| کد خبر: 6065 |

استاد دانشکده مهندسی راه آهن در گفتگو با تین نیوز:

◄ بودجه پروژه های ملی فقط برای تجهیزات است نه تحقیقات / امکان طراحی قطار سریع السیر در پنج سال آینده

تین نیوز | استاد دانشکده مهندسی راه آهن با بیان اینکه پروژه طراحی و ساخت قطار سریع، در مسیر تهران-اصفهان در نظر گرفته شده و در مرحله مطالعات قرار دارد، گفت: از آنجا که بودجه اولیه طرح‌های ملی تنها برای خرید تجهیزات در نظر گرفته می‌شود نه برای تیم تحقیقاتی، بنابراین تیم منسجم تحقیقاتی برای این پروژه وجود ندارد.

محمدرضا طلایی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز گفت: این طرح پنج ساله است و اهداف و چشم انداز آن دستیابی به امکان‌سنجی برای طراحی و ساخت یک نمونه کِشنده و مطالعات مربوط به خط و سازه در خط تهران-اصفهان است.

وی افزود: ساخت قطار سریع با سرعت 350 کیلومتر یک پروژه ملی است و بین دانشگاه‌های امیرکبیر و علم و صنعت تقسیم شده است، اما محوریت طراحی وساخت این قطار سریع السیر با دانشگاه علم و صنعت است و این پروژه بین دانشکده‌های عمران، مکانیک، مهندسی راه آهن، صنایع و برق تقسیم کار شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در فاز اول این کار، تقسیم پروژه صورت گرفته و وزن هر قسمت از پروژه مشخص شده و در بین دانشکده‌ها تقسیم کار صورت گرفته است.

وی افزود: به عنوان نمونه، 40 درصد پروژه مربوط به طراحی وساخت ناوگان این پروژه است و بخش بعدی مربوط به طراحی خط و سازه این پروژه است که مربوط به دانشکده عمران و گروه خط و سازه دانشکده راه آهن می‌باشد. بخش سیگنالینگ و علایم و دیگر بخش‌ها نیز وزن خاص خود را دارند.

استاد دانشکده مهندسی راه آهن خاطرنشان کرد: این پروژه در مسیر تهران-اصفهان در نظر گرفته شده و در مرحله مطالعات قرار دارد. همچنین دانشگاه از اساتید خواسته است سمت و سوی تحقیقات خود را به سوی قطارهای سریع ببرند اما از آنجا که بودجه اولیه طرح‌های ملی تنها به خرید تجهیزات در نظر گرفته می‌شود و برای تیم تحقیقاتی بودجه لحاظ نمی شود، بنابراین تیم منسجم تحقیقاتی برای این پروژه وجود ندارد.

طلایی با اشاره به لازم بودن واردات قطعات مورد نیاز قطارهای سریع از کشورهای صاحب دانش این قطار، تأکید کرد: همین که این قطعات در کنار هم قرار داده شوند و طراحی برای بار اول اجرا شود و حتی اگر این کار با کمک یک کشور خارجی و تحت لیسانس یک شرکت سازنده قطار سریع صورت گیرد، باعث انتقال دانش به ایران می‌شود و دانش ساخت را بومی می‌کند.

وی افزود: به نظر من در پنج سال آینده امکان طراحی این قطار به وجود خواهد آمد و با کمک سازندگان داخلی خواهیم توانست این قطار را پس از طراحی بسازیم.

استاد دانشکده مهندسی راه آهن در پایان با اشاره به اولین تجربه در زمینه طراحی و ساخت قطار پرسرعت در ایران، در خصوص موانع پیش روی این پروژه گفت: مهم ترین مشکل نداشتن تجربه و اتکای محققین به دانش فنی خودشان است و به نظر من صبر و شکیبایی و ایثار افراد دخیل در این پروژه را می‌طلبد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.