| کد خبر: 171739 |

◄ رکود شدید در بازار خودروهای لوکس

بازرسی‌ها و نظارت‌های وزارت صنعت باعث شد انبارهای خودرو خالی شود.

تین نیوز

بازرسی‌ها و نظارت‌های وزارت صنعت باعث شد انبارهای خودرو خالی شود.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران بابیان این مطلب گفت: شرکت‌هایی که به‌صورت ثبت‌نامی خودرو فروخته بودند الان یا خودرو را تحویل می‌دهند یا پول ثبت‌نام کنندگان را مرجوع می‌کنند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، موتمنی بابیان این موضوع که در بازار خودروهای وارداتی خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد گفت: مهم‌ترین علت رکود موجود قیمت بالای این خودروها و پایین آمدن قدرت خرید مردم است. درحالی‌که بازار از خودرو خارجی اشباع است؛ اما تقاضایی وجود ندارد.

او گفت: سال گذشته تویوتا آر ایکس 290 میلیون تومان بود اما همان خودرو الان در بازار به 800 میلیون تومان رسیده و یا سانتافه‌ای که 230 میلیون بود الآن 480 میلیون تومان شده است. این درحالی است که کمتر قشری از مردم این مقدار افزایش درآمد داشته است. بدیهی است که خرید و فروشی در این حوزه انجام نشود. به‌طورکلی خودروهای ارزان خارجی در رنج قیمت‌های جهانی در این چهار ماه بیش از 150 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران ادامه داد: البته اتفاقاتی که در چند هفته اخیر رخ‌داده وضعیت بازار را به ثبات رسانده است. وقتی تعزیرات به بازار ورود کرد و بازرسی‌ها شدت پیدا کرد همه شرکت‌هایی که تاکنون خودروهای خود را در انبار نگه‌داشته بودند و آنها را به مشتری تحویل نمی‌دادند و یا حتی شرکت‌هایی که به‌صورت ثبت‌نامی خودرو فروخته بودند اما برای سودجویی بیشتر خودرو را نگه‌داشته بودند مجبور شدند خودروها را به بازار عرضه کنند.

او ادامه داد: بازرسان با استفاده از آمار گمرک به واردکننده‌ها مراجعه و بررسی می‌کنند که اگر این شرکت 50 خودرو وارد کرده الآن این خودروها به بازار عرضه‌شده و یا همچنان در پارکینگ است. در این صنف هر موقع بازرسی‌ها شدت می‌گیرد بازار خودرو واقعی می‌شود و جلوی سودجویی‌ها گرفته می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران تصریح کرد: مصرف‌کننده واقعی معمولاً خودرو را به‌صورت نقدی خرید می‌کند و کسانی که ثبت‌نام می‌کنند به‌دنبال سرمایه‌گذاری و یا بالا بردن ارزش پول خود هستند درواقع ثبت‌نام خودرو خارجی شغل دوم افراد است به همین علت است که معمولاً تا خودرو را تحویل می‌گیرند همان‌جا به نمایندگی می‌فروشند.

موتمنی درخصوص قیمت بازار خودروهای وارداتی گفت: اگر بخواهیم با دلار ثانویه محاسبه کنیم امروز حبابی در خودروهای وارداتی وجود ندارد اما اگر با دلار 4200 محاسبه کنیم شاهد حبابی 55 درصدی هستیم.

تعدادی از واردکنندگان خودرو پیش‌ازاین دلار 4200 تومانی برای واردات خودرو دریافت کرده‌اند که طبق گفته وزیر صنعت باید خودروها را باقیمت منطبق بر دلار دولتی به بازار ارائه کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.