| کد خبر: 269205 |

◄ تبعیض بین رانندگان کامیون خارجی و سایر کامیونداران در مرز بیله سوار

مرز بیله سوار با صف کامیون ها و معطلی رانندگان کامیون مواجه است اما اگر راننده بومی یا خارجی باشید برای شما فرش قرمز پهن می شود!

تین نیوز

مرز بیله سوار با صف کامیون ها و معطلی رانندگان کامیون مواجه است اما اگر راننده بومی یا خارجی باشید برای شما فرش قرمز پهن می شود!

پایانه مرزی بیله سوار در استان اردبیل یکی از پنج مرز اصلی ترانزیتی کشور به شمار می رود که بنابر اعلام مدیر این پایانه مرزی در ۱۱ ماهه گذشته بیش از۵۳۳ هزار تن کالا توسط ۲۴ هزار و۶۹۰ دستگاه ناوگان از پایانه مرزی  بیله سوارصادرشده است.

 سهم صادرات کامیون های ایرانی در این مرز از  کامیون های آذربایجان، گرجستان و ترکیه وسایر ملیت ها بیشتر است اما نکته حایز اهمیت ماندن رانندگان ترانزیت ایرانی برای روزهای متمادی در پشت صف های طولانی است؛ موضوعی که چند سالی است در این مرز رانندگان ایرانی به شدت از آن گلایه مندند اما زبان اعتراض آنها با ایجاد رعب و وحشت کوتاه شده و درخواست رسیدگی آنان نیز به گوش هیچ مسئولی نرسیده است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، براساس آمار جدیدی که رئیس گمرک ایران اعلام کرده است ترانزیت خروجی از مرز بیله سوار  ۳.۶۸ کاهش را نشان می دهد که بی تردید یکی از دلایل آن افزایش مدت انتظار کامیون هایی است که برای خروج از مرز باید حداقل 15 روز معطلی کشیده تا موفق به خروج شوند.

بنابر اظهارات رانندگان کامیون تزانزیت در گفتگو با تین نیوز، ترانزیت کالا از مبدا ایران به روسیه از مرز بیله سوار در حدود 20 الی 25 روز به طول می انجامد؛ موضوعی که روند ترانزیت از این مرز را کاهش می دهد؛ اما این داستان مربوط به کامیون های بومی بیله سوار و کامیون های آذری و روسی و سایر ملیت ها نمی شود. علت را از رانندگان ایرانی این مرز ترانزیتی جویا شدیم. به گفته این رانندگان ترانزیت، روزانه شاهد عبور کامیون های یخچال دار بومی و نیز کامیون داران روسی و آذری و ... از خط های آزاد گمرک هستیم که بدون توقف چندین روزه در پشت مرز با دادن مبالغی در حال تردد هستند.

متاسفانه رانندگان غیربومی با ترس و ارعاب که برایشان ایجاد شده است قادر به هیچ گونه اعتراضی نبوده و عملا هیچ اعتراضی نیز اثربخش نیست و چند سالی است شاهد این روند آشفته در مرز بیله سوار و تشکیل صف های طولانی برای رانندگان ترانزیت ایرانی هستیم.  

خط آزاد گمرک مخصوص بومی ها و خارجی هاست

بنابر اظهارات رانندگان ترانزیت مرز بیله سوار سه خروجی از 5 خروجی گمرک بیله سوار با اعلام مقررات و صف بندی در حال ترخیص کامیون های ایرانی هستند اما دو خروجی دیگر تحت عنوان خط آزاد گمرک به کار ترخیص کامیون های یخچال دار مشغولند.

بسته به میزان ترافیک ورودی  گمرک رانندگان کامیون های بومی و خارجی اعم از روسی و آذری و ... با دادن مبلغی از 50 تا 150 دلار از خط های آزاد عبور می کنند این درحالی است که رانندگان ایرانی باید روزها در پشت دروازهای خروجی گمرک چشم انتظار بمانند.

