| کد خبر: 180192 |

◄ چرا خودروهای «دپو» شده در گمرک، ترخیص نمی‌شوند؟

بلاتکلیفی وارد کنندگان ایرانی به منظور ترخیص خودروها از گمرکات است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور بر سر دوراهی فروش خودروها در بازار ایران و یا کشورهای دیگر مانده‌اند.

تین نیوز

حدود 2 ماه است که گمرک آمادگی خود را برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات اعلام کرده است، اما مشکل اصلی ترخیص خودروهای وارداتی از سوی سازمان توسعه تجارت بوده و در این بین گمرک نقشی برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات ندارد. این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که تکلیف خودروهای مانده در گمرک در دو بخش مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، یکی از دلایل باقی بودن خودروهای وارد شده به گمرک جمهوری اسلامی ترانزیت خودرو از ایران به کشورهای افغانستان و کشورهای حوزه شمال شرق آسیا است که هنوز صاحبان این خودروها اقدام به ارسال آن‌ها نکرده‌اند.

دلیل دیگری که مسئولان گمرک جمهوری اسلامی به منظور دپوی خودروهای وارداتی عنوان می‌کنند، بلاتکلیفی واردکنندگان ایرانی به منظور ترخیص خودروها از گمرکات است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور بر سر دوراهی فروش خودروها در بازار ایران و یا کشورهای دیگر مانده‌اند.

این روزها خبر می‌رسد که سازمان توسعه تجارت به واردکنندگان خودرو اعلام کرده است که استعلام‌ لازم از حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت را دریافت کنند، این درحالی است که حراست نیز اعلام کرده این موضوع ارتباطی به این بخش نداشته و فهرست خودروهای قانونی و غیرقانونی به تفکیک در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است، در همین رابطه این امکان وجود دارد که واردکنندگان اتومبیل نسبت به ترخیص خودروهای خود اقدام کنند، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد. دلایل مطرح شده باعث شده تا امار دقیقی از خودروهای دپو شده در گمرک در دست نباشد.

در حال حاضر 14 هزار خودرو دپو شده در گمرکات وجود دارد و براساس اعلام آمارهای قبلی، 6هزار و 481 دستگاه خودرو به صورت غیرقانونی وارد کشور شده و بر همین اساس خودروهای باقیمانده امکان ترخیص خواهند داشت اما سازمان توسعه تجارت همکاری لازم را در این خصوص با وارد کنندگان اتومبیل انجام نمی‌دهد. این موضوع خود می‌تواند یکی از دلایل ادامه دپوی خودرو در گمرک باشد که بر افزایش سن خودرو نیز بی تاثیر نیست.

یکی از مهم‌ترین علل استثنا شدن خودرو از دستورالعمل ابلاغی توسط معاون اول رئیس جمهوری نیز با هدف به چالش انداختن فعالان این حوزه بوده است، در غیر این صورت این امکان وجود داشت که با اتومبیل هم مثل سایر کالاهای وارداتی برخورد شود، ولی در حال حاضر واردکنندگان نیاز به دریافت تاییدیه از سوی سازمان توسعه تجارت دارند تا در اصل موفق به ترخیص سرمایه مالی خود از گمرک شوند زیرا با کاهش ارزش پول ملی این واردکنندگان هستند که هر روز بیش از گذشته متضرر می‌شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.