| کد خبر: 209395 |

◄ نقد یک کامیون‌دار نسبت به مزایای حمل مستقیم بار از کشتی به قطار

در حالی که یک کارشناس حمل و نقل معتقد است از تخلیه مستقیم کشتی‌های حامل غلات به واگن و اعزام سریع قطارها از بنادر علاوه بر سرعت عمل، به ازای هر تن محموله، حداقل 20 هزار تومان صرفه‌جویی ناشی از عدم پرداخت کرایه حمل درون بندری و پِرت بار حاصل می‌شود، یک راننده کامیون می‌پرسد: دقیقاً نرخ گندم حمل ریلی چقدر برای منِ مصرف کننده ارزان‌تر از حمل با کامیون است؟

تین نیوز

در حالی که یک کارشناس حمل و نقل معتقد است از تخلیه مستقیم کشتی‌های حامل غلات به واگن و اعزام سریع قطارها از بنادر علاوه بر سرعت عمل، به ازای هر تن محموله، حداقل 20 هزار تومان صرفه‌جویی ناشی از عدم پرداخت کرایه حمل درون بندری و پِرت بار حاصل می‌شود، یک راننده کامیون می‌پرسد: دقیقاً نرخ گندم حمل ریلی چقدر برای مصرف کننده ارزان‌تر از حمل با کامیون است؟

به گزارش تین نیوز، محمدرضا فرشیدنژاد چند روز پیش مطلبی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و تین نیوز این مطلب را بازنشر کرد که وی در آن مطلب نوشته بود: از تخلیه مستقیم کشتی‌های حامل غلات به واگن و اعزام سریع قطارها از بنادر علاوه بر سرعت عمل، به ازای هر تن محموله، حداقل 20 هزار تومان صرفه‌جویی ناشی از عدم پرداخت کرایه حمل درون بندری و پِرت بار حاصل می‌شود که این میزان صرفه‌جویی برای مثال فقط جهت کشتی  1.4 میلیارد تومان است و عواید این کار مستقیماً به نفع مصرف کننده خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

فرشیدنژاد همچنین تاکید کرده بود: البته موضوع جلوگیری از افت محصول به‌دلیل تخلیه و بارگیری مکرر و کوتاه شدن زمان انتقال این محصول استراتژیک و ارتقای بهره‌وری راه‌آهن و بندر و به‌طور کلی شبکه حمل ریلی کشور از دیگر مزایای این روش است.

پس از انتشار این خبر در تین نیوز، نوید خیرمند فعالی حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به این اظهارات، به تین نیوز گفت: به موضوعات مطرح شده توسط این کارشناس، از 2 وجه پاسخ  می‌دهم، اول به‌عنوان مصرف کننده و بعد به‌عنوان فعال حمل و نقل جاده‌ای.

وی افزود: اول این‌که به‌عنوان مصرف کننده از شما می‌خواهم مکان‌هایی را که غلات حمل شده توسط بخش ریلی را با نرخ کمتر به مصرف کننده می‌فروشند، معرفی کنید!؟

او عنوان کرد: دوم این‌که حال که مدعی هستید عواید این صرفه‌جویی به نفع مصرف کننده است برای مخاطبان توضیح دهید همین 1.4 میلیارد تومان دقیقاً بین چه کسانی تقسیم شده یا قرار است تقسیم بشود؟ دقیقاً نرخ گندم حمل ریلی چقدر برای من مصرف کننده ارزانتر از گندم حمل با کامیون است؟

خیرمند افزود: این‌که گفته شده تنی 20 هزار تومان تفاوت قیمت وجود دارد یعنی کیلویی 20 تومان. به‌نظرتان هر خانواده در سال چند تن مصرف غلات دارد؟ آیا یک تن مصرف دارند؟ بر فرض که دارند پس سالانه 20 هزار تومان به خانواده‌های ایرانی کمک شده است البته اگر مکان فروش غله حمل ریلی را هم اعلام شود.

این فعال حمل و نقل جاده‌ای کالا خاطرنشان کرد: از دیدگاه حمل و نقلی، نرخ حمل شهری در اسکله در نهایت تنی 12 هزار تومان است و 8000 تومان دیگر اگر در جیب دلال نرود احتمالاً مربوط به همان پرتی بار است بنابراین تنها بخش قابل توجه این آمار، ارتقای بهروری راه‌آهن و شبکه ریلی است.

به گزارش تین نیوز، او عنوان کرد:  گفته می‌شود سرعت حمل از بندر به مقصد کاهش می‌یابد، در صورتی‌که حمل با کامیون از جنوبی‌ترین بنادر تا شمالی‌ترین مقاصد با کامیون حداقل 30 و حداکثر 50  ساعت به‌طول می‌انجامد، اما این مسیر با قطار چقدر زمان می‌برد؟

وی افزود: هر کشتی حدوداً پنج دکل برای تخلیه دارد، زیر هر دکل قیف تعبیه شده که به‌طور همزمان هر کدام 2 تریلر را به‌مدت 15 دقیقه بارگیری می‌کنند. یعنی هر ساعت، 40 تریلر می‌تواند بارگیری کند، اگر بروکراسی‌های اداری را کم کنند و باسکول‌ها هم فعال باشد با پیشرفته‌ترین قطار‌ها هم نمی‌توان به سرعت بارگیری و تخلیه کامیون رسید، کما این‌که با تمام مشکلات و اتلاف وقت‌های موجود باز قطار از نظر سرعت رسیدنِ کالا، حریف بخش جاده نبوده و نخواهد بود.

