| کد خبر: 76186 |

اسرار مگو و نگرانی شدید طیب‌نیا از وضعیت بانک‌ها

تین نیوز | ساعت ۲۴- علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی یكی از افراد نزدیك به فرهاد رهبر از معاونان اسبق وزارت اطلاعات است كه به همراه او به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دولت اول احمدی‌نژاد رفت.
 

او كه سال‌هایی دبیر اقتصاد هیات دولت در دوره اصلاحات را نیز دراختیار داشته است شم سیاسی – اطلاعاتی بالایی نسبت به سایر وزیران اقتصادی دارد. شاید همین مساله به او هشدار می‌دهد كه مراقبت شدیدی از كاركرد شبكه بانكی را در دستور كار قرار دهد و مدام از این بگوید كه تجه به بانك‌ها از نان شب واجب‌تر است.

این وزیر اقتصاد كه در هفته اول شهریور امسال در شیراز با یادآوری برخی چالش‌ها و مشكلات اقتصاد كشور گفته بود: «افزایش سرمایه بانك‌ها از نان شب هم واجب‌تر است» روز ۲۱ دی ماه نیز به یك وجه دیگر از مساله بانك‌ها اشاره و دوباره تاكید كرد: «رفع تنگنای اعتباری بانك‌ها از نان شب هم واجب‌تر است».

این هشدار و نگرانی عمیق وزیر اقتصاد قطعا با توجه به اطلاعات و اسرار مگوی طیب‌نیا از ژرفا و گستره تنگناها و چالش‌های نظام بانكداری ایران است و نباید این هشدارهای پی در پی را ساده انگاست.

طیب‌نیا از گستردگی و ژرفای چالش‌های بانك‌ها البته به صراحت چیزی نمی‌گوید، اما برخی اخبار و گزارش‌ها نشان از موقعیت دشواری است. به طور مثال عبدالرضا همتی رییس بزرگ‌ترین بانك دولتی ایران در یك گفت‌وگو تاكید كرد كه ۴۸۰ هزار میلیارد تومان از نقدینگی بانك‌ها منجمد شده است و بخش عمده‌ای از این یخ‌زدگی را دولت و شركت‌های بزرگ ایجاد كرده‌اند.

برخی كارشناسان می‌گویند بانك‌های ایرانی زیر فشار فوق‌العاده موسسه‌های اعتباری غیرمجاز كه در یك رقابت نابرابر نرخ سود سپرده‌ها را با هدف پیدا كردن دست بالا در مواجهه با بانك‌ها مدام افزایش می‌دهند گرفتار شده‌اند و در صورتی كه اقدام به این كار نكنند این احتمال كه در صورت درخواست پول از سپرده‌گذاران با دشواری در تامین منابع مورد نیاز مواجه شوند روندی فزاینده و ترسناك پیدا می‌كند.

در صورتی كه یك بانك بزرگ دولتی به هر دلیل روزی در تامین تقاضای سپرده‌گذاران برای دریافت اصل پول خود به بن‌بست برسند ممكن است نظام بانكداری به سقوط كشانده شود را باید از دغدغه‌ها و اسرار مگوی طیب‌نیا دانست. اكنون كه می‌توان كاری كرد بهتر است این كار از سوی دولت انجام شود و كار به روز و ثانیه آخر كشانده نشود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.