| کد خبر: 265118 |

جایگاه کشتیرانی ایران در خاورمیانه

اداره اقتصادی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گزارشی، وضعیت ناوگان کشتیرانی منطقه خاورمیانه را اعلام کرده است. در این میان چین و چندین کشور آسیایی دیگر مشهودترین تغییرات را در الگوهای تجارت دریایی دارا هستند.

تین نیوز

اداره اقتصادی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گزارشی، وضعیت ناوگان کشتیرانی منطقه خاورمیانه را اعلام کرده است. در این میان چین و چندین کشور آسیایی دیگر مشهودترین تغییرات را در الگوهای تجارت دریایی دارا هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، طبق آمارهای جهانی اعلام شده از وضعیت تجارت دریایی، حجم جابجا شده در مسیرهای درون منطقه ای میزان ۲۷.۶ درصد از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است و بیشتر  به دلیل فعالیت پویای حمل ونقل کانتینری درون آسیایی و زنجیره تامین تولید به ویژه در کشورهای آسیای شرقی بوده است.

مسیرهای درون آسیایی که به زنجیره تامین درون منطقه ای خدمات می دهند، بالاترین نرخ رشد را از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به ثبت رساندند که منعکس کننده الگوهای تولید جهانی است، جایی که چین به عنوان مرکز تولید جهانی عمل می کند و کشورهای همسایه آسیای شرقی، آن را پشتیبانی می کنند.

راهکار اتخاذ شده توسط برخی شرکت ها برای تنوع بخشیدن به منابع تامین و کاهش وابستگی بیش از حد به چین، راهکاری است که بر اساس آن شرکت ها در خارج از چین گسترش می یابند و در عین حال همچنان در آنجا حضور دارند. به عنوان مثال، اپل، سامسونگ، سونی و آدیداس برخی از فعالیت های تولیدی خود را به دلیل هزینه های نیروی کار و ملاحظات مدیریت ریسک از چین به آسیای جنوب شرقی منتقل کرده اند.

در این میان سهم واردات کانتینر ایالات متحده از ویتنام از چهار درصد در سال ۲۰۱۷ به هشت درصد در سال ۲۰۲۲ و سهم هند از سه درصد به پنج درصد افزایش اما سهم چین از ۴۰ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۳۱ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.

پیش بینی رشد جهانی ۳.۲ درصدی برای سال ۲۰۲۳ و ۲.۹ درصد برای سال ۲۰۲۴ ارائه شده است و پیش بینی می شود آسیا، به ویژه هند، آسیای جنوبی و آسیای مرکزی بالاترین رشد را ثبت کنند.

در سال ۲۰۲۲، مسیر ترنس پسیفیک، تجارت بین آسیای شرقی (بیشتر چین) و ایالات متحده همچنان بر جریان های تجارت کانتینری جهانی تسلط داشت اما حجم کلی در این مسیر از ۳۰ میلیون واحد TEUs (۲۰ فوت) به میزان ۶.۵ درصد کاهش یافت. در سال ۲۰۲۱ به ۲۸ میلیون TEUs و در سال ۲۰۲۲ حجم در مسیر آسیا-اروپا ۴.۹ درصد کاهش یافت.

محموله های فله خشک در سال ۲۰۲۲ به دلیل اختلال در صادرات اوکراین، قیمت بالای انرژی و روند در اقتصاد چین، ازجمله کاهش شدید بخش املاک و مستغلات چین کاهش یافت. تقاضا برای فله های خشک عمده در سال ۲۰۲۳ بهبود یافت که ناشی از بهبود اقتصادی در چین بود.

در سال ۲۰۲۳، به دنبال اصلاحات سیاستی با هدف تضمین عرضه زغال سنگ برای مقابله با اثرات ال نینو، واردات زغال سنگ به چین به ویژه از فدراسیون روسیه به طور قابل توجهی افزایش یافت.

مالکان کشتی

در آغاز سال ۲۰۲۳، ۱۸ شرکت از ۳۵ شرکت بزرگ مالک کشتی، در آسیا بودند. چین بعد از یونان دومین کشور بزرگ مالک کشتی است و پس از آن ژاپن (سوم)، سنگاپور (چهارم)، هنگ کنگ، چین (پنجم)، جمهوری کره (ششم) و استان تایوان چین (هشتم) قرار دارند.

مالکان کشتی در چین ۱۱.۰۴ درصد از ناوگان جهانی را در اختیار دارند و در رتبه دوم پس از یونان با ۱۱.۸ درصد سهم قرار دارند. مالکان کشتی ژاپنی ۱۰.۷۳ درصد سهم دارند.