این راننده کامیون ادامه داد: کشتی مورد اشاره  70 هزار تن محموله دارد و این یعنی حدود 2600 سرویس (کامیون 27 تنی). اگر این 2600 کامیون در تعداد اعضای خانواده‌ها ضرب شود و در تعداد خانواده‌هایی که از چرخش چرخ‌های کامیون  شامل مکانیک، لوازم فروش و صنایع وابسته، لاستیک فروش و صنایع وابسته، آپاراتی، تعویض روغنی، باتری ساز و باتری فروش، لوله کش و آهنگر و ...ضرب گردد مشخص می‌شود این کار به چندین شغل و چند میلیون انسان در این شرایط تحریم و بیکاری و فقر، آسیب می‌زند.

خیرمند گفت: در این شرایط تحریم و بیکاری و کمبود بار، نباید نان سفره دیگران آجر شود، رانندگان نه تریبونی دارند و نه حامی مقتدری پس بهتر است در این شرایط منافع ملی فدای منافع شخصی نشود و در شرایط تحریم به اسم حمایت از مصرف کننده، به گسترش و سرعت بخشی به بیکاری، ورشکستگی و فقر، دامن زده نشود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بیژن اعتمادنیا 0 1

    حرف حساب ، جواب ندارد

  • محسن متقین 0 1

    درخصوص آمار و اطلاعات مربوط به کاهش هزینه های بندری جایگزینی حمل کالای جاده ای
    سوال من راننده این است ...
    پس از صرفه جویی هرتن بیست هزار تومان درتخلیه وبارگیری درون بندری ،این کاهش هزینه درمتوسط حمل برای چه مسافتی ملاک تعیین کرایه حمل قرار میگیرد ؟!
    یعنی هر تن بیست هزار تومان را اگر برای متوسط ۱۰۰۰ کیلومتر درنظر بگیریم به این معنی است که هرتن کیلومتر حمل کالای ریلی بیست تومن کاهش هزینه داشته است

    .خدا بده برکت .ولی یادمان باشد کرایه حمل کالا با ریل همیشه جدای از هزینه های بندری وتخلیه وبارگیری ریلی محاسبه می‌شده است واین هزینه ها یعنی هزینه های بندری درحمل ریلی همیشه معادل با مابقی هزینه حمل کالا درطول مسیر بوده است .

    هزینه های بندری و تخلیه وبارگیری درحمل ونقل جاده ای به مراتب از هزینه های مشابه درحمل ونقل ریلی کمتر است.

    از طرفی دولت تا زمانی که خاطرش جمع است که ۴۰۰ هزار راننده از جیب مبارکشان بیش از سیصد هزار میلیارد تومن سرمایه گذاری کرده اند وهرگز به دنبال مطالبه سود سرمایه گذاری شأن نیستند مسلما هیچوقت به فکر محاسبه ومقایسه نرخ بازده سرمایه گذاری بخش حمل ونقل کالای ریلی نخواهد بود .

    دو ،سه،چهار کشتی کالای اساسی بالاخره حمل میشود.
    تبلیغات علیه حمل ونقل جاده ای برای فرار از بحران حمل ،نه نظر کارشناسانه محسوب میگردد ونه موجبات ترغیب رانندگان این بخش به حمل کالای اساسی خواهد شد .

    دراینده نزدیک خروجی اینگونه جوسازی ها ایجاد بحران دربخش سیصد هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری بخش خصوصی درحمل ونقل جاده ای ونیز انحراف از برنامه ریزی برای حمل ونقل ترکیبی حمل کالا خواهد بود .

    مطمئنا امروز رانندگان وکامیونداران که تامین کنندگان اصلی این سرمایه گذاری عظیم هستند به برکت فضای مجازی از رشد فکری لازم برخوردار شده اند وتصمیمات فردی آنها برمبنای تئوری (هزینه,منفعت) شکل خواهد گرفت و ارائه اینگونه اطلاعات و آمار بخش دولتی را ناشی از فشار بحرانهای پیش رو برای حمل کالای اساسی میدانند .

    این روزها ،حمل کالای اساسی از بنادر توسط بخش حمل ونقل کالای جاده ای، ناشی از وجود روحیات خاص فداکاری وداشتن سینه فراخ رانندگان است وگرنه بوی تهدید وترعیب به شامه آنها کاملا آشناست.

    • سيدمرتضي ناصريان 0 0

      آقاي متقين اشتباه برداشت كرده اند صرفه جويي مزبور - بيست هزار تومان بر تن - در محل بندر براي تخليه و بارگيري گزارش شده نه در طول سير بار تا مقصد كه هزينه حمل جاده اي و ريلي متفاوت است و موضوع بحث جدا مي باشد.