| کد خبر: 138363 |

ناوگان نفتکش جوان می‎‏شود

نزدیک به 100 فروند کشتی نفتکش غول‎پیکر (VLCC) فعال در ناوگان جهانی تا سال 2020 به سن 20 سالگی خواهند رسید، زمانی که به نظر می‌رسد برای جایگزینی آنها مناسب باشد.

تین نیوز

نزدیک به 100 فروند کشتی نفتکش غول‎پیکر (VLCC) تا سال 2020 میلادی به سن 20 سالگی خواهند رسید، زمانی که به نظر می‌رسد برای جایگزینی آنها مناسب باشد، به ویژه در دوره‌ای که قیمت ساخت کشتی‌های جدید بسیار پایین و جذاب است.

به گزارش گروه بین‎الملل مارین تایمز، جکوب والنکوویچ، تحلیلگر بازار در موسسه DNV. GLگفت: "قیمت ساخت هر فروند VLCC اکنون به 80 میلیون دلار و قیمت ساخت کشتی سوئزمکس به 53 دلار رسیده است، با احتساب تورم آخرین بار 25 سال پیش قیمت‌ها به این اندازه پایین بود. در این شرایط مالکان به راحتی نمی‌توانند چشم از این قیمت ها بردارند، این  موضوعی است که در عمل در تعداد سفارش‌ها می‌بینیم."

داده‌های شرکت HIS Markit نشان می‌دهد که قیمت‌های پایین ساخت کشتی‌های جدید مالکان را بر آن داشته است که سفارش‌های بیشتری بدهند به‌طوری‌که در 4  ماه ابتدایی سال 2017 تعداد 20 فروند کشتی VLCC جدید سفارش داده‌ شده است.

از سوی دیگر، انتظار می‌رود که تا پایان سال 2017 میلادی تعداد 52 فروند VLCC و 65 فروند سوئزمکس به ناوگان کشتیهای نفتکش اضافه شود و ناوگان این کشتی‌ها را به ترتیب 6 و 8 درصد توسعه دهد.

در حالیکه بازار نفتکش‌ها اکنون نیز اشباع است، افزایش سفارش ساخت کشتی‌های جدید در زمانی رخ می‌دهد که درآمد کشتی‌ها پایین آمده و تقاضا برای نفتکش کم شده است.

با وارد شدن کشتی‌های جدید به بازار، انتظار می‌رود که تناژ قدیمی، حتی زودتر از پیش بینی‌ها، از رده خارج شود چراکه بازارها باید به تعادل برسند.

در 4 ماه ابتدایی سال جاری 1.3 میلیون DWT کشتی نفتکش روانه  یادهای اوراق شده‌اند. انتظار می‌رود تا پایان سال مجموع کشتی‌های نفتکش اوراق شده به 9 میلیون DWT برسد. 8  فروند کشتی نفتکش شامل 2 فروند VLCC، 2 فروند سوئزمکس، 3 فروند افرامکس، و یک فروند پانامکس روانه یاردهای اوراق شده‌اند.

پتر سند، تحلیلگر ارشد بیمکو، اظهار کرد: "هنوز راه زیادی باید رفت زیرا نرخ رشد ناوگان VLCCها در سطح بالای 2.4 درصد در سال است و انتظار می‌رود که تا پایان سال به 3.7 درصد هم برسد.

از سوی دیگر از آنجایی‌که مالکان ثابت کرده‌اند که تا لحظه آخر از همه ظرفیت‌های کشتی‌های خود استفاده می‌کنند، اوراق کشتی‌های 20 ساله دور از انتظار است. باید دید وضعیت رکود در بازارها چگونه می‌تواند موجب تغییر مازاد عرضه کشتی‌های نفتکش شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.