هنگ کنگ، چین چهارمین کشور بزرگ ثبت شده جهان از نظر تناژ وزن بود. از نظر تعداد شناورها، هنگ کنگ، چین ۲.۴ درصد از ناوگان جهانی را با مجموع ۲۵۳۷ کشتی در اختیار دارد. بر اساس ارزش، کشتی هایی که با پرچم هنگ کنگ، چین حرکت می کنند، ۶.۲۷ درصد سهم در ناوگان جهانی را نشان می دهند که پرچم خود را از نظر ارزش کشتی در جایگاه ششم قرار می دهند.

سنگاپور رتبه پنجم را در پرچم های پیشرو دارد و پس از آن چین در جایگاه ششم و ژاپن در جایگاه دهم قرار دارند. سایر پرچم های این فهرست شامل اندونزی (۱۲)، جمهوری کره (۱۸)، هند (۱۹)، ویتنام (۲۲)، مالزی (۲۵) و استان تایوان چین (۳۳) هستند. پرچم چین دومین رشد سریع (۵.۴ درصد) را در سال ۲۰۲۲ به ثبت رساند.

سه کشور پیشرو در کشتی سازی چین، جمهوری کره و ژاپن، ۹۳ درصد از تناژ نوساز تحویل شده در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص دادند و چین ۴۷ درصد سهم را به خود اختصاص داد.

در سال ۲۰۲۲، کشتی هایی با پرچم هنگ کنگ چین، چهارمین گروه بزرگ ساطع کننده دی اکسید کربن (CO۲) از کشتیرانی در سطح جهان بودند. کشتی هایی که توسط مالکان در چین، ژاپن و یونان کنترل می شوند بیشترین سهم انتشار CO۲ را به خود اختصاص می دهند.

عملکرد حمل و نقل دریایی

در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، بیشترین اقتصادها، همانطور که توسط شاخص اتصال کشتیرانی لاینر (LSCI) اندازه گیری شد، در آسیا بودند. چین رتبه اول را به خود اختصاص داد و پس از آن جمهوری کره، سنگاپور و مالزی قرار گرفتند. این کشورها نسبت به سال قبل بین سه تا پنج درصد افزایش اتصال را ثبت کردند و در مقادیر شاخص خود به رکوردهای بالاتری دست یافتند.

کشورهای آسیایی همچنان در عملکرد جابجایی محموله پیشتاز هستند. بر اساس شاخص عملکرد بنادر کانتینری (CPPI) که به طور مشترک توسط بانک جهانی و اس اند پی گلوبال مارکت انتلیجینس تهیه شده است، ۱۸ بندر از ۲۵ بندر برتر جهان، از جمله ۱۱ بندر در شرق آسیا و چهار بندر در غرب آسیا در آسیا هستند.

بندر یانگشان، چین در رتبه اول شاخص عملکرد بنادر کانتینری ۲۰۲۲ قرار دارد و از رتبه چهارم در سال ۲۰۲۱ بالاتر رفته است. یانگشان در عملیات انتقال کالا سرمایه گذاری کرده، اتوماسیون را توسعه داده و قابلیت همکاری سیستم خود را افزایش داده است.

وضعیت ناوگان کشتیرانی منطقه خاورمیانه

اداره اقتصادی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گزارشی از وضعیت ناوگان کشتیرانی منطقه خاورمیانه اعلام کرد که ایران با دارا بودن ۹۴۲ کشتی یکی از بزرگترین قدرت های تجارت دریایی منطقه در سال ۲۰۲۲ بوده است.

طبق نمودار اعلامی این سازمان، ایران بعد از کشور ترکیه دومین قدرت منطقه در این بخش و بیست و پنجمین کشور در جهان است و بعد از ایران، امارات با ۶۳۶ کشتی قرار دارد.

ناوگان کشتیرانی ایران بیش از دو برابر ناوگان کشتیرانی عربستان سعودی با رقم ۴۱۳ کشتی قرار گرفته و این کشور را سومین قدرت تجارت دریایی در منطقه خاورمیانه معرفی کرده است.

بحرین با دارا بودن ۱۹۰ فروند کشتی و کویت با ۱۶۶ کشتی به ترتیب در رتبه های چهارم و پنجم از این نظر قرار دارند. قطر با ۱۲۳ فروند، عراق با ۷۵ فروند، عمان با ۵۷ فروند، لبنان با ۴۹ فروند و اردن با ۳۵ فروند در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.