کرد که قرارداد تامین 960دستگاه واگن مترو را متوقف کرده است.

لازم به توضیح است که این قرارداد در نوع خود، فرصت بی‌نظیری برای نوسازی ناوگان مسافری کشور در مسیر قطارهای حومه‌ای و شهری شمرده می‌شد که با فرض ادامه آن، می‌توانست به توسعه حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای در مسیر تهران-کرج تا 50درصد بیش از حالت فعلی کمک کند.

بنابراین قرار بود که از مجموع واگن‌های تولیدی، ۷۲۸ واگن مترو مختص به تهران و ۲۳۲ واگن مترو برای کرج تولید شود. این واگن‌ها نیز مطابق قرارداد، قرار بود که با انتقال تکنولوژی در شرکت واگن‌سازی پلورسبز  در استان کرمان با سرمایه‌گذاری شرکت اشتادلر تولید شود و سهم تولید داخلی نیز در پایان کار 55درصد بود.

شرکت اشتادلر یکی از بهترین برندهای تولید واگن در اروپا است که به دلیل مواضع همواره غیرسیاسی کشور سوئیس، روابط خوبی با ایران داشته است و لغو یک‌سویه قرارداد این شرکت با ایران، گمانه‌زنی‌ها را درباره امکان نارضایتی ایشان از زمان‌بر شدن این قرارداد با بهانه لغو برجام را دوچندان می‌کند.

همچنین خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی تین‌نیوز سعی در برقراری تماس تلفنی با نماینده این شرکت در ایران داشت که هنوز موفق به دریافت پاسخ نشده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.