بازدید سایت : ۱۸۷۹۶
| کد خبر ۳۰۲۵۰۲
کپی شد

◄ جاده الموت تنکابن به ایستگاه بهره‌ برداری نزدیک شد؟

با تزریق اعتبارات جدید و آغاز مجدد عملیات اجرایی، امیدها برای بهره‌ برداری از جاده استراتژیک الموت-تنکابن دوباره زنده شده است؛ پروژه‌ ای که با تکمیل آن، مسیر دسترسی از قزوین به شمال کشور کوتاه‌ تر و سفر مسافران به مازندران تسهیل خواهد شد، هرچند همچنان نگرانی‌ های محیط‌زیستی و انتقادات به کیفیت اجرا پابرجاست.

جاده الموت  تنکابن به ایستگاه بهره‌ برداری نزدیک شد؟
تین نیوز |

جاده استراتژیک قزوین الموت تنکابن که یکی از جنجالی ترین پروژه های راهسازی کشور طی دو دهه اخیر محسوب می شود، با وجود پیشرفت قابل توجه در فاز قزوین و تزریق اعتبار اخیر به بخش مازندران، همچنان میان مطالبات توسعه ای و انتقادهای زیست محیطی قرار گرفته و افتتاح فاز نخست آن برای تابستان ۱۴۰۴ هدف گذاری شده است. این بزرگراه با کارفرمایی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حال احداث است.

به گزارش تین نیوز،  عملیات اجرایی این طرح به طول حدود ۱۶۲ کیلومتر در قالب ۶ مرحله که حدود ۹۴ کیلومتر آن مربوط به استان قزوین و بقیه برای مازندران است و همچنین از سال ۱۳۸۶ اجرای طرح آغاز شده منتهی طبق گزارش ها قراردای که با پیمانکار در حوزه مازندران بسته شده از سال ۱۳۹۲ بوده و قرار برآن شد که ۳۶ ماهه این طرح به سرانجام برسد که چنین نشد اما علاوه بر کمبود اعتبار، مشکلاتی مانند رانش زمین، ریزش کوه، آسیب به زیرساخت و اختلافات پیمانکاری نیز موجب کندی کار شده است. در برخی مقاطع به دلیل ایمنی پایین و تکمیل نبودن مسیر، جاده بسته شده و تردد فقط از طریق مسیرهای جایگزین انجام می شود.

فاز اول مسیر (۶۲ کیلومتر در محدوده قزوین) طبق گزارش ها تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بخش زیادی از عملیات اجرایی، جدای از تأمین اعتبار و مسائل ایمنی، انجام شده است.

این پروژه پس از بهره برداری ، زمان سفر میان قزوین تا سواحل مازندران را تا ۳ ساعت کاهش داده و موجب کاهش چشمگیر بار ترافیکی جاده های چالوس و هراز خواهد شد.

بر اساس گزارش ها، در دی ماه ۱۴۰۲ حدود سه هزار میلیارد ریال (۳۰۰ میلیارد تومان) اعتبار از سوی دولت برای ازسرگیری اجرای طرح جاده الموت-تنکابن در حوزه مازندران اختصاص داده شد.

همچنین اشاره شد که این اعتبار برای جبران بدهی به پیمانکار و ادامه عملیات اجرایی مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، گفته می شود برای تکمیل پروژه همچنان به اعتبارات بیشتری نیاز خواهد بود.

درباره بهره برداری از این جاده نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان این که، جاده تنکابن به الموت، یکی از مسیرهای مهم و پررفت وآمد در حوزه حمل ونقل، گردشگری، دام پروری و انتقال محصولات کشاورزی است به ایرنا گفت: سال گذشته حدود هفت کیلومتر از مسیر آسفالت شد و امسال نیز پنج کیلومتر دیگر از مسیر دوراهی مران در دستور کار قرار گرفت که تاکنون حدود سه کیلومتر آن پیش رفته است.

بیشتر بخوانید:

افتتاح فاز یک جاده الموت به تنکابن در تابستان 1404؛ روزشمار رهایی از عذاب ترافیک جاده چالوس به کار افتاد؟!

 

دی ماه سال ۱۴۰۲ بابت از سرگیری روند اجرای طرح حدود سه هزار میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت چهاردهم در حوزه استحفاظی مازندران در نظر گرفته شد تا جان دوباره بر کالبد این جاده نیمه تمام و ملی بخشیده شود.

