| کد خبر ۳۱۱۶۲۶
کپی شد

◄ طرح مطالبات شرکت‌ های بزرگ‌مقیاس هوشمند در نشست با نماینده رئیس‌ جمهور

اعضای انجمن شرکت‌ های حمل‌ ونقل سراسری و بزرگ‌ مقیاس هوشمند در نشستی با حضور نماینده رئیس‌جمهور، با انتقاد از بخشنامه‌ های محدودکننده، بیمه مضاعف و موانع نوسازی ناوگان، خواستار حمایت عملی دولت از شرکت‌ هایی شدند که بیش از یک‌ سوم حمل‌ و نقل جاده‌ ای کشور را مدیریت می‌ کنند.

طرح مطالبات شرکت‌ های بزرگ‌مقیاس هوشمند در نشست با نماینده رئیس‌ جمهور
تین نیوز |

اعضای انجمن شرکت های حمل ونقل سراسری و بزرگ مقیاس هوشمند در حاشیه نهمین نمایشگاه و کنفرانس حمل ونقل و لجستیک، در نشستی با حضور علی عبدالعلی زاده، نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور، به طرح مهم ترین چالش ها و مطالبات فعالان بخش حمل ونقل جاده ای بزرگ مقیاس کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، این نشست در حاشیه نهمین نمایشگاه و کنفرانس حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد و تمرکز اصلی آن بر پیامدهای برخی سیاست ها و بخشنامه های اجرایی، مشکلات بیمه ای، موانع نوسازی ناوگان و ضرورت حمایت واقعی از شرکت های بزرگ مقیاس بود.

یک‌ سوم حمل‌ونقل کشور توسط شرکت‌ های بزرگ‌ مقیاس مدیریت می‌ شود

پیمان اسراری، دبیرکل انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل سراسری و بزرگ مقیاس هوشمند در این نشست اعلام کرد: شرکت های عضو انجمن بزرگ مقیاس، در حال حاضر حدود ۳۵ درصد مدیریت راهبری حمل ونقل کشور را بر عهده دارند و بخش عمده ای از کالاهای اساسی و استراتژیک از جمله گندم، برنج، نهاده های دامی، کود و فرآورده های نفتی توسط این شرکت ها جابه جا می شود.

به گفته نمایندگان انجمن، قراردادهای عمده دولتی در حوزه حمل کالاهای اساسی با شرکت های بزرگ مقیاس منعقد می شود و در مقاطع بحرانی نیز این شرکت ها نقش تعیین کننده ای داشته اند؛ به گونه ای که در دوره های بحران، از جمله جنگ ۱۲روزه و همچنین در جریان اعتصابات اخیر، عملاً شبکه توزیع کشور با اتکای به توان این شرکت ها فعال باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: 

۳۵ درصد حمل‌ ونقل کشور در اختیار شرکت‌ های بزرگ‌ مقیاس هوشمند است

بخشنامه سراسری بارنامه  محدودکننده است

مهمترین مطالبه ای  که از سوی شرکت های بزرگ مقیاس هوشمند در این نشست مطرح شد بخشنامه توقف صدور یکپارچه و سراسری بارنامه  بود؛ بخشنامه ای که براساس آن، شرکت های بزرگ مقیاس صرفاً مجاز به صدور بارنامه تا سقف چهار برابر تعداد ناوگان ملکی خود شده اند.

به اعتقاد اعضای انجمن شرکت های بزرگ مقیاس این محدودیت با واقعیت عملیاتی شرکت های بزرگ مقیاس هم خوانی ندارد و باعث اختلال در جریان حمل کالا، رسوب بار در بنادر و کاهش بهره وری شبکه حمل ونقل شده است. آن ها تأکید کردند که شرکت هایی با تعهد روزانه چند هزار تن حمل کالای اساسی، ناگزیر به صدور تعداد بالای بارنامه هستند و محدودسازی عددی، عملاً امکان ایفای تعهدات را از آن ها سلب می کند.

