| کد خبر ۳۰۷۹۵۹
کپی شد

◄ پروژه ریلی لرستان در انتظار اعتبار و تملک زمین | طویل ترین تونل خاورمیانه در پیچ وخم چالش ها

پروژه راه آهن ۱۱۴ کیلومتری دورود-خرم آباد با ۵۸ درصد پیشرفت فیزیکی، درگیر دو چالش اصلی "اعتبارات پایدار" و "تملک زمین" است. این طرح که شامل طویل ترین تونل ریلی خاورمیانه می شود، نیازمند عزم ملی برای تکمیل است.

پروژه ریلی لرستان در انتظار اعتبار و تملک زمین | طویل ترین تونل خاورمیانه در پیچ وخم چالش ها
تین نیوز |

پروژه راه آهن دورود–خرم آباد به طول ۱۱۴ کیلومتر، یکی از طرح های راهبردی در کریدور شمال–جنوب کشور محسوب می شود که با هدف اتصال لرستان به شبکه ریلی سراسری در حال اجراست. این مسیر با عبور از دل رشته کوه زاگرس، شامل ۳۳ کیلومتر تونل و ۲۶۴ پل است و به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، از اهمیت فنی و ترانزیتی بالایی برخوردار است.

به گزارش تین نیوز، منصور حمیدی، سرپرست کارگاه پروژه، با اشاره به وجود طویل ترین تونل ریلی خاورمیانه در این مسیر، اعلام کرد: تونل کیلومتر ۴۸ تا ۵۲ با طول ۴٬۸۰۰ متر در حال اجراست و تاکنون بیش از دو کیلومتر از دهانه ورودی آن حفاری شده است. در مجموع، ۱۸ کیلومتر از تونل ها حفاری شده و عملیات بتن ریزی و لاینینگ نیز در بخش هایی آغاز شده است.

وی افزود: پروژه شامل ۱۲.۵ میلیون مترمکعب خاک برداری، ۱۰ میلیون مترمکعب خاک ریزی و یک میلیون مترمکعب بتن ریزی است و در حال حاضر، حدود ۷۰۰ نفر نیروی بومی و ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات تخصصی در آن مشغول به کار هستند.

با وجود این پیشرفت ها، دو مانع اصلی یعنی «تأمین اعتبار پایدار» و «تملک زمین های مسیر» روند اجرای پروژه را کند کرده اند. فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان، سردار نعمت الله باقری، با اشاره به فعالیت قرارگاه خاتم در ۳۰ نقطه پروژه، تأکید کرد: این طرح با وجود محدودیت ها تعطیل نشده و با حمایت مدیریت ارشد استان، موانع تملک مسیر در حال بررسی و رفع هستند.

برآورد مالی پروژه بالغ بر ۱۴ همت اعلام شده که با توجه به ظرفیت های محدود استان، نیازمند حمایت ملی و تخصیص منابع پایدار است. سردار باقری افزود: استاندار لرستان با جدیت پای کار آمده و در صورت تأمین اعتبار، این پروژه می تواند در کمترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

پروژه راه آهن دورود–خرم آباد نه تنها آرزوی دیرینه مردم لرستان برای اتصال ریلی را محقق می کند، بلکه با تکمیل آن، ظرفیت های ترانزیتی کشور در مسیر شمال–جنوب شکوفا خواهد شد. تحقق این هدف، نیازمند عزم ملی، تخصیص به موقع منابع و هم افزایی میان دستگاه های اجرایی و عمرانی است.

وضعیت کنونی پروژه:

- مسافت: ۱۱۴ کیلومتر

- پیشرفت فیزیکی: ۵۸ درصد

- تونل ها: ۳۳ کیلومتر (۱۷ تونل)

- پل ها: ۲۶۴ پل

- اشتغال زایی: ۷۰۰ نیروی کار (۹۹٪ بومی)

شگفتی های مهندسی پروژه:

- طویل ترین تونل ریلی خاورمیانه به طول ۴,۸۰۰ متر

- تونل های اضطراری برای افزایش ایمنی

- ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات تخصصی در حال بهره برداری

  • حجم عملیات: 

                 - ۱۲.۵ میلیون مترمکعب خاک برداری

                 - ۱۰ میلیون مترمکعب خاک ریزی

                  - ۱ میلیون مترمکعب بتن ریزی

اهمیت ملی پروژه:

- اتصال لرستان به شبکه ریلی سراسری

- تکمیل کریدور شمال-جنوب کشور

- افزایش ظرفیت ترانزیتی ایران

- تحقق آرزوی دیرینه مردم لرستان

این پروژه می تواند در آینده نزدیک به بهره برداری برسد و تحولی در حمل ونقل ریلی غرب کشور ایجاد کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.