بازدید سایت : ۷۲۲۷۵

◄ مجلس به تخلف خودروساز واکنش نشان داد/پاسخ خودروساز به جنجال تخلف خودرویی

مدیرعامل ایران خودرو در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، به حواشی مربوط به تغییر در موتور سورن، واکنش نشان داد.

مجلس به تخلف خودروساز واکنش نشان داد/پاسخ خودروساز به جنجال تخلف خودرویی
تین نیوز |

مدیرعامل ایران خودرو در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، به حواشی مربوط به تغییر در موتور سورن، واکنش نشان داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، ماجرا از این قرار است که گفته می شود ایران خودرو بر خلاف تعهدات اولیه، به جای نصب موتور EF۷ روی سورن پلاس، موتور ارزان تر و قدیمی به نام  XUP۷ را نصب کرده است. همچنین گفته می شود اختلاف قیمت این دو موتور حدود ۷۰میلیون تومان است و  ایران خودرو با نصب آن به جای EF۷،  بیش از دوهزار میلیارد تومان سود کرده، در حالی که به تعهد خود در برابر مشتریان عمل نکرده است.

این خبر، بازتاب های زیادی در رسانه ها داشت و کار به جایی رسید که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آن ورود کرده و قول پیگیری دادند. حالا مدیرعامل ایران خودرو در ارهروهای مجلس به حواشی این ماجرا پاسخ داده است. علیمردان عظیمی که به همراه جواد توسلی مهر، مدیرعامل سایپا، به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رفته تا برنامه خود را برای ارتقای کیفیت و کاهش هزینه تولید اعلام کند، ضمن رد تخلف در ماجرای موتور سورن، تاکید کرده این شرکت بدون اجازه نهادهای تنظیم گر قیمت، حتی اجازه تغییر رینگ خودرو را ندارد.

مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه تحت هیچ عنوان نمی توانیم مشخصاتی را که بر اساس آن از شورای رقابت قیمت می گیریم، تغییر دهیم، گفت: حتی امکان تغییر یک رینگ خودرو وجود ندارد، بنابراین چطور ممکن است موتور محصول را تغییر دهیم؟

وی در خصوص تغییر در موتور نصب شده روی خودروهای سورن پلاس تحویلی به مشتریان با قیمت بالاتر، گفت: این موضوع مورد تایید نیست؛ آن قیمتی را که تعیین کرده ایم از شورای رقابت گرفته ایم و بر اساس مشخصات اعلامی به این شورا، محصولات را به فروش می رسانیم. وی تاکید کرده که با توجه به مصوبات شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، رخ دادن چنین اتفاقی امکان ندارد. عظیمی با بیان اینکه ایران خودرو [برای اثبات عدم تخلف] همه اسناد و مدارک مصوبه شورای رقابت، وزارت صنایع و معادن و سازمان حمایت را ارائه می کند، گفت: ما همان موتوری را که بر اساس آن از شورای رقابت قیمت دریافت کرده ایم، روی محصولات گذاشته ایم؛ بنابراین هیچ هزینه بیشتری از مشتریان دریافت نشده و اصلا امکان چنین کاری را نداریم، زیرا قیمت را شورای رقابت و سازمان حمایت تعیین می کنند.

وی در واکنش به انتقادات علیه ایران خودرو گفت: خیلی از انتقادات را می پذیریم و بر ما وارد است و اشکالات ما زیاد است، اما ممکن است ریشه آنها در ایران خودرو نباشد. مثلا کیفیت مواد اولیه در کشور خوب نیست، حتما کیفیت محصولات تولیدی عالی نیست.

با توجه به اظهارات مدیرعامل ایران خودرو، باید منتظر ماند و دید آیا این شرکت اسناد و مدارکی را که نشان می دهد در ماجرای موتور سورن، تخلفی مرتکب نشده ارائه خواهد کرد؟ در غیر این صورت، به نظر می رسد حواشی مربوط به این ماجرا کماکان ادامه خواهد داشت.

