| کد خبر: 172616 |

◄ ممنوعیت فروش یک‌ساله خودرو و ابهام در واکنش دو سمت عرضه و تقاضا

اگر مردم به خودرو به دیده کالای سرمایه‌ای می‌نگرند به دلیل حفظ ارزش پولی است که در دست آن‌ها و یا افزودن به میزان سرمایه‌ای است که در اختیار دارند.

تین نیوز

کارشناس صنعت خودرو تصمیم اخیر وزارت صنعت، کمیسیون صنایع مجلس  و خودروسازان درممانعت از فروش یک ساله خودرو از سوی مصرف کننده را برای کاستن از سفنه‌بازی بازار خودرو، ناکارآمد ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این منبع آگاه گفت: قانون نمی‌تواند اقتصاد را ملزم به رعایت یک الگوی خاص کند. مگر آن‌که برای این کار شرایط لازم را فراهم کند.

به گفته وی یک منطق عرضه و تقاضا بر بازار حاکم است که در آن چنان‌چه عرضه با تقاضا همگام نباشد اتفاقی نظیر بازار خودرو ایران بر آن حاکم می‌شود. اگر مردم به خودرو به دیده کالای سرمایه‌ای می‌نگرند به دلیل حفظ ارزش پولی است که در در دست آن‌ها است و یا افزودن به میزان سرمایه‌ای است که در اختیار دارند.

وی تصریح کرد: عرضه خودرو ظرف 45 روز تنها با قیمت واقعی خودرو امکان‌پذیر است، اگر قیمت مناسب نباشد هیچ یک از مدل‌ها نمی‌تواند بازار خودرو را متاثر از خود کرده و حباب قیمت‌ها را بشکند و بازار را تعدیل کند.

کارشناس صنعت خودرو با یادآوری وضعیت سال گذشته خودروسازان داخلی در عرضه تولیدات خود به صورت نقد و اقساط، ابراز کرد: چه بر سر خودروسازی کشور آمد که در سال 97 عرضه خودرو به بازار رو به کاهش گذاشت، جز این‌که خودروسازان به دلایل غیر قابل قبول از فروش خودرو خودداری کردند؟

وی با تاکید بر این نکته که بعید به نظر می‌رسد با سیاست ممنوعیت فروش خودرو از سوی مصرف‌کننده طی مدت یک سال به تعدیل و کاهش ‌سفته‌بازی در بازار خودرو بینجامد، گفت: با این اتفاق تنها می‌توان به صورت مقطعی، خرید خودرو را تعدیل کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سیاست جدید فروش خودرو در قبال عدم فروش یک ساله آن، به کاهش قیمت کمک نمی‌کند؟ گفت: نرخ واقعی خودرو قیمت نزدیک به عرضه در بازار است و در حال حاضر فروش خودرو برای خودروساز زیان‌ده است. بعید به نظر می‌رسد خودروساز به این روند پایبند باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.