| کد خبر: 210463 |

افزایش قیمت خودرو منوط به افزایش تولید باشد

یک کارشناس بازار خودرو گفت: تصمیم حذف خودرویی مانند پراید که پرمصرف و با پایین‌ترین سطح قیمت در بازار است، در حالی که هیچ جایگزینی برای آن نداریم غلط و غیرمنطقی است

تین نیوز

یک کارشناس بازار خودرو گفت: تصمیم حذف خودرویی مانند پراید که پرمصرف و با پایین‌ترین سطح قیمت در بازار است، در حالی که هیچ جایگزینی برای آن نداریم غلط و غیرمنطقی است

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، حسن کریمی سنجری با بیان اینکه در حال حاضر بازار خودرو در آشفتگی به سر می‌برد، گفت: افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو بی‌ارتباط به افزایش تورم، نوسانات نرخ ارز و نوسانات شاخص‌های اقتصادی در کشور نیست.

وی تاکید کرد: کاهش تولید و عرضه خودرو در کشور ناشی از افت شدید تولید در شرکت های خودروساز و نیز ممنوعیت واردات خودروهای خارجی عامل اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار است. بعلاوه این روزها باید مسئله کرونا را نیز به عوامل کاهش عرضه خودرو اضافه نمود بطوریکه در ماه ابتدایی سال جاری نزدیک به 40 درصد نسبت به ماه مشابه سال 98 تولید خودرو در کشور کاهش داشت. بنابراین همه این مسائل موجب می‌شود که در ترازوی عرضه و تقاضا وزنه تقاضا سنگین‌تر شود در نتیجه با افزایش قیمت در بازار خودرو روبرو شویم.

 کریمی سنجری تنها راه حل این مسئله را افزایش تولید از طرف خودروسازان بیان کرد و گفت: باید میزان تولید را  به بیش از یک میلیون و 300 هزار خودرو در سال جاری افزایش دهیم.

وی با اشاره به عدم نتیجه قیمت‌گذاری خودرو در کمیته خودرو نیز گفت: البته این مسئله سخت به نظر می‌رسد، زیرا باید این افزایش قیمت منطقی، درست و به میزانی باشد که هم به نفع مصرف‌کننده باشد و هم از زیان بیشتر خودروسازان جلوگیری کند این در حالی است که حتما بایستی افزایش قیمت خودرو منوط به تعهد شرکت‌های خودروساز جهت افزایش تولید باشد. در غیر اینصورت افزایش قیمت شاید شرایط شرکت‌های خودروساز را بهبود بخشد اما به التهاب بازار دامن خواهد زد. خودروسازان باید بتوانند امسال شکاف عظیم بین عرضه و تقاضای خودرو را که تقریبا به یک میلیون دستگاه رسیده کاهش دهند.

به گفته وی؛ دو عامل اصلی کم شدن فاصله عرضه و تقاضا و کم شدن فاصله قیمت کارخانه و بازار در کنار هم می‌تواند از افزایش قیمت خودرو در بازار به بیش از تورم عمومی کشور جلوگیری کند.

این کارشناس خودرو در خصوص افزایش قیمت حاصل از کوچ سرمایه‌گذاران به سمت بازار خودرو نیز گفت: خودرو یک وسیله‌ی مصرفی و مورد نیاز مردم است و افزایش قیمت ناشی از کوچ سرمایه‌گذاری به سمت خودرو را به دلیل حجیم، فضاگیر بودن، استهلاک، افت مدل و بسیاری از عوامل دیگر درست نمی‌دانم، البته منکر دخالت دلال‌ها در روند افزایش قیمت در بازار نیستم اما دلال‌ها تنها از کاهش عرضه خودرو در مقابل تقاضا سوء استفاده می‌کنند در حالیکه آنقدر توانمند نیستند که بتوانند اثر اصلی در افزایش قیمت‌ها داشته باشند.

