اتصال راه آهن سرخس–بندرعباس؛ محور تحول اقتصادی خراسان رضوی
اتصال راه آهن سرخس–بندرعباس، توسعه بندر خشک، بهره برداری از نیروی انسانی مهاجر و پرهیز از خام فروشی، سه اولویت راهبردی این مسیر است.

نماینده ویژه رئیس جمهور در توسعه دریامحور با بیان اینکه خراسان رضوی ظرفیت تبدیل شدن به هاب صلح، ترانزیت و فرآوری صنعتی منطقه ای را دارد، گفت: اتصال راه آهن سرخس–بندرعباس، توسعه بندر خشک، بهره برداری از نیروی انسانی مهاجر و پرهیز از خام فروشی، سه اولویت راهبردی این مسیر است.
به گزارش تین نیوز به نقل از استانداری خراسان رضوی، علی عبدالعلی زاده، در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی، با تأکید بر اهمیت موقعیت ژئوپلیتیکی استان، اظهار کرد: احداث خطوط صنعتی در مناطق مرزی، جذب سرمایه گذار را تسهیل و روند خام فروشی را متوقف می کند. استان می تواند به هاب صنعتی، امنیتی و ترانزیتی منطقه ای تبدیل شود.
وی با اشاره به پروژه راه آهن بندرعباس–سرخس، ادامه داد: این پروژه تا پایان سال جاری یا سه ماهه اول سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. ایستگاه شهید مطهری و منطقه سرخس قابلیت تبدیل شدن به هاب تجاری و امنیتی را دارند، زیرا اقتصاد فعال ضامن امنیت پایدار است.
عبدالعلی زاده در ادامه، توسعه بندر خشک را راه حل کاهش بوروکراسی در تجارت دانست و تصریح کرد: در بندر خشک، ورود مواد اولیه و خروج محصولات نهایی بدون تشریفات زائد ممکن می شود. خراسان رضوی با زیرساخت های موجود، به ویژه در شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد، می تواند این نقش را ایفا کند.
وی همچنین با تأکید بر سامان دهی مهاجرت، خاطرنشان کرد: ورود بی ضابطه مهاجران افغانستانی مشکلاتی ایجاد می کند، اما اگر این جمعیت در قالب نظام مهارتی آموزش ببینند، تبدیل به فرصت اقتصادی می شوند. باید الگویی مشابه ترکیه و آلمان را در این زمینه اجرا کنیم.
عبدالعلی زاده ابراز امیدواری کرد: خراسان رضوی می تواند به «هاب صلح، توسعه، ترانزیت و همبستگی اقتصادی» در منطقه تبدیل شود.
باید نقش ملی خراسان رضوی در ترانزیت و اقتصاد رسمی شود
در روز چهارشنبه یکم مرداد ماه، غلامحسین مظفری، استاندار خراسان رضوی، در ادامه جلسه با اشاره به ظرفیت های مغفول مانده استان، گفت: خراسان رضوی محور واقعی کریدورهای شمال–جنوب و شرق–غرب کشور است. با وجود سهم ۱۰ درصدی جمعیتی سه استان خراسان، هنوز تصمیم گیری برای واردات مواد اولیه آن ها در تهران انجام می شود؛ این تمرکزگرایی باید اصلاح شود.
وی با اشاره به سفرهای خارجی استانداری برای توسعه تجارت منطقه ای، افزود: امنیت ایران و افغانستان به مسائل اقتصادی گره خورده است. توافق اقتصادی پایدار، امنیت سیاسی را نیز تضمین می کند. باید این تعاملات را بر اساس اشتراکات فرهنگی و تاریخی سامان داد.
استاندار خراسان رضوی همچنین تأکید کرد: امروز شرایط سخت اما قابل مدیریت است. اگر مدیری احساس می کند توان اداره در این وضعیت را ندارد، باید جای خود را به افراد باانگیزه و توانمند بدهد. خروجی کار مهم است، نه صرفاً ماندن در مسئولیت.
جایگاه ژئوپلیتیکی خراسان رضوی باید به ارزش اقتصادی تبدیل شود
حسن پارسی پور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز در این جلسه اظهار کرد: خراسان رضوی با ۳۴ شهرستان و ۹۶ شهر، در تقاطع کریدورهای بین المللی واقع شده و در سند آمایش سرزمین نیز مأموریت تبدیل شدن به قطب بازرگانی و ترانزیتی کشور را دارد.
وی با بیان اینکه اقتصاد استان به سمت معیشتی شدن تمایل یافته، افزود: درآمد سرانه پایین است؛ با وجود مشارکت اقتصادی بالا، برای تقویت این وضعیت، توسعه حمل ونقل ریلی از اولویت هاست. امروز ۶۵ درصد جابه جایی ها از سنگان با جاده انجام می شود؛ این سهم باید با سرمایه گذاری ریلی اصلاح شود.
شهرک صنعتی مشهد ۵، قطب آینده بندر خشک شرق کشور است
در ادامه نشست، جعفر فرشچی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، ظرفیت های شهرک صنعتی مشهد ۵ را برای استقرار بندر خشک برشمرد و گفت: این شهرک ۵۰۰۰ هکتاری، نزدیک ترین ناحیه صنعتی به مشهد است و ریل سراسری از درون آن عبور می کند. امکان توسعه آن تا ۱۰ هزار هکتار وجود دارد.
وی افزود: مجوز ساخت رایگان، معافیت از قوانین شهرداری، ۱۳ سال معافیت مالیاتی و سایر مشوق ها باعث شده این شهرک یکی از جدی ترین گزینه ها برای تبدیل به قطب لجستیک، حمل ونقل و فرآوری شرق کشور باشد.