| کد خبر: 35727 |

سنگینی اضافه بار کامیون ها بر دوش جاده های خوزستان

تین نیوز | خوزستان استانی صنعتی و یکی از شاهراه های صادرات و واردات کشور است که مقدار زیادی از کالاها، خوراک صنایع بزرگ همچون فولاد و پتروشیمی و مواد موردنیاز طرح های عمرانی در جاده های آن جابجا می شود.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک پایانه های خوزستان می گوید: یکی از علل خرابی جاده های استان، تناژ بالای کامیون ها و خودروهای حمل بار است که بدون در نظر گرفتن مقررات حمل و نقل به جاده ها آسیب می زند.
آقای علوی می افزاید: بیشترین اضافه تناژ مربوط به مصالح ساختمانی همچون شن و ماسه است و نبود نظارت بر ماشین های حامل اضافه تناژ از مبدا تا مقصد به کیفیت و سلامت رویه جاده های استان به شدت صدمه زده است.

آقای وکیل، معاون معادن اداره صنعت، معدن و تجارت خوزستان هم می گوید: بیش از 95 درصد معادن خوزستان شن ، ماسه و سنگ لاشه است.

مدیر راهداری اداره راه و شهرسازی خوزستان می گوید: برخی از رانندگان خودروهای سنگین 2 تا سه برابر ظرفیت جاده های خوزستان بار حمل می کنند و برای فرار از برخورد با پلیس راه از جاده های فرعی و روستایی عبور می کنند که این امر علاوه بر خرابی جاده های اصلی نابودی جاده های روستایی را هم به بار می آورد.

آقای امانی می گوید: سالانه حداقل 200 کیلومتر از راه های خوزستان براثر حمل اضافه تناژ و تردد بارهای غیر استاندارد از بین می رود که معادل وارد شدن سالانه حدود 80 میلیارد تومان خسارت است.

وی معتقد است، سازمان صنعت، معدن و تجارت باید به تناسب صدور مجوز، نظارت و کنترل خود بر معادن را افزایش دهد.

آقای صادقی کارشناس حمل و نقل می گوید: این نظارت نامناسب از نا هماهنگی میان مسئولان و نهادهای مرتبط با باربری یعنی پلیس راه، اداره حمل و نقل و پایانه ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت ناشی می شود .

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خوزستان هم در خصوص این ناهماهنگی، به علل شکل گیری این موضوع اشاره و اضافه می کند: استقرار نیافتن دفاتر شرکت های حمل و نقل در معادن یا اطراف آنها که مسئولیت صدور بارنامه ها را برعهده دارند،نبود نظارت دقیق پلیس راه بر حاملان اضافه بار، تناسب نداشتن جریمه ها با جرایم و نظارت نکردن سازمان صنعت و معدن و تجارت بر صدور مجوزهای مربوط به معدن داران از مشکلات اساسی درزمینه این تخلف در جاده هاست.

آقای مصدقی می افزاید: مبدا اضافه تناژها بیشتر معادن شمال و شرق خوزستان مانند شهرستان های دزفول، شوشتر، اندیمشک، مسجد سلیمان و رامهرمز است.

وی ادامه می دهد: تبعات اضافه تناژ علاوه بر خرابی جاده ها موجب افزایش میزان سوانح رانندگی و اتلاف سوخت می شود و تجهیز جاده های استان به ناظران، بازرسان و زیرساخت های نوین ازجمله باسکولهای پیشرفته از راه های کاهش میزان تخلفات اضافه تناژ است.

آقای مصدقی می گوید: اضافه تناژ براساس هرتن بار اضافه با توان چهار به جاده ها فشار وارد می کند و به زبان ساده تر به ازای هر 2 تن بار اضافه 16 تن به جاده ها فشار وارد می شود که باعث نابودی و استهلاک جاده های استان شده است.

یکی دیگر از مسئولان اداره حمل و نقل خوزستان با اشاره به مشاهدات عینی خود در جاده ها می گوید: چند سال پیش بطور اتفاقی با یک کامیون 18 چرخ برخورد کرد که به صورت تقریبی 20 تن اضافه بار داشت.
محسن هم که مدت زیادی است یکی از دفاتر شرکت های حمل و نقل جاده ای را اداره می کند، می گوید : یکی از علل استقبال نکردن شرکت ها برای تاسیس دفتر در معادن شهرستان های شمال استان، نبود زیر ساخت های مورد نیاز از جمله اینترنت است زیرا بدون اینتر نت صدور بارنامه که به صورت آنلاین ارایه می شود، امکان پذیر نیست .

استاد باقر میکانیک و مالک یک کامیون که آن را به شاگردش داده است هم می گوید: پس از مدتی متوجه شدم شاگردم با زدو بند با برخی از معدن داران اضافه تناژ می زد و وجه فروش آن را خود برمی داشت.
او می افزاید: راننده با این کار علاوه بر ارتکاب جرم به لاستیک، بلبرینگ و جک کامیون خسارت می زد.
گفته می شود، برخی رانندگان هم با هماهنگی شرکت های حمل و نقل، بار اضافه می زنند.

یکی از افسران پلیس راه استان می گوید: برخی از باسکول های مورد استفاده پلیس راه بیش از 40 سال قدمت دارند.

آقای رستمی کارشناس حمل و نقل با اشاره به اهمیت مقوله ایمنی ناوگان باری می گوید: از آنجا که اضافه تناژ یکی از علت های اصلی تخریب جاده هاست، بهتر است هرچه سریعتر عوامل حمل اضافه تناژ بررسی و متولیان جاده های استان برای مقابله با این تخلف صحیح تر برنامه ریزی کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.