نمایندگان انجمن این بخشنامه را غیرکارشناسی، فاقد تفسیر عملیاتی روشن و عامل تضعیف نقش شرکت های بزرگ مقیاس عنوان کردند و هشدار دادند که چنین رویکردی، نه تنها به نفع شرکت های کوچک هم نخواهد بود، بلکه کل چرخه تأمین کشور را دچار مشکل می کند.

بیمه مضاعف؛ مطالبه حل نشده شرکت ها

 شرکتهای بزرگ مقیاس حمل ونقل جاده ای از تامین اجتماعی نیز انتقاد دارند. موضوع بیمه مضاعف رانندگان از دیگر محورهای انتقادی مطرح شده در این نشست بود. پیمان اسراری، دبیرکل انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل سراسری و بزرگ مقیاس هوشمند در این باره تصریح کرد: رانندگان برای دریافت کارت هوشمند ناچار به پرداخت حق بیمه هستند، اما شرکت ها نیز در قراردادهای خود طبق ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی، مجدداً ملزم به پرداخت حق بیمه برای همان رانندگان می شوند.

به گفته اعضای انجمن، علی رغم رأی دیوان و ورود مرکز پژوهش های مجلس به این موضوع، این مشکل همچنان پابرجاست و حتی بحث دریافت درصدهای جدید بیمه ای نیز در مجلس مطرح شده که می تواند فشار مضاعفی بر شرکت ها وارد کند.

نوسازی ناوگان؛ مانع بزرگ مالیاتی

مشکل سوم مورد تأکید، نوسازی ناوگان حمل ونقل بود. دبیرکل انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل سراسری و بزرگ مقیاس هوشمند در این باره اذعان داشت که برای جایگزینی یا اسقاط یک کامیون فرسوده، شرکت ها مجبور به پرداخت مجموعاً ۳۶ درصد انواع مالیات (مالیات عملکرد، ارزش افزوده و نقل وانتقال) هستند؛ در حالی که دلالان صرفاً یک درصد مالیات پرداخت می کنند.

به گفته اسراری، این ساختار مالیاتی عملاً انگیزه نوسازی را از بین برده و استفاده از ناوگان فرسوده را به صرفه تر کرده است؛ آن هم در شرایطی که کشور سالانه حجم قابل توجهی گازوئیل وارد می کند و کامیون های فرسوده مصرفی دو برابر ناوگان نوسازی شده دارند.

نشست بزرگ مقیاس ها با عبدالعلی زاده

پیشنهاد برقی سازی ناوگان حمل ونقل باری

در بخش پایانی نشست، علی عبدالعلی زاده با اشاره به اهمیت نقش لجستیک و حمل ونقل در تحقق سیاست های کلی توسعه دریامحور، ضمن شنیدن دغدغه ها و مطالبات مطرح شده، قول پیگیری موضوعات مطرح شده را داد و بر ضرورت هماهنگی دستگاه های اجرایی برای رفع موانع فعالیت بخش خصوصی تأکید کرد.

 عبدالعلی زاده پس از شنیدن دغدغه های  انجمن شرکت های بزرگ مقیاس بر پیگیری آنان از سازمان های مربوطه تاکید و برقی سازی ناوگان حمل ونقل جاده ای را به عنوان راهکاری پایدار و آینده محور در راستای نوسازی ناوگان حمل ونقل باری مطرح کرد.

به اعتقاد وی کامیون های برقی به دلیل سادگی ساخت، مصرف انرژی کمتر، آلایندگی صفر و ایمنی بالاتر، می توانند تحولی جدی در حمل ونقل کشور ایجاد کنند. وی همچنین افزود: در راستای نوسازی ناوگان با بانک ها نیز هماهنگی شود که در قبال خرید کامیون های برقی از شرکت های بزرگ مقیاس حمایت شود.

در پایان نمایندگان انجمن اعلام کردند که آمادگی دارند طی چهار سال، خرید حداقل ۲۰ هزار دستگاه کامیون برقی را تضمین کنند، مشروط بر آنکه دولت، خودروسازان و شبکه بانکی در این مسیر همراهی لازم را داشته باشند.

 

DSC_0049

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.