تخلف ایران خودرو در ماجرای سورن پلاس چگونه رخ داده است؟

در این راستا جمال علیزاده قمشه ای کارشناس اقتصادی صنایع بزرگ، اظهار کرد: در طرح ۱۴۰۱ طبق اطلاعیه ایران خودرو قرار بود سورن پلاس با موتور EF7 به مشتریان تحویل داده شود اما با فرارسیدن موعد تحویل این خودرو به مشتریان، شرکت اعلام کرده که موتور این محصول از نوع XU7P خواهد بود در صورتی که زمان قرعه کشی اصلاً مدلی به نام سورن پلاس XU7P وجود نداشته است.

وی افزود: مساله اینجاست که موتور EF7 به عنوان یک موتور ۱۶ سوپاپ با تکنولوژی CVVT در بازار آزاد بالای ۱۲۰ میلیون تومان قیمت دارد و فناوری ساخت آن نیز مربوط به کمتر از ۲۰ سال پیش است اما موتور XU7 که ۸ سوپاپ است در بازار آزاد ۷۰ میلیون تومان از موتور EF7 ارزان تر است و زیر ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. فناوری این موتور پیر و پرچالش هم مربوط به ۴۰ سال پیش است و در جهان یک موتور منسوخ شده محسوب می شود. به بیان دیگر ایران خودرو بر خلاف تعهدات اولیه خود برای استفاده از پیشرانه EF7، بدون اجازه از متقاضیان یک موتور ارزان تر با فناوری پایین تر را جایگزین کرده است. این یعنی کم فروشی و تقلب در معامله. از طرف دیگر با وجود این اقدام، قیمت را نه تنها کاهش نداده بلکه بالاتر هم برده است.

این کارشناس صنعتی در پاسخ به این سوال که آیا این تخلف به دلیل ملاحظات فنی مانند ناتوانی در تولید موتور EF7 رخ داده یا اینکه ایران خودرو برای کاهش هزینه و کسب سود بیشتر دست به این اقدام زده است؟ گفت: موضوع قطعاً اقتصادی و به نوعی کاهش هزینه و کسب سود بیشتر از جیب مشتریان است. قبل از پرداختن به جزئیات این موضوع بد نیست در مورد پیشینه تولد خودروی سورن بدانید. این خودرو دو سال پس از رونمایی از سمند معمولی و در سال ۱۳۸۵ متولد شد. در سال ۱۳۹۸، ایران خودرو یک فیس لیفت خفیف از این محصول را تولید و با تغییر گرافیک چراغ ها و استفاده از درب خودروی دنا که بعد از تولید دنا پلاس دیگر جایی برای عرضه نداشت، سورن پلاس را معرفی کرد که فقط با موتور EF7 تولید می شد.

وی اضافه کرد: این محصول پس از توقف تولید پژو پارس، سمند معمولی و پژو ۴۰۵ به اقتصادی ترین محصول ایران خودرو تبدیل شد. به نظر می رسد ایران خودرو با توجه به استقبال زیاد مشتریان از این محصول و فروش بالای آن، تصمیم گرفته تا جایی که امکان دارد از هزینه های تولید آن بکاهد تا سودآوری خود را افزایش دهد و این تغییر موتور از EF7 به XU7P هم در همین راستا است که فقط در آیتم موتور ۷۰ میلیون تومان هزینه خودروساز را کاهش داده است. با تغییر موتور، سایر اقلام مرتبط با موتور نیز برای شرکت هزینه کمتری خواهد داشت. در نهایت ایران خودرو به دلیل ملاحظات اقتصادی به نفع خود نه تنها موتور ارزان تر را در قیمت نهایی محصول لحاظ نکرده بلکه با فریبی چون اضافه کردن نام «ارتقا یافته!» قیمت را ۵ میلیون تومان نسبت به سورن پلاس EF7 افزایش داده است. ایران خودرو به دلیل ملاحظات اقتصادی به نفع خود نه تنها موتور ارزان تر را در قیمت نهایی محصول لحاظ نکرده بلکه با فریبی چون اضافه کردن نام «ارتقا یافته!» قیمت را ۵ میلیون تومان نسبت به سورن پلاس EF7 افزایش داده است

