| کد خبر: 256708 |

خودروهای ایرانی زینت بخش خیابان های مسکو و سن پترزبورگ؛

◄ سیر خودروهای ایرانی از جاده های ونزوئلا تا خیابان های مسکو!

خودروی ساخت داخل به هزاران کیلومتر آن طرف تر صادر می شوند در حالیکه که میلیون ها ایرانی عملا توان خرید معمولی ترین محصولات سایپا و ایران خودرو را ندارند. پس از صادرات پراید به ونزوئلا و سوریه اکنون با شاهین و ساینا رهسپار قلمرو تزارها می شویم.

تین نیوز

خودروهای ساخت داخل به هزاران کیلومتر آن طرف تر صادر می شوند در حالیکه که میلیون ها ایرانی عملا توان خرید معمولی ترین محصولات سایپا و ایران خودرو را ندارند. پس از صادرات پراید به ونزوئلا و سوریه اکنون با شاهین و ساینا رهسپار قلمروی تزارها می شویم.

به گزارش تین نیوز، در چند هفته اخیر خبری مهم و غیر منتظره در رسانه ها مطرح شده که تعجب همگان را برانگیخته است؛ صادرات سایپا به روسیه، بلاروس و ونزوئلا. هر چند که صادرات خودرو می تواند وجهه خوبی از کشورمان در ذهن جهانیان ایجاد کند، اما سوال مهمی مطرح است که آیا خودروهای صادراتی سایپا به کشورهای مذکور کیفیت لازمه یک محصول صادراتی را داشته و اینکه آیا امر صادرات به این کشورها منفعت به خصوصی برای اقتصاد کشور دارد یا خیر؟ این در حالی است وضعیت صنعت خودروسازی کشور در تامین نیازهای داخلی مناسب نبوده و انتقاد شدیدی نسبت به وضعیت پیش آمده در رسانه ها مطرح شده است. همچنین صادرات خودرو به روسیه در شرایطی مطرح است که برای تامین بازار داخلی و تعدیل قیمت ها، واردات تعداد قابل توجهی خودروی دست دوم به کشور در نظر گرفته شده است.

پیش از آنکه ماجرای صادرات خودرو به روسیه را بررسی کنیم باید متذکر شویم که متاسفانه یکی از اصلی ترین عوامل آمار بالای تصادفات رانندگی در کشور، کیفیت خودروهای ساخت داخل است. به طوری که خودروی ایرانی در تصادف همچون کنسرو تن ماهی مچاله شده و احتمال زنده ماندن سرنشینان را به حداقل می رساند. ناگفته نماند در کنار بی کیفیت بودن خودروهای وطنی، عامل انسانی و همچنین وضعیت نامناسب جاده ها، بزرگراه ها و آزادراه ها نیز یکی دیگر از عوامل آمار بالای تصادفات رخ داده در ایران به شمار می آیند. بی اغراق یکی از توانمندی های ویژه پراید ایرانی قابلیت پرواز در ارتفاع کم بوده است که به اذعان هموطنان همچون قالیچه جادویی به هوا رفته و مانند نهنگ دور 360 درجه زده و با کمر به سطح جاده برگشته است. خودروی ایرانی پراید به عنوان یک اتومبیل ژیمناستیک کار از چند سال پیش راه کشورهای منطقه همچون عراق و سوریه را در پیش گرفت و اکنون کارخانه سازنده پراید قصد آن را دارد تا با نسل جدید تولیدات خود وارد خیابان های مسکو شود.

حالا صنعت خودروسازی کشور پا را فراتر گذاشته و آماده وارد شدن به بازار شرق اروپاست. کشورهایی همچون روسیه و بلاروس مقاصد جدید خودروهای ایرانی هستند. هر چند که پژو 206 که به فرموده آن مرد بزرگ با لندکروز برابری می کند، به روسیه صادر نخواهد شد و خبرها حاکی از صادرات ساینا و شاهین به فدراتیو روسیه شده است، اما باید توجه داشت که صنعت خودروسازی کشور با کمبود عرضه شدید مواجه بوده و توان مردم برای خرید خودروی ایرانی عملا روز به روز در حال کم شدن است. این قبیل قراردادها در شرایطی امضا می شوند که وضعیت صنعت خودروسازی ایران قطعا نامطلوب است. خودروی ساخت داخل به هزاران کیلومتر آن طرف تر صادر می شوند در حالیکه که میلیون ها ایرانی عملا توان خرید معمولی ترین محصولات سایپا و ایران خودرو را ندارند. اگر آنقدر توانمند هستیم که در اقصی نقاط جهان حضور داشته باشیم چرا نفع خودروهای تولیدی با کیفیت ایرانی به خود مردم نمی رسد؟

صادرات خودرو به روسیه

در ارتباط با صادرات خودروی ایرانی به روسیه و بلاروس، خبرگزاری المانیتور در تاریخ 3 مه سال جاری میلادی گزارش داد: یک کمپانی بزرگ خودروسازی ایرانی در قراردادی به ارزش 495 میلیون دلار به کشورهای روسیه و بلاروس صادرات خودرو انجام می دهد. به گزارش خبرگزاری AL-MONITOR، قرارداد 495 میلیون دلاری سایپا برای صادرات خودرو به روسیه و بلاروس امضا شد. بنابر اطلاعات واصله گروه خودروسازی سایپا خودروهای شاهین، کوئیک و ساینا را به فدراتیو روسیه صادر خواهد کرد. به گزارش تین نیوز، نمی توان صادرات خودرو به روسیه را صرفا از دیدگاه منفی نگریست چرا که این کشور به عنوان یک بازار مهم برای خودروسازان ایرانی شناخته می شود. همچنین، دولت های دو کشور نیز در حال تلاش برای تقویت روابط تجاری هستند و این مسئله می تواند تقویت کننده امر صادرات خودرو به روسیه باشد. چند دلیل برای توجیه پذیر بودن صادرات خودروی ایرانی به روسیه می توان ذکر کرد:

