| کد خبر: 262922 |

کیفیت تولیدات صنعت خودرو زیر ۵۰ درصد است

نرخ کیفیت در بعضی از کالاها از جمله صنعت خودروسازی زیر ۵۰ درصد است و خودروسازان نتوانسته اند رضایت مردم را کسب کنند.

تین نیوز

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: نرخ کیفیت در بعضی از کالاها از جمله صنعت خودروسازی زیر ۵۰ درصد است و خودروسازان نتوانسته اند رضایت مردم را کسب کنند.

به گزارش تین نیوز از تسنیم، مهدی اسلام پناه امروز در مراسم نکوداشت روز ملی استاندارد، گفت: برای اولین بار طرح تدوین و افزایش تعداد استانداردهای اجباری قطعات منفصله خودرو از کمتر از 100 قطعه در ابتدای دولت مردمی به 1000 قطعه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروسازی پنج خودروی بی کیفیت، غیرروزآمد و دارای عیوب پرتکرار از چرخه تولید خارج شد و رفع تعلیق 9 استاندارد از مجموع 85 استاندارد خودرو که متأسفانه در دولت قبل تعلیق شده بود با ترتیب شورای عالی استاندارد انجام شد.

اسلام پناه اضافه کرد: طرح های پایش کم فروشی و بسته بندی برای اولین بار به طور جدی و مستمر اجرا شد که مطابق آمار موجب کاهش میزان کم فروشی در بسته بندی های کالا از 41 درصد به زیر 20 درصد شد، همچنین برای اولین بار در بهار 1402 طرح محاسبه نرخ رشد کیفیت کالا با 24 شاخص کیفیت به صورت آماری و علمی تحلیل شد و نتایج نشان از انعکاس صادقانه نظرات مردم و همخوانی آن با ساختارهای بازار داشت. شاخص های رضایت و کیفیت برای صنایعی چون مواد غذایی، شوینده ها و محصولات شیمیایی، مبلمان و کفپوش، محصولات سلولزی و همچنین کالای خانگی که شرایط رقابتی دارند و حتی توان صادراتی نیز در آن وجود دارد، با اعدادی بالای 70 درصد از رضایت و کیفیت ادراک شده همراه بود.

وی ادامه داد: اما کالاهایی که در فضای انحصار تولید می شوند مثلا خودرو و دخانیات نتایج قابل تاملی داشت که حتی در برخی شاخص ها به 50 درصد هم نمی رسید.

وی یادآور شد: برای اولین بار به منظور ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش کالاهای بادوام که به لحاظ رضایت مصرف کننده اهمیت بالایی دارد اجباری نمودن استاندارد خدمات پس از فروش دو کالای خودرو و لوازم خانگی انجام شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: در حدود 22 ماهی که گذشت به مقوله محصولات دانش بنیان و نوظهور هم توجه کردیم زیرا می دانیم در نگاه مقام معظم رهبری یکی از راه های برون رفت از اقتصاد نفتی محصولات دانش بنیان است.

اسلام پناه گفت: همچنین بسته تحولی در نظام استاندارد کشور حاوی احکام تسهیلگر و تسریع کننده فرآیندهای استاندارد ضمن صیانت از حقوق ایمنی جامعه، برای اولین بار در ابتدای سال ابلاغ و اجرایی شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: به گواهی آمار توانستیم 80 درصد از گلوگاه های فساد و امضاء های طلایی در فرآیند را حذف کنیم.

وی بیان کرد: در جهت کاهش مصرف انرژی از طریق کاهش بار تقاضا، برای اولین بار 55 استاندارد در بخش انرژی در حوزه های لوازم خانگی، لامپ و مرغداری ها تدوین شد که طی یک برنامه 4 ساله منجر به کاهش مصرف 3 هزار مگاوات معادل 4 نیروگاه بزرگ خواهد بود.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: نرخ کیفیت در بعضی از کالاها از جمله صنعت خودروسازی زیر 50 درصد است و خودروسازان نتوانسته اند رضایت مردم را کسب کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.