| کد خبر: 170422 |

◄ اتصال راه‌آهن به معادن، همگام با افزایش تولید فولاد

در حال حاضر ظرفیت ترانزیت فولاد کشور با حمل‌ونقل ریلی سالانه ۲۸میلیون تن است که این ظرفیت در افق ۱۴۰۴ باید با رشد پنج برابری به ۱۱۰ میلیون تن برسد.

تین نیوز

با رشد قیمت ارز، قیمت فولاد نیز روند صعودی به خود گرفت. با وجود آن‌که افزایش حباب‌وار قیمت فولاد می‌تواند قیمت تمام‌شده محصولات فولادی نظیر ریل را نیز بالا ببرد، اما رشد تولید این محصول و رشد حمل آن از طریق حمل‌ونقل ریلی، نشان‌دهنده سنگین‌تر شدن وزنه تولید نسبت به افزایش قیمت‌ها است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مدیر برنامه‌ریزی و پژوهش شرکت ملی فولاد ایران در این‌باره گفت: با افزایش قیمت ارز، قیمت حمل‌ونقل و فولاد نیز افزایش یافته است اما شرکت فولاد در این شرایط به رشد تولیدات خود ادامه می‌دهد و برنامه‌ریزی کرده‌ که برای افق ١٤٠٤ فشار را از روی جاده بردارد و راه‌آهن را بیش‌تر در حمل فولاد سهیم کند.

احمد احمدی ادامه داد: از آنجایی که شرکت‌های فولادی در زمینه توسعه زیرساخت‌های شبکه‌های ریلی متصل به معادن نیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند، رشد این صنعت برای ما مهم است.

احمدی تاکید کرد: در حال حاضر ظرفیت ترانزیت فولاد کشور با حمل‌ونقل ریلی سالانه ۲۸میلیون تن است که این ظرفیت در افق ۱۴۰۴ باید با رشد پنج برابری به ۱۱۰ میلیون تن برسد.

احمدی رتبه ایران در تولید فولاد جهان را در رده چهاردهم عنوان کرد و افزود: برای رسیدن به ظرفیت تولید ۵۵میلیون تن فولاد خام تا افق ۱۴۰۴ باید حدود ۱۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن تولید شود.

او افزود: حال‌آنکه این حجم از تولیدات برای انتقال نیازمند سیستم انتقالی ایمن با ظرفیت بالا هستند که راهکاری جز مسیر ریلی برای دستیابی به این هدف متصور نیست.

احمدی حمل بالای ٩٠درصدی مواد تولیدی از طریق ریل را هدف شرکت‌های فولادی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر هم بخش اصلی محصولات ورودی از معادن برای تولید فولاد از طریق ریل جابه‌جا می‌شود.

احمدی اضافه کرد: معادن اصلی کشور یعنی معادن گل‌گهر، چادرملو و سنگان به ریل وصل‌اند.

او توضیح داد: شبکه ریلی معدن سنگان یک‌خطه و گل‌گهر و چادرملو دوخطه هستند.

این مقام مسئول افزود: با افزایش تولید فولاد، دسترسی معادن کردستان به شبکه ریلی اهمیت یافت که از این میان، معادن بیجار با افتتاح خط‌آهن کرمانشاه به شبکه ریلی وصل شدند.

لازم به توضیح است که رشد تولید فولاد در ایران نشان می‌دهد که در سال 96 یک جهش ٥٧درصدی به‌ویژه در فولاد هرمزگان با تولید ۱.۱۶۳ میلیون تن، معادل رشد ۲۷درصدی رخ داده است؛ رشدی که برای جابه‌جایی محصولات خود قطعا به شبکه وسیعی از حمل‌ونقل احتیاج دارد.

همچنین با افزایش تولیدات صنعتی، ظرفیت جاده‌ها برای حمل بار تا سال ١٤٠٤ سه برابر اندازه فعلی خواهد شد و این اتفاق نیاز به توسعه صنعت ریلی را مشهودتر می‌کند.

در حال حاضر معادن اصلی کشور یعنی فولاد خوزستان، فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان به شبکه ریلی وصل‌اند و خطوط فرعی میانه در آذربایحان، فولاد هرمزگان و طرح میدیکوی کرمان نیز به افتتاح خطوط ریلی نزدیک هستند و باید به خطوط ریلی متصل شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.