وی معتقد است وقتی ضریب نفوذ خودرو در کشور به نسبت ۲۰۰ خودرو در هزار است که تازه اگر از این میزان خودروهای فرسوده را هم کم کنیم ۱۳۰ هزار خودرو باقی خواهد ماند، این بدان معناست که نیاز به خودرو در کشور بالاست لذا ظرفیت تولید خودرو در کشور باید بالا برود. در نظر بگیرید طی دوسال گذشته در مقایسه با سال 96 نزدیک به 1 میلیون دستگاه خودرو کمتر به بازار عرضه شده است و همین موضوع وزنه طرف تقاضا را بسیار سنگین کرده است.

کریمی سنجری ادامه داد: کیفیت و وضعیت نامناسب سیستم حمل‌ونقل عمومی به خصوص در کلانشهرها نیز عامل دیگری است که مردم ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی بیشتر استفاده کنند. در عین حال مردم بسیاری در کشور وجود دارند که فاقد خودرو هستند که به دلیل ضعف قدرت خرید تاکنون موفق به خرید خودرو نشده اند این موضوع را می‌توان از وضعیت این روزهای مترو و اتوبوس‌های شهری هم متوجه شد، در حالی که رئیس جمهور تاکید می‌کند که جهت کاهش شیوع کرونا مردم بهتر است از وسائط نقلیه شخصی استفاده کنند اما با این وجود از التهاب مترو و اتوبوس های درون شهری کاسته نمی‌شود، این نشان می‌دهد مردم بسیاری در کشور وجود دارند که فاقد خودرو هستند، همه این مردم بنوعی متقاضی بالقوه خودرو در کشور هستند. 

وی ادامه داد: البته بدلیل فاصله قیمت کارخانه نسبت به بازار نمی‌توان از هجوم سرمایه‌های سرگردان به سمت خودرو غافل شد اما همه این خریدها نیز در آخر بایستی به مصرف کننده نهایی فروخته شود. اگر چه بسیاری از مصرف کنندگان واقعی خودرو این روزها بدلیل افزایش سهمگین قیمت دیگر توان خرید خودرو را ندارند اما این نمی‌تواند باعث شود که سیاست گذار خودرو از وجود تقاضای بالقوه این گروه از متقاضیان خودرو غافل شود. به همین دلیل زمانی که قیمت پراید ۷۰ میلیون باشد اشخاصی که توان خرید به ارزش ۴۰ میلیون را دارند ممکن است از گردونه خرید خارج شوند اما تقاضای بالقوه آنها به جای خود باقی است.

کریمی سنجری تنها راه کاهش التهاب بازار را دو رکن اساسی افزایش تولید و اصلاح قیمت‌ها بیان کرد و ادامه داد: اگر افزایش تولید اتفاق نیفتد همچنان افزایش قیمت به التهاب بازار دامن خواهد زد.

 وی به دلیل کاهش توان شرکت‌های خودروساز در تولید، افزایش قیمت‌ها را در بازار خودرو پیش‌بینی کرد و گفت: البته این مسئله بسیار به میزان قیمتی که قرار است در کمیته خودرو برای خودروها اعمال شود بستگی دارد.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه باید امسال به معنای واقعی شعار "جهش تولید" در خودروسازی رخ دهد تا بتوان شکاف بین عرضه و تقاضا را پر کرد، گفت: تصمیم حذف خودرویی مانند پراید که پرمصرف و با پایین‌ترین سطح قیمت در بازار است، در حالی که هیچ جایگزینی برای آن نداریم غلط و غیرمنطقی است. برای تحقق شعار سال، شرکت‌های خوروساز بایستی بگونه‌ای برنامه ریزی کنند که با کمترین ظرفیت خود بیشترین تولید را کسب نمایند و این یعنی در برنامه قرار دادن تولید خودروهای پرتیراژ، ضمن آنکه شرط افزایش قیمت بایستی تعهد این شرکت‌ها به افزایش آمار تولیدِ امسال به بیش از یک میلیون و 300 هزار دستگاه باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.