برابر گزارش ها، روند اجرای این طرح در استان مازندران به علت کمبود اعتبار و بدهی به پیمانکار از آذر ماه سال ۱۴۰۲ دچار وقفه شد که با تزریق اعتبار جدید و تغییر پیمانکار عملیات ساخت آن سر گرفته شد. اولویت نخست این مسیر به طول ۶۲ کیلومتر در استان قزوین با پیشرفت فیزیکی حدود ۹۰ درصد در حال اجرا است که ۵۷ کیلومتر از این مسیر یک لایه آسفالت شده است.

گفته می شود برای حفظ محیط زیست، ۲ دستگاه گالری برای عبور حیوانات ساخته شده است. در حال حاضر تونل شیرکوه این مسیر در استان قزوین به طول ۷۹۰ متر تکمیل شده و هفت پل به طول ۴۲۰ متر نیز در این مسیر احداث شده است.

عملیات اجرایی این طرح در استان مازندران نیز به این صورت است که ۳۴ کیلومتر از این مسیر با پیشرفت فیزیکی حدود ۳۵ درصد انجام شده است و به گفته مسئولان امر اولویت نخست این بخش، تکمیل ۱۶ کیلومتر از مسیر از روستای مران تا ابتدای جاده سه هزار تنکابن است.

در این ارتباط نماینده مردم تنکابن، عباس آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی از پیگیری جدی برای تکمیل محور ارتباطی سه هزار به الموت قزوین خبر داد.

او با اشاره به توقف پروژه در سال های گذشته افزود: با انتقال کارفرمایی پروژه به نمایندگی شرکت زیرساخت در مازندران و اصلاح قراردادها، عملیات اجرایی دوباره آغاز شده و اکنون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با تجهیزات مناسب، پروژه را در دست اجرا دارد.

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته حدود هفت کیلومتر از مسیر آسفالت شد و امسال نیز پنج کیلومتر دیگر از مسیر دوراهی مران در دستور کار قرار گرفت که تاکنون حدود سه کیلومتر آن پیش رفته است.

او ادامه داد: با توافق صورت گرفته، زیرسازی مسیر دوراهی مران تا درجان توسط شهرستان تنکابن انجام می شود و عملیات آسفالت آن را بسیج سازندگی برعهده خواهد گرفت. با تکمیل این مراحل، عمده مسیر سه هزار تا مران آسفالت خواهد شد و هدف گذاری ما، ادامه این روند تا شهر الموت است.

حسینی با اشاره به همکاری ۲ استان مازندران و قزوین در این پروژه گفت: با تلاش و پیگیری های هم زمان از ۲ سمت، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بهره برداری کامل از این محور راهبردی باشیم.

 فعالان محیط زیست منتقد جاده الموت ـ تنکابن

در حالی که گروهی از مردم محلی و شهروندان استان های قزوین و مازندران با حمایت از پروژه جاده الموت ـ تنکابن، معتقدند این مسیر می تواند دسترسی بین استان های مرکزی و شمالی کشور را تسهیل کند  بخش قابل توجهی از مردم محلی، کارشناسان محیط زیست و فعالان اجتماعی نگرانی های جدی خود را نسبت به ادامه اجرای پروژه جاده الموت ـ تنکابن اعلام کرده اند.

به گفته موافقان، احداث این جاده موجب کاهش ترافیک جاده های پرتردد شمال و تسریع رفت وآمد میان استان ها خواهد شد. همچنین افزایش گردشگری، رونق اقتصادی و ارتقای سطح معیشت مردم منطقه از دیگر پیامدهای مثبت اجرای این پروژه برشمرده می شود. برخی حامیان تصریح می کنند که مناطق بکر الموت با وجود این جاده بهتر به گردشگران معرفی خواهد شد و توسعه زیرساخت ها باعث اشتغال زایی در روستاهای مسیر خواهد شد.

در مقابل، بخش قابل توجهی از مردم محلی، کارشناسان محیط زیست و فعالان اجتماعی نگرانی های جدی خود را نسبت به ادامه اجرای پروژه جاده الموت ـ تنکابن اعلام کرده اند. به گفته منتقدان، عبور این جاده از مناطق جنگلی و کوهستانی، تهدیدی جدی برای طبیعت بکر، منابع آب و تنوع زیستی منطقه است و می تواند به تخریب غیرقابل جبران در اکوسیستم منجر شود. همچنین منتقدان تأخیر طولانی مدت پروژه، کیفیت پایین اجرا و بی توجهی به هشدارهای کارشناسی را از نقاط ضعف اصلی این پروژه دانسته و خواستار رعایت کامل استانداردهای زیست محیطی و توجه به منفعت مردم محلی هستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.