| کد خبر: 255774 |

◄ اعلام رسمی ارمنستان برای فعالیت در بندر چابهار

ارمنستان قصد نقش آفرینی در کریدور جنوب شمال را دارد.

تین نیوز

ارمنستان قصد نقش آفرینی در کریدور جنوب شمال را دارد.

به گزارش تین نیوز، در روزهای گذشته مذاکرات با هندی ها برای حضور در بندر چابهار از سر گرفته شده، اما اکنون ارمنستان نیز برای حضور در چابهار اعلام آمادگی کرده است. فرمان دیروز (18 اردیبهشت 1402) نیکول پاشینیان برای حضور ارمنستان در بندر چابهار نشانگر بروز اتفاقات جدیدی در منطقه است. 

به گزارش مهر به نقل از آرکا،  نخست وزیر ارمنستان روز دوشنبه با صدور دستوری تشکیل یک کارگروه جهت ساخت مسیر جدید حمل و نقل بین المللی کالا و تبدیل شدن به یک اپراتور در بندر چابهار ایران را امضا کرد.

بر اساس اعلام این رسانه، دستور نخست وزیر ارمنستان که در وب سایت دولت این کشور منتشر شده است نشان می دهد که کارگروه مذکور به ساماندهی مسیر چند وجهی حمل و نقل بین المللی بار از طریق ارمنستان با سرعت بالا خواهد پرداخت. اهداف این کارگروه شامل توسعه مسیر جدید برای حمل و نقل بار با مشارکت ایروان است که کشورهای آسیای شرقی، هند و ایران را از طریق گرجستان و دریای سیاه به اروپا متصل می کند.

به گزارش «آرکا»، سرپرستی این کارگروه بر عهده وزیر اقتصاد ارمنستان خواهد بود. این وزیر باید پیشرفت کار را به صورت ۳ ماهه به نخست وزیر گزارش دهد و نتایج نهایی قبل از روز اول نوامبر ۲۰۲۳ ارائه شود.

کارگروه مشخص شده از سوی «نیکول پاشینیان» باید خط تماسی را برقرار کند و در مورد مسائل فنی و دیگر موضوعات مرتبط با ادارات مربوطه هند، گرجستان و ایران گفتگو نماید.

به گزارش تین نیوز، علی رغم اقدامات صورت گرفته چند سال اخیر برای ایجاد ارتباط ریلی بین ایران و آذربایجان (خط ریلی رشت به آستارا)، تنش های سیاسی بین دو کشور و همچنین وقوع جنگ 2020 قره باغ سبب کاهش انگیزه طرفین برای عبور کریدور جنوب شمال از طریق آذربایجان شده است. هم اکنون با دور شدن ایران و آذربایجان از یکدیگر شاهد آن هستیم که جمهوری ارمنستان عزم خود را جزم کرده تا در تحقق پروژه کریدور جنوب شمال نقش آفرینی کند.

◄ مناسب ترین مسیر کریدور جنوب شمال کدام است؟

 

دستور اخیر نخست وزیر ارمنستان برای تشکیل کارگروهی جهت فعالیت این کشور در بندر چابهار ایران نشان دهنده عزم جدی ارمنستان برای تشکیل برای تبدیل شدن به بازیگری تاثیر گذار در منطقه دارد. هر چند که در حال حاضر زیرساخت های ارتباطی بین دو کشور وضعیت مناسبی ندارد، اما این گونه تحرکات دیپلماتیک از سوی ارمنستان از وقوع تغییراتی چشمگیر در حمل و نقل بین المللی در آینده ای نه چندان دور خبر می دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.