| کد خبر: 184222 |

توصیه نجفی‌منش به خریداران خودرو

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور معتقد است که این روزها قیمت خودرو در بازار بین 20 تا 30 درصد حباب دارد و متقاضیان واقعی اگر عجله ندارند، بهتر است خرید خود را عقب بیاندازند.

تین نیوز

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور معتقد است که این روزها قیمت خودرو در بازار بین 20 تا 30 درصد حباب دارد و متقاضیان واقعی اگر عجله ندارند، بهتر است خرید خود را عقب بیاندازند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، «محمدرضا نجفی منش»همچنین توصیه کرد اگر افرادی برای کسب سود قصد خرید خودرو دارند، از خرید منصرف شوند، زیرا پیش بینی می شود قیمت ها نزولی شود.

وی بیان داشت: این روزها و با تزریق چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی به قطعه سازان، تعداد تولید خودروها افزایش یافته و 2 خودروساز بزرگ و سایر خودروسازان در مجموع روزانه بیش از چهار هزار و 200 دستگاه تولید دارند.

این مقام صنفی اظهار داشت: تا روز پنجشنبه هفته گذشته (23 اسفندماه) حدود 90 درصد این مبلغ به حساب قطعه سازان واریز شد.

پس از اینکه چهاردهم بهمن ماه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به 2 شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شرکت های خودروساز آغاز و مقرر شد بانک ها مطابق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار دادند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان پرداخت کنند.

در این زمینه، قرار شد برای تزریق نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، 11 هزار میلیارد تومان در 2 بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو بود.

نجفی منش در ادامه با بیان اینکه ظرفیت تولید بیش از این رقم نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای سال 98 تولید یک میلیون و 250 هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی شده است.

 مافیای خودرو و قطعه نداریم

وی وجود هرگونه مافیا در صنایع خودروسازی و قطعه سازی را بی پایه و اساس برشمرد و گفت: کمبود نقدینگی و تخصیص ارز در ماه های گذشته، شرایط دشواری را برای هر دوی این صنایع رقم زد.

این مقام صنفی درخصوص مطالبات ارزی قطعه سازان نیز گفت: مقرر بود مبلغ 844 میلیون یورو به دست قطعه سازان برسد، اما تاکنون محقق نشده است. در این زمینه پیشنهاد کردیم بانک مرکزی این ارز را در اختیار بانک ها قرار دهد تا آنها نیز به صورت ریالی در اختیار قطعه سازان قرار دهند و پس از 9 ماه به صورت ریالی برگردانیم.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور همچنین درباره تعدیل قیمت قطعات خودرو خاطرنشان ساخت: قیمت برخی قطعات توسط 2 خودروساز بزرگ کشور تعدیل شده و در بقیه موارد نیز قطعه سازان به ارسال مدارک و مستندات خود پرداخته اند که باید از سوی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت شود.

زیان 13 هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا

وی یادآور شد: مطابق محاسبات، امسال 2 خودروساز بزرگ کشور بیش از 13 هزار میلیارد تومان زیان داشته اند و امید می رود با افزایش تولید و تحویل خودروها به مردم، از زیان آنها کاسته شود.

نجفی منش تاکید کرد: فروش خودرو از سوی خودروسازان با فرمول پنج درصد زیر قیمت بازار، به شرط اجرایی شدن درست و مستمر و تداوم عرضه خودروسازان به تعادل در قیمت ها خواهد انجامید؛ شیوه ای که سال 76 نیز در بازار با موفقیت اجرایی شد و تا 10 سال پس از آن کمترین تنش را در بازار شاهد بودیم.

وی طرح این ادعا از سوی برخی که خودروسازان در هفته های گذشته با توقف عرضه موجب گرانی خودرو در بازار شدند تا قیمتگذاری کارخانه ای بر مبنای فرمول پنج درصد زیر قیمت بازار افزایش یابد را رد کرد و گفت: در آن 2 هفته مجوز فروش به خودروسازان داده نشده بود.

این مقام صنفی یادآور شد: گرچه در آن هفته ها قیمت در حاشیه بازار بالا رفت اما چیزی دستگیر خودروسازان نشد، زیرا قیمت های کنونی برمبنای قیمت بازاری بهمن ماه محاسبه می شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.