| کد خبر: 164504 |

◄ چشم‌انداز حمل‌ونقل ریلی مسافری در سال 97 تحقق می‌یابد؟

امسال طبق وعده‌های داده شده قرار است ۲۲ میلیون نفر در سال 97 به وسیله حمل‌ونقل ریلی جابه‌جا شود که بخش زیادی از آن به مسافران حومه‌ای اختصاص پیدا خواهد کرد.

تین نیوز

حمل‌ونقل ریلی مسافری در سال 96 برای اولین‌بار رشد 6 درصدی را تجربه کرده است. ضمن اینکه جابه‌جایی قطارهای حومه‌ای هم رشد ۱۷درصدی داشته است که هردوی این موارد در مقایسه با سال 95 3.1 درصد و در بخش قطارهای حومه‌ای 17.25 درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گزارش تین‌نیوز، میزان جابه‌جایی مسافر توسط شبکه ریلی در سال 96 نسبت به سال 95 نیز 6.1 دهم درصد رشد داشته که بر این اساس 24میلیون و 500هزار نفر مسافر جابه‌جا شده است که 18میلیون و 300هزار نفر از این رقم مربوط به مسافران بین‌شهری، 6میلیون و 200هزار نفر برای قطارهای حومه‌ای است.

در سالی که گذشت همچنین بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان، یارانه غیرمستقیم به بخش مسافری پرداخت شد که به ازای هرمسافر ۳۰هزار تومان می‌شود. هرچند به‌طور کلی حمل‌ونقل عمومی از سال ۸۸ تا ۹۵ با کاهش سهم مواجه بوده و به دلایل مختلفی به سمت خودرومحوری رفته‌ایم اما واریز این ۷۵۰ میلیارد تومان یارانه به این بخش برای توسعه بخش مسافری ریلی نوید رشد این صنعت در سال جاری را خواهد داد.

امضای قرارداد خرید 450 ریل‌باس میان ایران و کره‌جنوبی  با فاینانس 700 میلیون یورویی جهت تامین واگن‌های مورد نیاز در قطارهای حومه‌ای نیز اتفاق بسیار مهمی در صنعت ریلی بود که در صورت واردات کامل این 450 دستگاه، ظرفیت کلی صندلی در قطارهای حومه‌ای به 80 میلیون نفر می‌رسد.

در سال‌های گذشته در حوزه به‌سازی و نوسازی واگن‌های مسافری نیز اقدامات قابل‌توجهی صورت گرفته است. به این ترتیب که واگن‌های مسافری نو و وارداتی پس از پنج سال به عدد ۲۸۷ دستگاه رسیده که در این میان عملکرد سال ۱۳۹۴ با ۸۶، ۱۳۹۵ با ۸۰ و ۹۳ با ۶۰ دستگاه واگن بهترین عملکرد را به ثبت رسانده‌اند.

در حوزه واگن‌های مسافری تعمیر شده نیز عملکرد پنج‌ساله عدد ۹۱ دستگاه را نشان می‌دهد که در این میان‌سال ۱۳۹۳ با ۳۱ دستگاه بهترین عملکرد را داشته و در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ نیز ۲۵ واگن بازسازی‌شده به ناوگان ایران اضافه شده است. در حوزه واگن‌های خودکشش یا ریل‌باس نیز در طول پنج سال ۷۶ دستگاه ریل بأس جدید به ثبت رسیده که در این میان‌سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ با ۲۸ دستگاه بهترین عملکرد را داشته‌اند و پس‌ازآن سال ۱۳۹۴ با ۱۴ دستگاه در رتبه بعدی قرار دارد.

طبق برنامه وزارت راه و شهرسازی، از سال 1392 تا بهمن سال 1396 در جهت توسعه ناوگان ریلی، درمجموع 111 دستگاه لکوموتیو نو، 49 دستگاه لکوموتیو بازسازی و تبدیل‌شده و 30 دستگاه لکوموتیو وارداتی وارد ناوگان ریلی کشور شده است. همچنین 287 دستگاه واگن مسافری نو و وارداتی، 91 دستگاه واگن مسافری بازسازی و تبدیل‌شده، 76 دستگاه واگن خودکشش (ریل‌باس و ترنست) و 2 هزار و 450 واگن باری نو به مجموعه ناوگان ریلی کشور افزوده‌شده است.

حمل‌ونقل ریلی مسافری در سال 97

امسال اما طبق وعده‌های داده شده قرار است ۲۲ میلیون نفر در سال 97 به وسیله حمل‌ونقل ریلی جابه‌جا شود که بخش زیادی از آن به مسافران حومه‌ای اختصاص پیدا می‌کند.

در حال حاضر توسعه شبکه ریلی از اولویت‌های دولت است و ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل و شهرهای ریل پایه به یک استراتژی بلندمدت بخش حمل‌ونقل ایران تبدیل‌شده است. ضمن اینکه تا به حال طول خط آهن کشور به حدود ۱۳ هزار کیلومتر رسیده و دولت در نظر دارد در پایان ۱۴۰۴ طول شبکه ریلی کشور را به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش دهد تا بخش زیادی از بار و مسافر از جاده به روی ریل منتقل شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.