| کد خبر: 265250 |

کرایه حمل کالا از مرز دوغارون به هرات ۲ برابر شد

رییس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: کرایه حمل کالا از مرز دوغارون تایباد به هرات افغانستان ۲ برابر افزایش یافته که این موضوع برای شرکتهای حمل و نقل بین المللی و صاحبان کالا چالش آفرین شده است.

تین نیوز

رییس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: کرایه حمل کالا از مرز دوغارون تایباد به هرات افغانستان ۲ برابر افزایش یافته که این موضوع برای شرکتهای حمل و نقل بین المللی و صاحبان کالا چالش آفرین شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، احمد زمانیان روز سه شنبه در پنجمین نشست اعضای این کمیسیون در سال جاری با بیان اینکه اعمال محدودیت ها در افغانستان یکی از علل افزایش حمل کالا در این کشور است، افزود: همچنین معطلی ۲۰ روزه رانندگان در مرز دوغارون، بر مشکلات رانندگان افزوده است.

وی ادامه داد: پس از اعتصابات رانندگان افغان به هزینه های اخذ شده در مرز دوغارون، محدودیتهای فرصت ۲۰ روزه برای ورود رانندگان ایرانی به افغانستان مطرح شد و هم اکنون نیز به شدت در حال اعمال است.

رییس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: از روزی که شاهد این اتفاق هستیم سازمان های ما به جد پیگیر رفع این مساله هستند؛ اما پیگیری ها به نتیجه نرسیده است و اتاق مشترک ایران و افغانستان از طریق تعامل با طرف افغان می تواند در این خصوص رایزنی کند.

وی با تاکید بر ضرورت تعامل سازنده با افغانستان و پرهیز از تنش زایی به منظور رفع محدودیت های ترانزیتی گفت: ۹۰ درصد افزایش هزینه های ناشی از معطلی و توقف ناوگان در مرز دوغارون، ربطی به شرکت های ترانزیتی ندارد، بخشی از هزینه ها خاص منطقه ویژه دوغارون و بخشی از آن مربوط به گمرک و انبارهای عمومی و سوخت است.

زمانیان افزود: تنها هزینه ای که مربوط به شرکت های حمل و نقل می شود، کرایه حمل است که عرضه و تقاضا تعیین کننده آن است. در خصوص میزان کارمزد نیز، شرکت های ترانزیتی با طرف افغان به تفاهم می رسند؛ لذا این هزینه نیز یکسویه و یکجانبه نیست.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست ادامه داد: مطالبه هزینه از رانندگان افغانستانی در مرز کار اشتباهی است؛ زیرا این هزینه ها باید توسط نماینده صاحب کالا پرداخت شود، در واقع بایستی با تمامی گروه های ذی نفع از جمله صاحبان کالا، رانندگان، انجمن های مربوطه و شرکت های حمل ونقل بین المللی داخلی و خارجی جلسه ای برگزار و مقرر شود به منظور سلامت اداری، صرفا یک پرداخت کننده وجود داشته باشد.

محمود امتی افزود: متاسفانه هزینه های دریافتی از رانندگان ایرانی در مرز افغانستان بیش از ارقامی است که در لیست های موجود آمده است، نباید اجازه دهیم دریافت هزینه های مازاد از سوی افغانستان نهادینه شود.

وی تصریح کرد: می توان از تجار افغانستان و شرکتهایشان برای توجیه نمودن حاکمیت افغانستان در خصوص اینکه تصمیمات اخذ شده درباره هزینه ها در مرز خلاف منافع این کشور است، کمک گرفت، راهکار دوم این است که وزارت امور خارجه از مجاری دیپلماسی این مسائل را به طرف افغان گوشزد نماید.

کرایه حمل کالا تا هرات ۲ برابر شد

تحمیل هزینه های سنگین بر بخش حمل ونقل

نایب رییس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: هر سه تا ۶ ماه، درصدی به هزینه های دولتی به ویژه در بحث انبارهای عمومی در منطقه ویژه دوغارون افزوده می شود، علاوه بر این، مبالغی بابت مباحث جانبی در مسیر حمل وجود دارد. در هنگام اعتصاب رانندگان افغان در ماه گذشته، علاوه بر موارد فوق، اسکن مجدد کامیون های افغان نیز به نارضایتی ها دامن زد و مزید بر علت شده بود. متاسفانه این مساله در گمرک دوغارون اتفاق افتاد.

ابراهیم عطایی با انتقاد از تحمیل هزینه های سنگین بر بخش حمل ونقل افزود: بخش خصوصی در زمینه مباحث مربوط به کنوانسیون CMR باید ۱۲ میلیون ریال و بابت بیمه کالا سه تا چهار میلیون ریال پرداخت کند و در کنار آن هزینه های مالیاتی و غیره نیز وجود دارد که تمامی این موارد زنگ اعتراض و انتقاد بخش خصوصی را به صدا درآورده است.

دبیر کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با توجه به ویژگی های منطقه دوغارون در زمینه ارتباط با کشور افغانستان و حجم کالای صادراتی به این کشور، این منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

امید خدادادی افزود: چنان که کالای صادراتی از مرز زمینی دوغارون به سمت افغانستان تامین کننده بازار ۳۰ میلیون نفری این کشور همسایه است و ۶۰ درصد کالاهای خراسان رضوی از طرف دوغارون به سمت افغانستان و بازارهای هدف این کشور صادر می شود.

