بازدید سایت : ۶۷۴۴۹

راه اندازی اولین قطار برنامه ای و مستقیم کانتینری (شرکت سمند ریل) از بندرعباس به خودروسازی بم

هر هفته ۳زوج قطار در این مسیر تردد خواهد کرد

راه اندازی اولین قطار برنامه ای و مستقیم کانتینری (شرکت سمند ریل) از بندرعباس به خودروسازی بم
تین نیوز |

سرپرست معاونت بازرگانی و بهره برداری راه آهن، از راه اندازی اولین قطار برنامه ای و مستقیم کانتینری، حامل قطعات خودرو از بندرعباس به خودروسازی بم خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محمد هادی ضیایی مهر، سرپرست معاونت بازرگانی و بهره برداری راه آهن گفت: در راستای اجرای ماده ۵۶ برنامه هفتم توسعه کشور مبنی بر افزایش سهم ریلی از بنادر، با همکاری و همراهی بین شرکت راه آهن و یکی از شرکت های حمل و نقل ریلی (شرکت سمند ریل) روز دوشنبه ۲۳ مهر ماه، اولین قطار باری برنامه ای و مستقیم (مبدا-مقصدی) با ۳۸ واگن حامل ۷۶  کانتینر قطعات خودرو از بندرعباس به مقصد ایستگاه راه آهن بم اعزام شد.

ضیایی مهر افزود: برابر توافقات انجام شده، هر هفته ۳ زوج قطار برنامه ای مستقیم کانتینری بین بندرعباس و خودروسازی بم و بالعکس تردد خواهد کرد که در صورت افزایش تقاضای حمل و اعلام آمادگی شرکت حمل و نقل ریلی مذکور، امکان برنامه ریزی افزایش تعداد رام قطار وجود دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسدبیگی - اسداله پاسخ

    راه‌اندازی اولین قطار برنامه‌ای و مستقیم کانتینری از بندرعباس به خودروسازی بم، گام مهمی در راستای توسعه حمل‌ونقل ریلی در ایران و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است. برای تحلیل عمیق‌تر این رویداد، می‌توان به ابعاد مختلف آن پرداخت:
    ابعاد اقتصادی:
    • کاهش هزینه‌های لجستیکی: حمل‌ونقل ریلی به دلیل ظرفیت بالا و هزینه‌های ثابت کمتر، نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای، هزینه‌های لجستیکی را کاهش می‌دهد. این امر به کاهش قیمت تمام‌شده محصولات و افزایش رقابت‌پذیری صنایع داخلی کمک می‌کند.
    • افزایش بهره‌وری: با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده حداکثری از ظرفیت قطارها، می‌توان به افزایش بهره‌وری در حمل‌ونقل کالا دست یافت.
    • توسعه زنجیره تامین: این طرح می‌تواند به توسعه زنجیره تامین در صنایع مختلف، از جمله خودروسازی، کمک کند و باعث ایجاد فرصت‌های شغلی جدید شود.
    • جذب سرمایه‌گذاری: موفقیت این طرح می‌تواند سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل ریلی ترغیب کند.
    ابعاد زیست‌محیطی:
    • کاهش آلودگی هوا: حمل‌ونقل ریلی نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای آلودگی هوا و صدا کمتری تولید می‌کند. این امر به بهبود کیفیت هوا و کاهش اثرات مخرب آلودگی بر سلامت انسان و محیط زیست کمک می‌کند.
    • کاهش مصرف سوخت: حمل‌ونقل ریلی مصرف سوخت کمتری نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای دارد. این امر به کاهش وابستگی کشور به واردات سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.
    ابعاد اجتماعی:
    • ایجاد اشتغال: توسعه حمل‌ونقل ریلی می‌تواند به ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف مانند ساخت و نگهداری خطوط ریلی، تولید واگن و لوکوموتیو و خدمات مرتبط کمک کند.
    ا ارتقای ایمنی: کاهش تردد کامیون‌ها در جاده‌ها به معنای کاهش ترافیک و افزایش ایمنی جاده‌ها است.
    ابعاد سیاسی:
    • تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی: این طرح در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مبنی بر کاهش وابستگی به واردات، توسعه تولید داخلی و افزایش بهره‌وری است.
    • تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل: توسعه حمل‌ونقل ریلی به تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل کشور کمک می‌کند و باعث افزایش اتصال مناطق مختلف کشور می‌شود.
    چالش‌ها و فرصت‌ها:
    • چالش‌ها:
    o نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان برای توسعه زیرساخت‌های ریلی
    o رقابت با حمل‌ونقل جاده‌ای
    o کمبود واگن و لوکوموتیو مدرن
    o نبود نیروی انسانی متخصص
    • فرصت‌ها:
    o افزایش تقاضا برای حمل‌ونقل ریلی با توجه به رشد اقتصادی کشور
    o حمایت دولت از توسعه حمل‌ونقل ریلی
    o توسعه فناوری‌های جدید در حوزه حمل‌ونقل ریلی
    پیشنهادات:
    ب توسعه زیرساخت‌ها: سرمایه‌گذاری در توسعه خطوط ریلی، ترمینال‌های بار و ایستگاه‌های مسافربری
    • تسهیلات مالی: ارائه تسهیلات مالی به شرکت‌های حمل و نقل ریلی و تولیدکنندگان تجهیزات ریلی
    • توسعه ناوگان ریلی: افزایش تعداد واگن‌ها و لوکوموتیوهای مدرن و به‌روزرسانی ناوگان موجود
    • ترویج فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل ریلی: افزایش آگاهی عمومی نسبت به مزایای حمل‌ونقل ریلی و تشویق صنایع به استفاده از این نوع حمل‌ونقل
    • هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف: ایجاد یک هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف برای تسهیل فرآیندهای حمل‌ونقل ریلی
    نتیجه‌گیری:
    راه‌اندازی قطار کانتینری بندرعباس به بم، آغاز یک تحول بزرگ در حمل‌ونقل کالا در ایران است. با برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری مناسب، می‌توان از این فرصت برای توسعه پایدار حمل‌ونقل ریلی در کشور استفاده کرد و به اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی دست یافت.