| کد خبر: 138735 |

درآمد کشتی‎های بزرگ گازبر کاهش یافت

به رغم بهبود بازار LNG در هفته‎های گذشته اما بازار گاز همچنان ضعیف است.

تین نیوز

موسسه تحقیقاتی Clarksons Research در گزارش نیمه اول سال خود اعلام کرد که درآمد کشتی‎های غول‎پیکر حمل گاز (VLGC) کاهش یافت و به 42 درصد زیر سطح میانگین آن رسید.

به گزارش گروه بین‎الملل مارین تایمز، طبق اعلام کلارکسونز "کشتی‎های بزرگتر همزمان با رشد ناوگان شاهد بیشترین تغییرات قیمت هستند، به ویژه در بخش نفت خام که رشد ناوگان سریع و رشد تجارت نفت آهسته است.  از سوی دیگر به رغم بهبود بازار LNG در هفته‎های گذشته اما بازار گاز  همچنان ضعیف است."

در این گزارش آمده است: "افزایش کم فعالیت‎ها، لغو برخی از پروژه‎ها و توجه سرمایه گذاران به پروژه های دیگر، موجب نشده است که وضعیت بازار تغییر کند."

بخش کشتی‎های رو-رو تنها بخشی بوده که درآمد آن بالای سطح میانگین بوده است، به طوریکه درآمد روزانه یک فروند کشتی با ظرفیت 3500 IM به 18 هزار و 458 دلار می‎رسد که 2 درصد بالاتر از سطح میانگین است.

در این بین علاقمندی به ساخت کشتی های تفریحی و کروز شامل کشتی های اکتشافی همچنان بالاست و در نیمه نخست سال 2017 میلادی نزدیک به 44.2 میلیارد دلار انواع کشتی تفریحی و کروزه سفارش داده شد.

درآمد کشتی های فله بر نیز همچنان زیر میانگین است اما نشانه هایی از بهبود در بازار این کشتی‎ها دیده می شود. اطلاعات کلارکسونز نشان می دهد که درآمد کشتی‎های کیپ سایز در نیمه نخست سال 2016 در حدود 4 هزار و 972 دلار در روز (75 درصد پائین‎تر از میانگین) بود و در نیمه نخست امسال به روزانه 13 هزار و 86 دلار (33 درصد پائین تر از میانگین) رسیده است.

گزارش کلارکسونز می افزاید: "بر پایه عملکرد نیمه نخست امسال، درآمد کشتی‎های پانامکس برای نخستین بار بعد از سال 2014 به بالاتر از سطح میانگین رسید. در این مدت شاهد افزایش فعالیت خرید و فروش این کشتی ها بودیم."

کلارکسونز پیش بینی می‎کند که صنعت کشتیرانی تا پایان امسال 3.4 درصد رشد کند (به 11.5 میلیارد تن برسد) و رشد ناوگان نیز به 2.3 درصد برسد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.