1- بازار بزرگ: با جمعیت بالای 144 میلیون نفر، روسیه یک بازار بسیار بزرگ برای خودروهای ایرانی است.
2- تقاضا: در سال های اخیر، تقاضای روس ها به خودروهای ایرانی افزایش یافته است. این تقاضا به دلیل قیمت مناسب و کیفیت مناسب خودروهای صادراتی ایرانی است.
3- تحریم های آمریکا: تحریم های همه جانبه علیه روسیه باعث شده است که شرکت های خودروساز اروپایی و آسیای شرقی نتوانند به روسیه صادرات کنند. به همین دلیل، بازار صادرات خودرو به روسیه بیشتر در دست شرکت های خودرو سازی ایران قرار گرفت.
4- تنوع محصولات: شرکت های خودرو سازی ایران محصولات متنوعی را تولید می کنند که شامل خودروهای سواری، وانت، پیکاپ و اتوبوس است. این تنوع در محصولات باعث شده است که شرکت های خودروساز ایران برای صادرات به روسیه بیشتر جذاب باشند.

صادرات به ونزوئلا

خبرگزاری NEWS 360 در تاریخ سپتامبر 2022 از امضای قرارداد بین ایران و ونزوئلا برای اسمبل 4 مدل خودروی ایرانی در خاک این کشور توسط کمپانی Venirauto خبر داد. نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا دراین رابطه گفته بود که خودروهای ایرانی تولید شده در ونزوئلا رقمی بین 12 تا 16 هزار دلار قیمت خواهند داشت. به گفته مادورو، این خودروها به ازای هر 100 کیلومتر 7 لیتر بنزین مصرف خواهند کرد. رئیس جمهور ونزوئلا ضمن اشاره به پیشرفت و ترقی ایران در حوزه تولید تکنولوژی از اعزام نوجوانان کمتر از 18 سال ونزوئلایی به تهران برای گذراندن دوره های آموزشی در حوزه فناوری خبر داده بود. به گزارش تین نیوز، لازم به ذکر است که ونزوئلا با داشتن ذخایر نفتی بسیار زیاد، یک بازار جذاب برای صادرات خودروهای ایرانی است. همچنین، قیمت پایین خودروهای ایرانی نسبت به برندهای خارجی، باعث شده که خودروی صادراتی ایرانی در ونزوئلا مورد استقبال قرار گیرد. با این حال، برخی مشکلات مانند تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا و نوسانات اقتصادی در این کشور ممکن است تاثیر منفی بر روند صادرات داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    حساب کن این کشورها باز چقدر بدبخت هستن که پرایدو ساینا و کوئیک و شاهین و تارا مارو دارن سوار میشن.....

  • ناشناس 0 0

    تفکر جهانی خودروسازان بزرگ دنیا یعنی جی ام , تویوتا , هیوندا , بنز , بی ام و و ... این است که در بازارهای جهانی حضور داشته باش توسعه بده حضورت را با ارائه خدمات و سرویس مناسب و توسعه مراکز نمایندگی تثبیت کن نهایتا سود اصلی را از بازارهای جهانی ببر و سود کمتر را از مردم خودت بگیر و به مردم خودت هم بهترین ماشین ها را بده , تا امروز تفکر سایپا و ایران خودرو برعکس این بوده که بازار جهانی را بیخیال , بازار انحصاری درست کن و آشغال تولید کن تا مردم مجبور بشن بخرن خیلی از مردم هم نتونن بخرن خب به درک ! تا کتف فرو برو تو جیب مردمت و هر چی بود خالی کن ! یک تفکر تماما فاسد و ضد مردمی و سوزاننده اعتماد و سرمایه اجتماعی که تا امروز بر این دو خودروساز حاکم بوده اما طی چند سال اخیر دیده می شود که خودروهای ایرانی در بحث امنیت سرنشینان (مثل شاهین که تست تصادف اروپا را هم پاس کرد) , طراحی و فنی ارتقا پیدا کردند خودروهای تولید قدیم که استانداردهای ضعیفی دارند به مرور از خط تولید خارج شده و می شوند مثل پراید و خیلی زود خودروهایی مثل پژو 405 , اگر همراه با این حرکت , ما وارد بازارهای جهانی بشویم (منظور حضور موقت در بازار کشوری جنگ زده نیست) توسعه بدیم حضور خود را تثبیت کنیم تا کارخانه های ما در آن کشورها به سود خوبی برسند بعد می شود زیان های این دو خودروساز را جبران کرد و نهایتا قیمت خودرو در داخل کشور را کاهش داد تیراژ تولید را هم بالا برد درواقع خودروسازان ما بتوانند خود را در بازارهای روسیه , بلاروس و ونزوئلا نشان بدن نه تنها این بازارهای بزرگ را خواهند داشت که پاشون به سایر بازارها هم باز می شه البته هنوز کیفیت خودروهای ایرانی جای کار بسیار دارد اما نمی شود پیشرفت های این چند سال اخیر را هم ندید گرفت تا امروز رفتار این دو خودروساز ضد مردم بوده آیا می شود قطعی گفت در ادامه هم همین خواهد بود ؟ باید صبر کرد و دید .

  • محسن 0 0

    مال به درد نخور بیخ ریش صاحبش برخواهد گشت