| کد خبر: 236121 |

چگونه از وقوع چالش سوخت مشابه انگلیس در کشور جلوگیری شد؟

یکی از دغدغه‌های مشترک وزارت نفت و نیرو، تأمین سوخت نیروگاه‌های حرارتی است که به دلیل تضعیف ناوگان حمل و نقل وسختی در سالهای گذشته با مشکلاتی مواجه شده بود.

تین نیوز

 یکی از مهمترین بحث‌هایی که در دو ماهه گذشته وزارت نفت و نیرو مطرح شد و جلسات متعددی را به خود اختصاص داد بحث تأمین سوخت نیروگاه‌ها در فصل زمستان بود. از آنجا که در فصل زمستان گاز خانگی به طرز قابل‌توجهی رشد می‌کند و با توجه به سهم عمده نیروگاه‌های گازی در کشور، این مشکل تشدید شده است. به همین دلیل برای جلوگیری از کمبود سوخت مخازن سوختی در کنار نیروگاه‌های حرارتی نصب شده است که در اوج مصرف زمستان به کار گرفته شود و مانع بروز خاموشی شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، با این حال مشکل اصلی که باعث تشدید نگرانی‌ها می‌شد خالی بودن این مخازن تا اواخر تابستان، علی‌رغم وجود منابع مکفی گازوئیل در کشور بود. یعنی آنچه که باعث خالی شدن این مخازن شده بود کمبود منابع سوختی نبود بلکه تضعیف زیرساخت‌های انتقال و پخش دردولت دوازدهم موجب بروز این مشکل شده بود.

در واقع بی‌توجهی به ناوگان حمل و نقل سوختی که در پی کاهش کرایه‌های آنان نسبت به سایر ناوگان‌های حمل و نقلی به وجود آمده بود باعث خروج ۴ هزار نفتکش از این ناوگان شده بود که همین موضوع سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های حرارتی را دچار مشکل کرده بود.

در همین راستا پیش‌تر هم احمد کریمی، دبیر کانون سراسری کامیون داران کشور گفت: نرخ نازل کرایه حمل انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت آنها در این حوزه باقی نگذاشته است؛ حدود دو سال است که کرایه حمل محموله‌های سوخت که علاوه بر یک سر خالی بودن بار، خطرناک نیز بوده و مشمول شرایط حمل کالاهای خطرناک مطابق قانون می‌شود، تفاوت فاحش با سایر کالاهای تجاری دارد. در حالی که در تمام دنیا نرخ کرایه حمل سوخت بالاتر از نرخ کرایه حمل کالاست.

تضعیف ناوگان حمل سوخت، دلیل مشابه بحران سوختی انگلیس

جالب است بدانید دلیل اصلی که بحران سوخت در انگلیس را بوجود آورد بی‌شباهت به موضوع گفته شده نیست. در این کشور هم تضعیف ناوگان حمل و نقل سوختیدر پی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در کنار افزایش ناگهانی تقاضای بنزین موجب کمبود سوخت و تعطیلی جایگاه‌های سوخت این کشور شد. هرچند گفته شد که دولت این کشور با استفاده از کامیون‌های ارتش به دنبال رفع مشکل است ولی بر اساس گزارش‌ها هنوز هم مشکل پابرجاست و یک‌دهم جایگاه‌های عرضه سوخت بنزین در لندن و جنوب شرق انگلیس هنوز به‌دلیل کمبود سوخت در تعطیلی کامل به سر می‌برند.

با توجه به اهمیت ناوگان حمل سوخت در امنیت انرژی و به منظور رخ ندادن اتفاق مشابه در ایران یکی از اقدامات وزارت نفت در دولت سیزدهم، پیگیری تقویت این ناوگان بوده است. البته بخشنامه همسان‌سازی حقوق رانندگان سوختی با سایر رانندگان از ابتدای خرداد ماه امسال ابلاغ شده بود و با اجرای و پیگیری آن و با افزایش ۳۰ درصدی کرایه‌ها، خبرها حاکی از بازگشت رانندگان به فعالیت در این صنف است.

در همین ارتباط جلیل سالاری، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به عدم اهتمام وزارت نفت برای تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها، گفت: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم متوجه شدیم که مخازن کمتر از ۲۰ درصد استاندارد سوخت دارند و برای همین منظور ما بلافاصله برای حل این مشکل برنامه‌ریزی و اقدام کردیم‌. تقویت ناوگان حمل و نقل سوختی و همچنین افزایش ده درصدی مصرف گاز طبیعی نسبت به گاز مایع از اولویت‌های ما برای رفع این مشکل بوده است.

به نظر می‌رسد با رفع این مشکل در کنار ممنوعیت صادرات سوخت، تأمین سوخت مخازن نیروگاه‌ها به نقطه خوبی رسیده است. در همین رابطه علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت سوختی نیروگاه‌ها گفته امسال از یک ماه گذشته در یک اقدام مشترک با وزارت نفت تلاش کردیم تا ناوگان حمل و نقل کشور را بسیج کنیم و با افزایش ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها، همین امروز موجودی مخازن نیروگاه‌ها بالاتر از میزان ذخیره در زمان مشابه سال گذشته است.

محرابیان با بیان اینکه این شرایط را ادامه می‌دهیم تا به یک ذخیره مطمئن برسیم، گفت: اگر مطابق برنامه سوخت‌رسانی انجام شود نگرانی بابت تأمین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها نداریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.