| کد خبر: 98978 |

رئیس راه و شهرسازی سمیرم:

ضرورت تأمین امکانت راه‌سازی و راهداری سمیرم

تین‌نیوز| رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان سمیرم گفت: با توجه به حادثه‌خیز بودن جاده‌های این شهرستان، تأمین امکانات راه‌سازی و راه‌داری و لقه‌گیری جاده‌ها، نقشی اثرگذار در کاهش و کنترل خطرات بین جاده‌ای دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی اداره راه و شهرسازی شهرستان سمیرم، مهدی رفیعی فعالیت راه و شهرسازی را در دو بخش راه‌داری و جاده‌ها ذکر کرد و گفت: در حال حاضر فعالیت راه‌داری و راه‌سازی تفکیک شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان سمیرم افزود: در حالیکه اجرای عملیات راه‌داری در شهرستان سمیرم در زمره وظایف اداره راه و شهرسازی این شهرستان است، عملیات مربوط به راه‌سازی و مناقصات این بخش  به اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان مربوط است که با تلاش پیمانکاران استان اصفهان انجام می‌پذیرد.

وی راه‌سازی و به‌سازی راه‌های روستائی و شهری و همچنین فعالیت در راه‌های اصلی و فرعی را در زمره وظایف راه و شهرسازی شهرسان سمیرم دانست و متذکر شد: امور راه‌داری را نیز اموری چون احداث و تعمیر علائم راهنمائی و رانندگی، تجهیزات جانبی راه‌ها، گاردریل‌ها، نیوجرسی، فعالیت فرهنگی در ایام مختلف سال، اصلاح هندسی قوس‌ها، لقه‌گیری و شانه سازی و عریض سازی راه‌ها و جاده‌ها دربر می‌گیرد.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر این اداره با بهره‌گیری از توان دو پیمانکار، اقدامات بخش راه‌سازی شهرستان سمیرم را انجام می‌دهد که مدت زمان بکارگماری نیروی کار در بخش راهداری نیز بستگی به حجم عملیات راه‌داری دارد.

وی با بیان اینکه اداره راه و شهرسازی شهرستان سمیرم در بخش راه‌سازی وظیفه نظارتی را بر عهده دارد، متذکر شد: با توجه به اینکه شهرستان سمیرم شهرستانی کوهستانی است و جاده‌ها و ارتفاعات در نزدیکی یکدیگر واقع شده است، خطرات و تصادفات حاصل از رانندگی در جاده‌ها نیز بالا است.

رفیعی احتمال ریزش کوه و سنگ در جاده‌های شهرستان سمیرم را با توجه به واقع شدن بیشتر جاده‌ها در مسیر کوه‌ها را بالاتر از دیگر نقاط کشور ذکر کرد و افزود: بر این مبنا عملیات لقه‌گیری یک راهکار مهم برای ارتقای امنیت تردد جاده‌ای است.

وی با بیان اینکه هر ساله بخشی از اعتبارات به عملیات لقه‌گیری تخصیص پیدا می‌کند، این عملیات را فعالیتی خطرناک دانست و گفت: نیروی انسانی متخصص و کارآمد و ماشین‌آلات و اعتبارات مواد مورد لزوم عملیات لقه‌گیری در شهرستان سمیرم است.

این مسئول بر زیرسازی به عنوان یکی از عوامل اصلی خرابی‌های آسفالت شهرستان سمیرم تأکید کرد و اضافه کرد: نوع مصالح بر مبنای شاخصه تراکم بر کیفیت و کمیت عملیات بر زیرسازی موثر است.

وی  اضافه کرد: الزامات مربوط به عملیات زیرسازی راه‌ها و جاده‌ها نیز نظارت بر نوع مصالح، نحوه اجرا عملیات و دمای آسفالت است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان سمیرم، هماهنگی با واحد آزمایشگاهی مرکز استان اصفهان در رابطه با دانه‌بندی و تراکم مصالح را بخشی از عملیات زیرسازی و آسفالت‌ریزی دانست و گفت: در صورتی که دمای آسفالت حین عملیات آسفالت‌ریزی ۱۲۰ درجه باشد آسفالت خراب نمی‌شود و قدرت ماندگاری بیشتری دارد.

وی به تأثیر قطعی فن‌آوری نوین در بخش آسفالت اشاره کرد و افزود: در شهرستان سمیرم آسفالت فعلی از نوع قیرهای ۶۰ و ۷۰ با ترکیبی از شن وماسه کوهی و شن و ماسه شکسته است که در کارخانه های تولید آسفالت مخلوط و پخته می‌شود.

رفیعی به وجود دو باب کارخانه تولید آسفالت در جاده مواصلاتی حنا-سمیرم و جاده مواصلاتی شهرضا –سمیرم پرداخت و اظهار داشت: میزان تولید آسفالت این کارخانه ها بستگی به ظرفیت تولیدشان و میزان ساعات کاریشان دارد.

وی با تأکید بر اینکه ۹۰ درصد فعالیت اداره راه و شهرسازی شهرستان سمیرم بواسطه ماشین‌آلات انجام می‌شود، افزود: در حال حاضر این اداره فاقد دستگاه بیل‌مکانیکی بلند، بیل پیکر است.

این مسئول با تأکید بر نقش کمیته‌برنامه ریزی شهرستان سمیرم در تأمین اعتبارات اداره راه و شهرسازی شهرستان سمیرم، گفت: در کمیته‌برنامه ریزی هم عنوان کرده‌ایم که عملیات راه‌داری توسط شرکت طرف قرارداد اداره انجام می‌شود.

وی عملیات راه‌داری شهرستان سمیرم را تابستانه، زمستانه و بهاره دانست و با بیان اینکه عملیات لقه‌گیری جاده‌ها نیز هر ساله اردیبهشت ماه انجام می‌گیرد متذکر شد: اداره راه و شهرسازی شهرستان سمیرم برای انجام عملیات راه‎داری نیازمند اعتبارات تملک دارائی استانی و کشوری است.

رفیعی با بیان اینکه در صورت تأمین اعتبارات تملک دارائی مورد نیاز از دو سطح استانی و کشوری اعتبارات تخصیص یافته به مصرف امور تأمین نیروی انسانی و راهداری و ارتقای ایمنی جاده‌ها می‌رسد اذعان داشت: این در حالیست که اداره راه و شهرازی شهرستان سمیرم هر ساله با کمبود اعتبارات اجرائی روبرو است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان سمیرم میزان تخصیص اعتبارات امسال تملک دارائی را به این اداره خیلی کم ذکر کرد و گفت: یک راه شریانی مهم شهرستان سمیرم، محور مواصلاتی سمیرم-یاسوج است که هر ساله اعتباراتی را از محل اعتبارات تملک دارائی و اعتبارات سازمانی حمل و نقل جاده‌ای کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.