| کد خبر: 163016 |

◄ نمای کلی از توسعه حمل‌نقل ریلی در سالی که گذشت

کاهش سن ناوگان ریلی از 64 به 45 سال از اتفاقات اثرگذار در راستای حفظ امنیت جانی مسافران است. امسال 700 کیلومتر خط‌آهن در مناطق خوزستان، لرستان، محور جنوب، تهران و مسیر بافق و اصفهان ریل‌گذاری شده است و میزان حمل بار به 47 میلیون تن افزایش‌یافته است.

تین نیوز

کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه جهان به تجربه دریافتند که برای حل معضلات مربوط به ترافیک و آلودگی هوا، از انواع مدهای حمل‌ونقل باید مدلی را انتخاب کنند که ضمن لحاظ موارد فوق، بتواند با حداکثر بهره‌وری در شبکه سراسری حمل‌ونقل به ارائه خدمت بپردازد.

به گزارش تین‌نیوز، مقایسه سرانه سفر ریلی در کشورهای عضو OECD در سال 2016 نشان می‌دهد هر ایرانی به‌طور متوسط 164 کیلومتر در سال با قطار سفر می‌کند که حدوداً معادل یک‌پنجم متوسط سرانه کشورهای توسعه‌یافته است. فاکتورهایی مثل افزایش ایمنی در حمل بار و مسافر، سرعت عمل، کیفیت خدمات در حوزه مسافری و همچنین افزایش ظرفیت، که مجموع همه اینها افزایش سرعت بازرگانی را به دنبال داشته، در پیش‌بینی میزان بهره‌وری منظور می‌شوند و بر طبق همین داده‌ها هم می‌توان در پایان سال، کارکرد مجموعه حمل‌ونقل را محاسبه و چشم‌انداز آینده آن را پیش‌بینی کرد.

درباره کارکرد و چشم‌انداز مجموعه حمل‌ونقل سلسله گزارش‌هایی را به تفکیک حوزه بار و مسافر و ترانزیت تهیه کرده‌ایم که به صورت پی در پی منتشر خواهیم کرد.

اقدامات اصولی

کاهش سن ناوگان ریلی از 64 به 45 سال از اتفاقات اثرگذار در راستای حفظ ایمنی مسافران است. امسال 700 کیلومتر خط‌آهن در مناطق خوزستان، لرستان، محور جنوب، تهران و مسیر بافق و اصفهان ریل‌گذاری شده است و حدود 400 کیلومتر خطوط راه‌آهن در سال 96 تراک‌بندی شده است. در سال 95 میزان حمل بار به 40 میلیون تن و امسال به 47 میلیون تن افزایش‌یافت. خطوط آهن 5مرکز استان (رشت، همدان، کرمانشاه، تبریز و ارومیه) پیشرفت فیزیکی 90 درصدی را تجربه کرده‌اند. امسال از 919 کیلومتر راه‌آهن جدید بهبره‌برداری شده است و شبکه ریلی با 280 کیلومتر ریل‌گذاری توسعه یافته است.

امسال همچنین توجه ویژه‌ای به قطارهای حومه‌ای ازجمله قطار تهران - زنجان، تهران - گرمسار، تهران - پرند، کاشمر و مشهد شده و بخشی از این خطوط به بهره‌برداری رسیده است خطوط حومه‌های به طول ۴۶۱ کیلومتر پیشرفت فیزیکی را تجربه کرده است. همچنین تاکنون در دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به بهسازی ۹۲۳ کیلومتر و بازسازی ۶۶۰ کیلومتر خطوط ریلی اقدام شده است و عملیات دوخطه‌سازی به‌طول ۱۱۲۷ کیلومتر انجام شده است. امسال ۱۶۸ ایستگاه و بیش از ۳۰۰ دستگاه لوکوموتیو هم به سیستم کنترل اتوماتیک قطار (اِی. تی.سی) مجهز شده است. تجهیز و نوسازی ۳۰۰ ایستگاه به سیستم‌های جدید و به‌روزرسانی سیستم‌های ارتباطی، تجهیز و ارتقای سیستم علایم الکتریکی در ۱۲۵ ایستگاه، تجهیز کل شبکه ریلی به سیستم دیسپاچینگ مرکزی و بازگشایی ۲۳ ایستگاه در شبکه موجود ریلی از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در طول امسال است.

طبق آمار موجود، ساخت ۱۱۳ کیلومتر دیوار حریم ریلی و سکو، زیرگذر و سایبان در ۲۵ ایستگاه، اصلاح، بهینه‌سازی و ارتقای تاسیسات ایستگاهی در ۴۵ ایستگاه و ساخت نمازخانه مسافری در ۴۵ ایستگاه نیز در طول سال 96 انجام شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.