| کد خبر: 154376 |

◄ مسئولیت تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای بر عهده کیست؟

یکی از سیاست‌های اصلی دولت توجه به مسافران حومه‌ای، به ویژه مسافران اطراف تهران است، درباره دلیل آن گفت: روزانه از ورودی‌های کلان‌شهری مثل تهران، 550هزار خودرو وارد می‌شود و همین تعداد نیز خارج می‌شود. این جمعیت با خود، ترافیک، تصادف، کمبود وقت و معضل آلودگی هوا را جا می‌گذارند.

تین نیوز

افزایش قطارهای حومه‌ای برای کلان‌شهرهای کشور از مهم‌ترین برنامه‌های اقتصادی دولت می‌تواند باشد. اما دلایل اینکه چرا قطارهای حومه‌ای به رشد قابل توجهی- با توجه به معضل آلودگی هوا و تردد فزاینده خودروهای شخصی در آنها- دست نیافته‌اند، را با معاون مسافری راه‌آهن به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

به گزارش تین‌نیوز، سیدحسن موسوی‌دیزچی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: مسئولیت اصلی تامین ناوگان برعهده شرکت راه‌آهن است و سرمایه‌گذاری‌ در این بخش نیز با نظارت این شرکت و توسط بخش دولتی و خصوصی انجام می‌شود.

معاون مسافری راه‌آهن با بیان این مطلب که یکی از سیاست‌های اصلی دولت توجه به مسافران حومه‌ای، به ویژه مسافران اطراف تهران است، درباره دلیل آن گفت: روزانه از ورودی‌های کلان‌شهری مثل تهران، 550 هزار خودرو وارد می‌شود و همین تعداد نیز خارج می‌شود. این جمعیت با خود، ترافیک، تصادف، کمبود وقت و معضل آلودگی هوا را جا می‌گذارند.

سیدحسن موسوی‌دیزچی ادامه داد: تجربه سایر کشورها نشان می‌دهد که حل معضل ترافیک با افزایش قطارهای حومه‌ای ممکن بوده است. در تهران نیز به عنوان مثال، قطارهای حومه‌ای از تهران به کرج، تهران- هشتگرد، تهران- پیشوا، تهران-گرمسار فراهم کردیم و توسعه زیرساخت در این محورها نیز در حال انجام است تا ظرفیت این قطارها بالاتر رود و تعداد آنها، سرفاصله زمانی حرکت و سرعت‌شان نیز بالاتر رود.

موسوی درباره وضعیت سایر کلان‌شهرهای ایران گفت: در سایر کلان‌شهرها نیز مطالعات تقاضای سفر توسط همکاران ما در اداره کل پروژه قطارهای حومه‌ای در حال انجام است و متناسب با آن، در شهرهایی که قطار داریم برای افزایش ظرفیت و در شهرهایی که هنوز قطار نداریم برای راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای اقدام می‌کنیم.

این مقام مسئول با بیان ضرورت ایجاد شرکت قطارهای حومه‌ای از زبان وزیر راه‌ و شهرسازی، متولی تأسیس شرکت قطارهای حومه‌ای را راه‌اهن دانست و افزود: دولت در راستای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، به ویژه بند 24 و 25 و سیاست‌های برنامه ششم توسعه، به ویژه در بند پ ماده 52 مسئولیت اصلی تأسیس این شرکت را برعهده وزارت راه وشهرسازی قرارداده است. این وزارتخانه موظف است با رعایت اصل 44 و قانون حمایت از سامانه‌های حمل ونقل شهری و حومه، شرکت قطارهای حومه را زیر نظر شرکت راه‌آهن ایجاد کند.

موسوی ادامه داد: این شرکت کاملاً مستقل است و موظف است که با همکاری شهرداری‌ها نسبت به توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای اقدام کند.

در اساس‌نامه این شرکت، وظیفه تأسیس، برعهده وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و وزارت کشور گذاشته شده که مشترکاً جزئیات و مصوبات خود را به دولت پیشنهاد دهند و بعد آن موارد در دولت بررسی شود. لذا ایجاد قطارهای حومه برکسی پوشیده نیست و امیدواریم با ایجاد این شرکت و با همکاری‌های شهرداریهای کلان شهرها شاهد توسعه چشمگیر قطاهرهای حومه‌ای باشیم.

این مقام مسئول در راه‌آهن کشور، زمان پی بردن به ضرورت تأسیس قطارهای حومه را اینگونه عنوان کرد: سیاست‌های راه‌آهن از سال 92 تا 95 بر توجه ویژه قطارهای حومه‌ای متمرکز بوده و از همان موقع به تأسیس این شرکت فکر شده است. ما از فاصله سال 92 تا 95 از 2.9دهم میلیون نفر به 3.9 میلیون نفر مسافر رسیده‌ایم و این رشد خود، مهر تاییدی بر ضرورت تأسیس این شرکت است. ضمن اینکه امسال نیز 20 درصد این رقم افزایش داشته است. افزایش ظرفیت صندلی نیز بیش از این تعداد بوده و همچنین فواصل زمانی حرکت مبدأ به مقصد هم بهتر شده است.

سیدحسن موسوی دیزچی در پایان درباره جامعیت مطالعاتی که برای توسعه قطارهای حومه‌ای در سایر کلان‌شهرهای ایران صورت گرفته است، افزود:در اطراف تهران، و به غیر از مسیرهایی که به تهران منتهی می‌شوند، در مسیر گرمسار، پرند و کرج در حال ایجاد قطارهای مستقل حومه‌ای هستیم. در برخی از کلانشهرها نظیر اصفهان، قم و شیراز هم قطارهای حومه‌ای داریم اما تقاضا برای همه مسیرهای منتهی به آنها کم بوده است. مطالعه جامع، آنطور که مدنظر شماست به صورت موردی و در زمینه مطالعه فواصل زمانی حرکت، مدت زمان سیر و سرعت قطارها انجام شده است. قطعاً مطالعات جامع با ایجاد شرکت قطارهای حومه‌ای ممکن خواهد شد. راه آهن به ضرورت تأسیس این شرکت و رشد و گسترش حمل ونقل ریلی تاکید دارد و برنامه‌ریزی‌های مدونی را در این زمینه و در طول این سال‌ها ارائه داده است و دارد انجام می‌دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.