| کد خبر: 159433 |

◄ ایرانی‌ها چه خودروهایی را دوست دارند؟

بازار خودرو ایران یک بازار محدود و انحصاری است که هیچ قاعده مشخصی در آن وجود ندارد و قوانین، مصوبات، روابط سیاسی و ... بر نرخ خودرو، استانداردها و ... تأثیرگذارند و ثباتی در آن دیده نمی‌شود.

تین نیوز

بازار خودرو ایران یک بازار محدود و انحصاری است که هیچ قاعده مشخصی در آن وجود ندارد و قوانین، مصوبات، روابط سیاسی و ... بر نرخ خودرو، استانداردها و ... تأثیرگذارند و ثباتی در آن دیده نمی‌شود.

اما در همین بازار باید دید که ایرانی‌ها چه خودروهایی را می‌پسندند و چه فاکتورهایی برای خرید خودرو دارند.

برعکس اکثر مناطق جهان که کیفیت، امکانات و خدمات پس از فروش فاکتورهای اصلی مشتریان در انتخاب خودرو است، در ایران فاکتور اصلی اکثر مردم قیمت خودرو است. فاکتوری که خودروهای کم کیفیت، ناایمن و قدیمی ولی ارزان خودروسازان داخلی را در رأس جدول فروش خودرو قرار می‌دهد.

نتیجه‌ این تحقیق نشان می‌دهد بیش از ۳۳ درصد افراد، مهم‌ترین عامل در انتخاب خودرو برای خرید (به‌جز قیمت) را ایمنی و استحکام بالای خودرو می‌دانند. همچنین ۲۹ درصد افراد به دنبال قدرت و شتاب بالا برای خودروی مدنظر خود هستند. پس‌ازآن زیبایی ظاهری خودرو با ۱۳ درصد، کیفیت بدنه ۱۱ درصد و خدمات پس از فروش خودرو با ۹ درصد در رده‌های بعدی اصلی‌ترین ملاک‌های انتخاب خودرو برای مصرف‌کنندگان ایرانی هستند. نکته‌ مهم در این تحقیق، توجه مردم به میزان مصرف سوخت خودرو است که با ۵ درصد در انتهای جدول قرارگرفته است.

اما اگر از فاکتور قیمت صرفه نظر کنیم در بین انواع خودروها ایرانی‌ها بیشتر طرفدار شاسی‌بلندها هستند. هرچند اکثر ایرانی‌ها تفاوت میان انواع خودروهای شاسی‌بلند را نمی‌دانند؛ اما کلاً خودروهای شاسی‌بلند را به دلیل تسلط به اطراف و ایمنی بیشتر انتخاب می‌کنند.

از موارد اصلی درباره خرید و گرایش مردم به خودروها، نوع کلاس متفاوت در این زمینه است. لذا از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی درباره کلاس موردعلاقه‌ نیز پرسیده شده است. نتایج جالب‌توجه هستند؛ بیش از ۶۳ درصد مردان به خرید خودروهای شاسی‌بلند تمایل دارند؛ اما خودروهای سدان با ۲۵ درصد در رده بعدی هستند و خودروهای‌ هاچ‌بک تنها ۱۲ درصد فراوانی را به نام خود ثبت کرده‌اند. تمایل زنان به خرید خودرو نیز به ترتیب ۵۶ درصد خودروهای شاسی‌بلند، ۲۸ درصد سدان و ۱۵ درصد هاچ‌بک اعلام‌شده است.

در بین کشورهای تولیدکننده خودرو هم مانند تمام زمان‌ها ایرانی‌ها بیشترین تمایل را به خودروهای آلمانی دارند. 27 درصد از ایرانی‌ها خودروهای آلمانی را برترین خودروهای جهان می‌دانند و آن‌ها را انتخاب می‌کنند. پس از آلمان ژاپنی‌ها با سهم 20 درصدی انتخاب دوم ایرانیان است. فرانسوی‌ها با اختلاف کم و 19 درصد در پی ژاپن مقام سوم را به دست می‌آورند؛ اما خودروهای کره‌ای هم به دلیل تنوعی که در بازار ایران دارند توانسته‌اند نظر 14 درصد ایرانیان را به خود جلب کنند. درنهایت هم آمریکایی‌ها باوجود عدم واردات به ایران 12 درصد ایرانیان را به سمت خود جذب کرده‌اند.

جالب است بدانید که باوجوداینکه خودروهای آلمانی در ایران بیشترین طرفداران رادارند اما هیچ خودرو آلمانی در صنعت خودرو ایران حضور ندارد.

بر اساس افکار سنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، مردم ایران‌خودروهای آلمانی را بیشتر از باقی خودروها دوست دارند.

اگر خودروها را بر طبق قیمتشان دسته‌بندی کنیم، بیشترین رقابت در بین خودروهای باقیمت 25 تا 50 میلیون تومان است. در این قسمت بازار هم بیشترین رضایت را خریداران پارس‌تندر از این محصول داشتند. این خودرو که در حال حاضر بیش از 60 درصد قطعاتش تولید داخل است یکی از بهترین انتخاب‌ها در این بازه قیمتی است.

جالب است که بدانید که 2 رده بعدازاین خودرو هم نصیب هم‌خانواده‌های پارس‌تندر شده است. تندر 90 پارس‌خودرو و ایران‌خودرو دوم و رنو ساندرو سوم هستند. این خودروها با تمام مزایا دارای یک عیب بزرگ هستند. این خودروها با فناوری سال‌های 2005 تا 2007 تولید می‌شوند و دیگر نمی‌توان آن‌ها را خودروهای به‌روز و جدید دانست.

در بازه قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان بدترین خودروها ازنظر مشتریان ارزان‌ترین خودروهای این دسته یعنی تیبا و ساینا هستند. این دو خودرو مانند پراید تنها به دلیل قیمت پایین در بازار ایران موفق شده‌اند و درصورتی‌که رقیبی به قیمت آن‌ها نزدیک شود به‌سرعت از میدان خارج می‌شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.