علیزاده در پاسخ به این پرسش که ایران خودرو قبلاً هم در ایجاد تغییرات ظاهری محصولات مانند جایگزینی داشبورد و … سابقه داشته اما این تغییرات لزوماً به معنای تغییر خودرو نبوده است. آیا تغییر موتور هم می تواند مشمول این موضوع شود یا این اقدام مصداق تغییر خودرو است؟ گفت: درست است که تغییرات ظاهری مانند چراغ، داشبود، زه و مواردی از این دست الزاماً به معنای تغییر کد خودرو نیست ولی تغییر ادواتی چون پیشرانه و گیربکس قطعاً به تغییر کد خودرو منجر می شود. این یعنی سورن پلاس XU7P یک خودرو و سورن پلاس EF7 یک خودروی دیگر است و اسم مشترک سورن پلاس در این دو مدل به معنای یکسان بودن خودروها نیست. این را هم خوب است اضافه کنم که شرکت ایران خودرو در برخی موارد مثل تغییرات استانداردی در تارا V1، اقدام به رونمایی از خودرو جدید با کد جدید تارا v1 پلاس کرد و برای همین تغییر کد از متقاضیان این خودرو در عین تشدید نارضایتی خریداران، طلب وجه بیشتر نمود و مدعی شد که خودرو تغییر کرده است! حال چه می شود که برخی از مدیران این شرکت مدعی عدم تغییر کد خودرو شده اند، جای تأمل دارد.

وی همچنین درباره اینکه شرکت ایران خودرو برای ایجاد این تغییر که منجر به تغییر کد خودرو می شود باید از مشتریان کسب تکلیف می کرد؟ افزود: بله؛ طبق قانون ایران خودرو برای تغییر موتور سورن پلاس باید از مشتریان اجازه می گرفت اما این اقدام بدون اطلاع و اجازه مشتریان انجام شده و تخلف است. درست مانند اینکه مشتری برای خرید ری را اقدام کند اما در نهایت به او وانت آریسان تحویل دهند.

ورود مجلس به پرونده سورن پلاس

انعکاس وسیع این تخلف در رسانه ها و تعداد بالای افراد درگیر، باعث ورود کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به تخلف ایران خودرو در تغییر موتور سورن پلاس شد. به طوری که مصطفی پوردهقان از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد که در اولین جلسه کمیسیون در این خصوص با دعوت از مدیران شرکت از آنها توضیح خواهد خواست.

پوردهقان گفت که چندین دهه است تولیدکنندگان خودرو داخلی از فضای موجود بدترین استفاده را می کنند و موجب نارضایتی اجتماعی شده اند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس این شکل از انحصار را مشابه وضعیت ۶۰ سال پیش آلمان شرقی دانسته و عنوان کرده بود که با شکل گیری انحصار، خودروسازان خودرویی که متعهد شده اند به مشتری تحویل بدهند را تحویل نمی دهند. مجلس حتماً به موضوع قراردادهای خودروسازان با مشتریان ورود می کند و این مسئله را به وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اطلاع داده ایم و خواستار این شده ایم که فضای موجود را برهم بزند تا تکنولوژی و شرکت های چند ملیتی در داخل کشور حضور پیدا کنند و فضا برای واردات و تولیدکنندگان خارجی مهیا شود.

پوردهقان با بیان اینکه اگر خودروساز امکان تحویل خودرو درج شده در قرارداد را ندارد باید چند گزینه را معرفی کند و نباید خودرو جایگزینی تحمیلی باشد؛ از افرادی که با تغییر خودرو از سورن پلاس EF7 به XU7P مواجه شده اند خواست تا به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مراجعه کنند.

همانطور که گفته شد تغییر موتور سورن پلاس از EF7 به XU7P مصداق بارز تغییر در خودرو و در نتیجه تخلف شرکت ایران خودرو است. با توجه به تعداد بالای شهروندان درگیر منتظر واکنش نهادهایی مسئول و نظارتی چون سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت صمت، قوه قضائیه و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هستیم و امیدواریم شاهد واکنش هایی از جنس توصیه نباشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جواد پاسخ

    خدا لعنت کنه شما رو دست شما و شورای رقابت با همه