تداوم چنین شرایطی نه تنها روند ترانزیت خروجی کامیون های ایرانی را از مرز بیله سوار به شدت تحت تاثیر قرار می دهد بلکه به گفته رانندگان ترانزیتی بیله سوار ناامنی را برای رانندگان تشدید خواهد کرد و آبروی ایران در عرصه بین المللی را به مخاطره خواهد انداخت.

خبر پربازدید مرتبط را بخوانید:

بیمه رانندگان کامیون ؛ راه سوءاستفاده کنندگان بسته شد

علت ترجیح کامیون های یخچال دار به عبور از خط آزاد

بدیهی است کامیون های یخچال دار با توجه به تحمیل هزینه های سوخت و سایر هزینه های که باید برای حمل کالاها متحمل شوند با توجه به این مدت زمان نفع را در این می بینند که با دادن این هزینه به سرعت عبور کنند.

 در همه جای دنیا هزینه حمل بار کامیون های یخچال دار از کامیون های ترانزیتی بیشتر است چرا که میزان مصرف سوخت این کامیون ها به دلیل پیوسته روشن بودن یخچال در این نوع کامیون ها از کامیون های ترانزیتی بیشتر است. با توجه به گرانی سوخت در مرزها بدیهی است که تاخیر در حرکت این کامیون ها به مقصد، تحمیل هزینه بیشتری برای آنان به دنبال خواهد داشت. بنابراین ترجیح رانندگان کامیون های یخچال دار در این است که از خط های آزاد گمرک استفاده کنند.

این درحالی است که به گفته رانندگان ترانزیت مرز بیله سوار در طرف دیگر این مرز  از مبدا آذربایجان مشکل تردد کامیون های ترانزیتی و یخچال دار از گمرک با سیستم نوبت دهی حل شده و تردد به حالت عادی انجام می شود.

رد پای قاچاق کالا در گمرک بیله سوار

به گفته رانندگان ترانزیت در گمرک بیله سوار وجود این خط های آزاد مسیر را برای خروج کالاهای قاچاق از کشور تسهیل کرده و تمایل تاجران  و دلالان برای صادرات هر نوع کالایی به استفاده از این مرز است. چون می دانند بار را هرگونه که باشد با دادن مبالغی از خط های آزاد گمرک به آن سوی مرزها روانه خواهند کرد.

این درحالی است که در مرز آستارا به دلیل استقرار سیستم نوبت دهی و  اعمال قوانین سخت گیرانه جهت خروج کالاهای صادراتی به چنین کالاهایی برگه خروج داده نمی شود و بدیهی است که  بار ترانزیت اقلام غیرقانونی را به سمت این مرز می کشاند.  به همین دلیل  غالبا ترجیح تاجران و دلالان نیز عبور کالاهای صادارتی از مرز بیله سوار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حمید 0 1

    سلام .
    اولا که این متن کاملا بدون تحقیق و کاملا کذب هست ..
    کامیونهای بومی صادرات هم همانند سایرین تا ده روز تو نوبت ورود به گمرگ منتظر میمانند .. تنها کامیونهای خط تره بار که بارشون تره بار و فاسد شدنی هست از یک مسیر مجزا حرکت میکنن آن هم فقط بومی نیس دقت کنید که گفتم بار فاسد شدنی و تره بار.. از اون خط میرن فرقی هم نمیکنه بومی باشه یا غیر بومی..
    خواهشا به خودتون احترام بگذارید و دروغ و کذب تحویل جامعه ندید..

  • ناشناس 0 1

    سلام .راننده محتدم اردبیلی چرا دروغ میگویی کجای گمرک بیله سوار بومی بدون نوبت میرود من خودم ساکن بیله سوار هستم درست شش روز تو صف هستم کمی انصاف داشته باش دروغ گو دشمن خداست ما اهای و رانندگان بیله سوار از حقمون نمیگذریم خدا هم نمیگذرد

  • Milad 0 1

    راننده بومی ک میگی من خودم راننده بومی هستم ماشین هم ماله خودمع و ساکن شهر بیله سواریم الان ۶روزه بیرونم چطور درمورد راننده بومی این نظرو میدی نامروت

  • ظفرعظیمی مهر 0 0

    تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها