| کد خبر: 179604 |

نمایشگاه صنایع دریایی را به سازمان بنادر و دریانوردی واگذار نکرده‌ایم

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان این که نمایشگاه صنایع دریایی را به سازمان بنادر و دریانوردی واگذار نکرده‌ایم گفت: سازمان‌ بنادر قصد داشت به بهانه مصوبه شورای عالی ارگان‌های دریایی که الزام‌آور هم نیست، این نمایشگاه را مصادره کند.

تین نیوز

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان این که نمایشگاه صنایع دریایی را به سازمان بنادر و دریانوردی واگذار نکرده‌ایم گفت: سازمان‌ بنادر قصد داشت به بهانه مصوبه شورای عالی ارگان‌های دریایی که الزام‌آور هم نیست، این نمایشگاه را مصادره کند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از تسنیم، حسین فاضل با اشاره به حواشی پیش‌آمده برای بیستمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی ایران اظهار کرد: نگاهی بسیار گذرا به توسعه‌نیافتگی بنادر کشور نشان‌دهنده وظایف بر زمین مانده و انبوه سازمان بنادر در این حوزه است و این سازمان در اهتمام به وظایف حاکمیتی و توسعه‌ای خود نیازمند نگاهی متفاوت است.

وی افزود: از نظر ما این سازمان به قدری وظایف توسعه‌ای بر انجام شدن دارد که اصولا نباید فرصت ورود به برخی از فعالیت‌های بخش خصوصی مانند برگزاری نمایشگاه را داشته باشد و ورود این سازمان به بعضی از فعالیت‌ها موجب فرصت سوزی در ماموریت‌ های اصلی آن می‌شود و به دور از شأن حاکمیتی سازمان بنادر است.

وی تصریح کرد: تا پایان سال 1396 نوزده دوره نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی، توسط انجمن مهندسی دریایی ایران برگزار شده است که بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی در کشور است.

وی با یادآوری این‌که سازمان بنادر بارها تلاش کرد نمایشگاه قوی دریایی برگزار کند ولی استقبال زیادی از آن نشده است، گفت: اوج عدم استقبال از نمایشگاه سازمان بنادر در اسفندماه 1396 در شهر بندرعباس بود و پس‌ازآن مدیران سازمان بنادر بر آن شدند تا نسبت به تجمیع نمایشگاه‌ها اقدام کنند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی ایران اظهار کرد: البته تجمیع نمایشگاه‌ها موضوع خوبی است و انجمن با آن موافق است ولی نه به قیمت مصادره نمایشگاه انجمن مهندسی دریایی ایران و یا دولتی سازی برگزاری نمایشگاه.

فاضل با اشاره به این‌که سازمان بنادر به بهانه مصوبه شورای مدیران ارشد ارگان‌های دریایی قصد تجمیع غیرموجه بیستمین نمایشگاه انجمن با سایر نمایشگاه‌ها را داشت گفت: سه نکته مهم در اینجا وجود دارد که سازمان بنادر به راحتی از آن عبور می‌کند و تصور دارد که دیگران نیز متوجه این موضوع نیستند، اول این‌که شورای مدیران ارشد ارگان‌های دریایی، یک شورای مشورتی است که بر اساس دعوت سازمان بنادر شکل گرفته و بر اساس قانون ایجاد نشده است، بنابراین ضمن احترام به تمامی مدیران ارگان‌های دریایی کشور، باید گفت به لحاظ حقوقی و قانونی مصوبات این شورا برای هیچ شخص یا سازمان یا تشکلی، آمره و الزام‌آور نیست و پس از تصویب هر مصوبه در شورا، مصوبه مذکور باید مورد توافق طرف دومی که مورد خطاب مصوبه است نیز قرار گیرد‌.

فاضل ادامه داد: دوم این‌که بسیاری از شرکت‌هایی که در نمایشگاه مذکور شرکت می‌کنند شرکت‌های صنعتی خصوصی هستند و اساساً از ارگان‌های دولتی تبعیت نمی‌کنند و سوم این‌که در هرحال شورای مذکور در مصوبه خود تصریح کرده بود که تجمیع نمایشگاه‌ها با متولی گری انجمن مهندسی دریایی ایران انجام پذیرد.

وی افزود: انجمن در آن مقطع به سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد آمادگی دارد که تفاهم‌نامه‌ای جهت تجمیع نمایشگاه‌ها با تولی‌گری انجمن مهندسی دریایی ایران امضا کند ولی به نظر می‌رسد فشارهای برخی از افرادی که موافق این تفاهم نبودند و نیز تمایل سازمان به دولتی سازی نمایشگاه، موجب شد تا سازمان بنادر با استفاده از اختلاف عدم تحویل انجمن و بر خلاف مصوبه شورای مدیران ارشد ارگان‌های دریایی، خود را به‌جای انجمن، متولی برگزاری نمایشگاه اعلام کند و جهت انجام امور اجرایی با پیمانکار جزو سابق انجمن وارد مذاکره و تفاهم شد که این موضوع در همان مقطع نیز مورد اعتراض جدی انجمن واقع شد.

وی بیان کرد: البته پیمانکار مزبور با انجمن نیز قرارداد دارد و تضمینات جهت این کار سپرده است، اما به نظر می‌رسد تعهد برگزاری نمایشگاه را به دو شخص (انجمن و سازمان) ارائه کرده است. نکته اینجاست که در هرجا توانستند لوگوی انجمن مهندسی دریایی ایران را حذف کردند و لوگوی خود را جایگزین لوگوی انجمن کردند. البته اخطارها و فشارهای انجمن در میانه فرایند موجب اصلاح برخی از پوسترها گردید ولی تصمیم سازمان به حذف انجمن بود.

وی ادامه داد: مقرر بود این پیمانکار به نمایندگی از انجمن مهندسی دریایی ایران نسبت به برگزاری همایش و نمایشگاه صنایع دریایی اقدام کند ولی چند روز مانده به همایش و نمایشگاه، انجمن متوجه شد که اتفاقات پشت پرده‌ای افتاده و هم‌زمان با افتتاحیه همایش یعنی صبح 26 آذرماه و در همان محلِ برگزاری همیشگی افتتاحیه همایش یعنی سالن خلیج‌فارس مرکز همایش‌های کیش، سازمان بنادر با هماهنگی سازمان منطقه آزاد کیش و پیمانکار، اقدام به برنامه‌ریزی جهت برگزاری افتتاحیه نمایشگاه و دعوت از مهمانان کردند.

وی تاکید کرد: این درحالی بود که همواره افتتاحیه همایش در صبح و افتتاحیه نمایشگاه در بعدازظهر انجام می‌شد.

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران اظهار کرد: برای حل این مشکل و پیشگیری از بی‌احترامی به مهمانان، با مدیرعامل سازمان صحبت کردیم ولی وی حاضر به تغییر برنامه افتتاحیه نمایشگاه نشد، بنابراین از وزیر راه‌وشهرسازی کمک خواستیم و وزیر دستور برگزاری جلسه‌ای فوری را فی‌مابین سازمان و انجمن داد.

فاضل یادآور شد: دو روز قبل از برگزاری افتتاحیه یعنی 24 آذرماه جلسه مفصلی در این زمینه با مدیرعامل سازمان داشتیم و به احترام میهمانان با افتتاحیه مشترک و هم‌زمان همایش و نمایشگاه در صبح 26 آذرماه موافقت کردیم.

وی تصریح کرد: صبح 25 آذرماه یعنی فردای توافق، مدیران سازمان بنادر اعلام کردند سازمان منطقه آزاد کیش سالن‌های همایش را در اختیار انجمن قرار نمی‌دهد. این درحالی بود که قبل از جلسه و توافق انجمن با سازمان بنادر، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در یک مکالمه مفصل تلفنی قول داده بود که هر توافقی بین انجمن مهندسی دریایی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی دراین خصوص صورت پذیرد، سازمان منطقه آزاد کیش آن را اجرا خواهد کرد.

وی ادامه داد: البته ما معتقد بودیم سازمان بنادر می‌توانست مشکل را حل کند ولی ترجیح داد این کار را انجام ندهد.

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران یادآور شد: ازاین‌رو انجمن ناچار شد هتلی را برای برگزاری همایش اجاره کند ولی هم‌زمان تلاش کرد دوستان را متقاعد کند تا سالن‌ها را در اختیار ما قرار دهند و از برگزاری دو افتتاحیه هم‌زمان (همایش و نمایشگاه) در دو مکان پرهیز شود.

فاضل گفت: سرانجام نیم ساعت مانده به همایش، با تماسی که انجمن با یکی از مقامات داشت، قول داده شد که مشکل حل شود و سالن‌ها را در اختیار انجمن قرار گیرد تا مقالات ارائه شود. با توجه به بدقولی‌های قبلی، ناچار شدم خلاصه‌ای از موارد پیش‌آمده را در سخنرانی افتتاحیه بیان کنیم تا مدعوان مطلع باشند و درصورت در اختیار نبودن سالن مرکز همایش‌ها، از سالن‌ها هتل استفاده شود. جالب اینجاست که با توجه به این‌که طبق توافق، سازمان بنادر و دریانوردی تیم خبرنگاری 25 نفره‌‌ای را برای پوشش خبری رویداد دعوت کرده بود ولی اجازه نداد موارد سخنرانی انتشار و نیز اخبار همایش انتشار یابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.