| کد خبر: 245847 |

نانوسامانه‌ ایرانی برای مدیریت آب توازن کشتی‌ها

محققان یکی از شرکت‌های فناور نانو سامانه‌ای را برای مدیریت توازن آب کشتی‌ها ارائه کردند که به گفته آنها این سامانه می‌تواند از ورود آلودگی‌های همراه آب توازن به داخل محیط‌های دریایی جلوگیری کند.

تین نیوز

محققان یکی از شرکت‌های فناور نانو سامانه‌ای را برای مدیریت توازن آب کشتی‌ها ارائه کردند که به گفته آنها این سامانه می‌تواند از ورود آلودگی‌های همراه آب توازن به داخل محیط‌های دریایی جلوگیری کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مهندس حسینی مدیرعامل این شرکت فناور، فناوری مدیریت آب توازن کشتی‌ها را از محصولات دانش بنیان این شرکت نام برد و گفت: کشتی‌ها به‌منظور جابه‌جایی کالاهایی نظیر نفت، مواد معدنی و کانتینرها نیازمند بهره‌گیری از سیستم‌های متعددی جهت حفظ ثبات کشتی و قابلیت مانور آن در طول سفر هستند و یکی از این سیستم‌ها، آب توازن بود که بر اساس آن کشتی‌ها در هر دو حالت بدون حمل بار و تخلیه بخشی از بار در بندر، آب توازن را به‌منظور عملکرد مؤثر و بی‌خطر کشتی تنظیم می‌کنند.

وی آب توازن را آبی دانست که به‌ منظور کنترل فشارهای وارد شده بر یک کشتی و ثبات آن برداشت می‌شود و ادامه داد: آب توازن حاوی گونه‌های زیستی و ارگانیزم‌های متنوعی از باکتری‌ها، ویروس‌ها، گیاهان و موجودات ساحلی هستند که عموما توسط کشتی‌ها طی مسافت‌های طولانی حمل می‌شوند و سپس به‌ هنگام تخلیه، گونه‌های زیستی متخاصم را به اکوسیستم جدید وارد می‌کند. این آب می‌تواند منجر به آلودگی آب‌ها شود.

حسینی ادامه داد: از این رو کنوانسیون‌های مربوط به ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست الزاماتی را برای استفاده از آب تصفیه‌شده به منظور حفظ توازن کشتی‌ها مطرح کرده و دولت‌ها را موظف کرده از سال ۲۰۲۴ از آب تصفیه شده برای این کار استفاده کنند و بر این اساس از سال ۲۰۲۴ تمامی شناورهای مشمول ملزم به رعایت این پروتکل خواهند بود.

به گفته مدیر عامل این شرکت این کنوانسیون بسیار سختگیرانه عمل خواهد کرد، به طوری که اگر کشتی‌ها از الزامات مربوطه تخطی کنند، احتمال توقیف آنها وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بر این اساس ما به این حوزه ورود کردیم و یادآور شد: ما فناوری پتنت‌ شده‌ای داشتیم که در حوزه نفت و گاز از آن استفاده می کردیم، پس از بررسی‌های اولیه دریافتیم که این فناوری قابل استفاده در حوزه دریایی نیز هست. حوزه دریایی از منظر ورود شرکت‌های دانش‌بنیان عقب‌تر از حوزه نفت و گاز است و بیشتر شرکت‌های حوزه دریایی به صورت بهره‌بردار عمل می‌کنند. از این رو فناوری پتنت شده‌ای که داشتیم را برای حل مسئله تصفیه آب توازن کشتی‌ها به کار گرفتیم و نتایج جالب توجه‌ای نیز به دست آوردیم.

به نقل از ستاد نانو، حسینی اظهار کرد: برای تجاری‌سازی این فناوری نیاز به مجوز سازمان بین‌المللی دریانوردی داشتیم که این مجوز دو گام داشت. گام اول که "بیسیک" (Basic) بود را سال گذشته طی کردیم و مجوز مرحله اول را گرفتیم. برای گام دوم که فاینال است نیز اقدام کرده‌ایم و داوری‌ها انجام شده که امیدوارم تا دو ماه دیگر نتایج آن مشخص شود.

وی با اشاره به عرضه محصولات این شرکت در سیزدهمین نمایشگاه نانو گفت: این دومین دوره‌ای است که در نمایشگاه فناوری‌نانو حضور داریم، در دوره پیشین یک شرکت نوپا بودیم، اما در حال حاضر شرکت ما به بلوغ رسیده و نانوسامانه‌ مدیریت آب توازن کشتی‌ها را برای عرضه به بازار توسعه داده‌ایم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.