وی خاطر نشان کرد: از آن جا که ۹۰ درصد کالاهای صادراتی از گمرک دوغارون به مقصد هرات به عنوان دومین بازار اقتصادی کشور افغانستان ارسال می شود، توسعه منطقه ویژه دوغارون بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر رسیده و باید در مراحل اجرایی آن تسریع گردد، دلایل افزایش هزینه های حمل کالا به افغانستان، اعتصاب رانندگان افغانستانی پشت مرز و انباشت بار در منطقه دوغارون می بایست بررسی شود.

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز در این نشست گفت: با تغییر حاکمیت در افغانستان، اخذ رشوه و هزینه های جانبی غیرقانونی در این کشور به صفر رسیده است؛ حال از این جهت که فضای کسب و کار در افغانستان پاکسازی شده است باید از این فرصت استفاده کنیم. پیشنهاد می شود که در مرز دوغارون راننده از پرداخت هزینه معاف گردد و نماینده صاحب کالا به پرداخت هزینه ها ملزم شود.

محمود سیادت افزود: طرف افغان تقریبا گوش شنوایی برای شنیدن دغدغه های شرکت های ترانزیتی ایرانی دارد لذا از رفع مشکلات موجود در حوزه ترانزیت با این کشور نا امید نیستیم، مشکل اصلی نبود مدیریت واحد مرزی است که همچنان با آن دست به گریبانیم.

وی بیان کرد: مسائل مربوط به افغانستان از سوی کمیته فنی استانداری و انجمن حمل ونقل بین المللی استان در حال پیگیری تسهیل امور ترانزیت بین دو کشور هستند. اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز در این زمینه نهایت همکاری را خواهد داشت، در خصوص مساله موجود و توقف ۲۰ روزه کامیون های ایرانی در افغانستان مطالعه کارشناسی با نگاه به داخل انجام بگیرد و همزمان نیز همکاری وزارت امور خارجه را در این خصوص خواستاریم.

کرایه حمل کالا تا هرات ۲ برابر شد

تشریح هزینه های مرزی در حوزه ترانزیت

رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی اظهار کرد: به رغم اینکه مسئله توقف ناوگان و اعتصاب رانندگان افغانستانی در مرز ایران و افغانستان حل شده، اما مشکلاتی در پی آن به وجود آمده که از جمله آن می توان به اعمال محدودیت ها برای رانندگان ایرانی و توقف ۲۰ روزه آن ها در مرز دوغارون اشاره کرد.

نصیر برادران افزود: پایانه مرزی دوغارون، اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای، گمرک و سایر بخش ها هر ماه لیستی در خصوص اقدامات در مرز به ما ارائه کرده و ما نیز اطلاعات آن را به روزسانی می کنیم.

وی با بیان اینکه کل هزینه ها در مرز دوغارون به دو بخش قابل تقسیم است؛ بیان کرد: نخست، هزینه هایی که دارای رسید و فاکتور رسمی و قانونی است و دوم، هزینه های غیررسمی و فاقد رسید و فهرست هزینه ها در سه بخش تفکیک شده است.

برادران تصریح کرد: طی یک ماه گذشته اخباری مبنی بر افزایش هزینه های رسمی در مرز نداشتیم. بخش خصوصی باید با ذکر مصداق عنوان کند که در چه حوزه هایی با افزایش تعرفه مواجه شده است، ما در خصوص جلوگیری از اعمال محدودیت ها برای رانندگان ایرانی مکاتباتی با ستاد مرکزی داشتیم که آن ها نیز در این رابطه رایزنی هایی با وزارت امور خارجه خواهند داشت.

کارشناس نمایندگی وزارت امور خارجه نیز در این نشست گفت: محدودیت های اعمال شده در افغانستان برای ناوگان ایرانی را به تهران و هرات منعکس کردیم؛ البته می توان گفت هر زمان محدودیت هایی در مرز ایران برای طرف افغان اعمال گردد، ۲ تا سه برابر سختگیری های بیشتری از سوی افغانستان برای ما لحاظ شده است.

علی اکبر بازوبندی افزود: این مسائل و نحوه برخورد با طرف افغان بایستی به شکل صحیحی مدیریت گردد. موضوع به صورت جدی با سرکنسول گری هرات در حال پیگیری است؛ اما به نظر می رسد که این مساله تنها با پیگیری حل و فصل نشود؛ بلکه نیاز است تصمیم جدی در خصوص حمایت از بخش خصوصی اخذ گردد.

عضو کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق خراسان رضوی گفت: متاسفانه کنسول گری ایران در هرات پاسخگوی سوالات و مطالبات بخش خصوصی نیست. متاسفانه اعمال محدودیت ها به قدری افزایش یافته است که فرصت صادرات و ترانزیت از بخش خصوصی سلب شده است.

حیدر خادم زاده افزود: هر چند که اتاق مشترک در حل این مساله همکاری دارد؛ اما وزارت امور خارجه باید چالش های فعلی را با رایزنی حل و فصل کند، لذا آن چه که مسلم است وزارت خارجه باید پشتیبان بخش خصوصی باشد.

در پایان این نشست، پیشنهاد شد که منطقه ویژه، بازارچه، گمرک، انجمن حمل ونقل و سازمان های مربوطه در مرز دوغارون نرخ آخرین هزینه های دریافتی را به کمیسیون مربوطه در اتاق بازرگانی خراسان رضوی ارائه کنند و کمیسیون نیز این هزینه ها را جمع بندی کند تا به صورت مصوبه به تمامی سازمان ها ابلاغ شود تا مشخص گردد که دریافت مبالغی غیر از این میزان، مورد تایید نیست و قطعا اگر نرخ ها تغییراتی داشت، تغییرات نیز اعمال خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.