| کد خبر: 164943 |

◄ رسالت کاری صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن چیست؟

موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن به‌منظور رفع نیازهای ضروری کارکنان و همچنین بکارگیری منابع صندوق در جهت کسب درآمد بیشتر برای ایجاد پشتوانه رفاه- در زمان حال و آینده- کارکنان راه‌آهن تأسیس شد.

تین نیوز

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای ایجاد روحیه پس‌انداز و آینده‌نگری در کارکنان خود، از سال 1372 موسسه‌ای را با نام صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن ایجاد کرد.

به گزارش تین‌نیوز، این موسسه که به‌منظور رفع نیازهای ضروری کارکنان و همچنین بکارگیری منابع صندوق در جهت کسب درآمد بیشتر برای ایجاد پشتوانه رفاه- در زمان حال و آینده- کارکنان راه‌آهن تأسیس شد. اعضای این صندوق می‌توانند از کارکنان راه‌آهن و شرکت‌های زیرمجموعه و متبوع این شرکت باشند.

صندوق2

مؤسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن به لحاظ قانونی، بر اساس اجرای ماده (۴۹) اصلاحی آیین‌نامه استخدامی راه‌آهن، مصوب هیات وزیران به شماره ۱۰۴۶۴/ت ۲۱۳ هـ مورخ ۱۳۷۲/۰۷/۱۲، به‌منظور تشویق کارکنان به استفاده از اندوخته در طول خدمت برای رفع نیازهای ضروری و ایجاد پشتوانه رفاه آنها تاسیس شده است. این مؤسسه، طبق مقررات، اساسنامه‌ای دارد که مفاد قانونی آن به لحاظ موضوعی درباره سهمین، حق‌السهم، اندوخته، شرکت راه‌آهن (اعضای اصلی صندوق که از بدنه داخلی شرکت راه‌آهن هستند)، شرکت‌های اقماری (اعضای شاغل که در شرکت‌های تابعه راه‌آهن فعال هستند) است.

مؤسسه از ارکان زیر تشکیل می‌شود:

مجمع عمومی (هیات‌مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران)

هیات‌مدیره

مدیرعامل (مدیرعامل این موسسه هم‌اکنون مجتبی شیواپور است)

بازرس

مجمع عمومی

مجمع عمومی مؤسسه می‌تواند به‌صورت عادی یا فوق‌العاده تشکیل شود. وظایف مجمع عمومی شامل مذاکرات و اخذ تصمیماتی درباره امور جاری مؤسسه مانند استماع گزارش و پیشنهاد‌های هیات‌مدیره و بازرس در مورد وضع مالی و خط‌مشی آینده مؤسسه و اخذ تصمیم درباره آن‌ها و تصویب صورت‌های مالی و تعیین حق‌الزحمه مدیران و بازرس و تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی‌های مؤسسه و تغییرات اساسنامه و افزایش یا کاهش دارایی‌های ثبت‌شده و انحلال مؤسسه است.

سال مالی

سال مالی مؤسسه از اول تیرماه هر سال آغاز و در آخر خردادماه سال بعد به پایان می‌رسد. هر شش ماه نیز صورت دارایی و بدهی و در پایان سال صورت‌های مالی مؤسسه توسط هیات‌مدیره تصویب و ارائه خواهد شد. صورت‌های مالی سالیانه مؤسسه باید حداقل ۳۰ روز قبل از تشکیل مجمع عمومی سالیانه تهیه و تسلیم بازرس شود و بازرس موظف است گزارش رسیدگی خود را تا ۱۵ روز قبل از تشکیل جلسه به مجمع عمومی تسلیم کند.

لغو عضویت

بنابراین اساسنامه، لغو عضویت هر یک از اعضا نیز با تصویب هیات‌مدیره شرکت ذی‌ربط امکان‌پذیر است. پس از ابلاغ مصوبه هیات‌مدیره شرکت به مؤسسه، با عضو تسویه‌حساب می‌شود. چنانچه فرد لغو عضویت شده برای تسویه‌حساب مراجعه نکند، اندوخته وی از تاریخ تصویب لغو عضویت، از حساب اندوخته خارج و تا زمان مراجعه در حساب بستانکاران اشخاص نگهداری خواهد شد.

سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه (بورس اوراق بهادار) به‌صورت مستقیم یا از طریق تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری مشترک با کارگزاری‌ها یا خرید واحد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های موجود انجام می‌شود.

سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های حوزه ساختمان و مسکن یا سایر پروژه‌هایی که مؤسسه با پیش‌بینی سودآوری مناسب در آن‌ها تصمیم به سرمایه‌گذاری دارد.

خرید سهام شرکت‌های تابعه مؤسسه نیز در بورس به قیمت تابلو بورس عرضه می‌شود. ملاک بازدهی در پروژه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری تا پایان پروژه است و خروج از آن جز در موارد خروج از صندوق امکان‌پذیر نخواهد بود. هیات‌مدیره مؤسسه دستورالعمل چگونگی محاسبه حق‌السهم اندوخته و بازده پروژه را تصویب و اعلام خواهد کرد.

شرایط اعطای وام

همچنین مؤسسه می‌تواند از شرکت‌های عضو در صندوق، کمک‌های مستقیم یا وجوه به‌صورت امانی و علی‌الحساب دریافت کند تا برای پرداخت وام، اجرای اقدامات رفاهی برای کارکنان شاغل یا افزایش توانمندی مؤسسه آن‌ها را مصرف و یا سرمایه‌گذاری کند.

از محل وجوهی که شرکت‌های عضو در اختیار مؤسسه قرار می‌دهد، به اعضای شاغل عضو صندوق وام پرداخت می‌شود. مؤسسه می‌تواند از وام‌های مذکور سالانه کارمزد دریافت کند. میزان وام به مأخذ دو برابر وجوه در اختیار گذاشته شده خواهد بود و این وجوه تا تسویه نهایی وام افراد نزد مؤسسه باقی خواهد ماند. هر وامی که تسویه می‌شود، می‌توان معادل آن را به اعتبار کارکنان شرکت ذی‌ربط برای اعضای وام جدید اضافه نمود یا نیمی از آن‌که سهم شرکت ذی‌ربط است به شرکت مسترد شود.

مؤسسه می‌تواند ترتیبی فراهم کند که اعضای شاغل بتوانند علاوه بر وام به پشتوانه اندوخته و حق سنوات خود از بانک‌هایی که مؤسسه نزد آن‌ها وثیقه‌سپاری می‌کند، وام بانکی دریافت کنند. در این صورت، تسویه‌حساب آن‌ها با شرکت محل خدمت خود منوط به تسویه‌حساب وام دریافتی یا آزاد کردن وثایق مؤسسه در قبال وام آنان خواهد بود.

میزان اقساط وام هم کارمزد و حداقل و حداکثر آن و همچنین چگونگی اخذ تضامین و رهینه و سایر شرایط به‌موجب تفاهم‌نامه‌ای خواهد بود که مؤسسه با هریک از شرکت‌های دارای عضو در صندوق مبادله خواهد کرد.

تغییر مواد اساسنامه و انحلال مؤسسه

مجمع عمومی می‌تواند بنابه پیشنهاد هیات‌مدیره یا مدیرعامل یا بازرس مؤسسه تغییراتی را که لازم می‌داند در اساسنامه مؤسسه به‌عمل آورد.

مجمع عمومی می‌تواند در هر موقع انحلال مؤسسه را به هیات‌وزیران پیشنهاد کند و پس از تصویب موضوع انحلال در هیات‌وزیران، مؤسسه منحل شده تلقی و مجمع عمومی یک یا چند نفر مدیر تصفیه تعیین خواهد کرد و وظایف آنان را تعیین خواهد کرد. با انتخاب مدیران تصفیه وظایف مدیران مؤسسه و سایر نمایندگان خاتمه می‌یابد و فقط بازرس به انجام وظایف خود ادامه خواهد داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.