| کد خبر: 263117 |

تکمیل راهگذر جنوب، لنگ ۱۳ همت؛ کریدور جنوبی کشور کی تکمیل می‌ شود؟

راهگذر جنوبی کشور به طول ۱۸۵۰ کیلومتر از سال ۹۵ آغاز شده و ۱۲۵۰ کیلومتر از آن اجرا شده است. تکمیل این پروژه به ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در بودجه ۱۴۰۲ فقط ۵۰۰ میلیارد تومان آن دیده شده است.

تین نیوز

راهگذر جنوبی کشور به طول ۱۸۵۰ کیلومتر از سال ۹۵ آغاز شده و ۱۲۵۰ کیلومتر از آن اجرا شده است. تکمیل این پروژه به ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در بودجه ۱۴۰۲ فقط ۵۰۰ میلیارد تومان آن دیده شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری، در دو سال گذشته، دولت سیزدهم ۲۰۰ کیلومتر از راهگذر استراتژیک جنوب کشور را احداث کرده و طبق آخرین برآوردها، برای تکمیل این پروژه به ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. احداث این پروژه ۱۸۵۰ کیلومتری از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و ۱۲۵۰ کیلومتر از آن تکمیل شده است.

راهگذر جنوب کشور، کریدوری است که از ۴ استان می گذرد و مرز عراق را به مرز پاکستان متصل می کند. این پروژه که به نوعی یکی از حلقه های برنامه توسعه مکران است، با تبدیل جاده ها به راه اصلی و در ادامه ۴ بانده کردن آنها، زیرساختی مهیا می کند که شالوده حمل ونقل ترکیبی و ترانزیت است و در سایه اتصال بنادر به ریل و ریل به جاده، بستر مورد نیاز برای اجرای برنامه توسعه جنوب را فراهم می کند.

مسیر کریدور جنوب

راهگذر جنوب کشور یکی مسیر ۱۸۵۰ کیلومتری است که از شلمچه در مرز عراق آغاز می شود و تا مرز گوادر در سیستان و بلوچستان امتداد پیدا می کند. این راهگذر که یکی از مهم ترین برنامه های توسعه ای کشور است، از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و از چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان عبور می کند.

محمدرضا کدخدازاده، عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور می گوید: راهگذر جنوب در اولویت شرکت ساخت قرار دارد و تاکنون ۶۷.۶ درصد از این مسیر به طول ۱۲۵۰ کیلومتر به صورت ۴ بانده احداث شده است.

به گفته او، دولت سیزدهم در دو سال گذشته ۲۰۰ کیلومتر از این مسیر را تکمیل کرده و برای اتمام کار به ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در بودجه ۱۴۰۲ فقط ۵۰۰ میلیارد تومان از آن منظور شده است.

مذاکره برای تأمین مالی غیردولتی

کدخدازاده با اشاره به اینکه توسعه راهگذر جنوب و برنامه هایی که برای آن در نظر گرفته شده است با بودجه دولتی قابل انجام نیست، می افزاید: برای استفاده از شیوه های تأمین مالی غیردولتی، رایزنی هایی با دبیرخانه توسعه مکران، وزارت نفت، منطقه آزاد چابهار و همچنین سازمان برنامه وبودجه برای تکمیل این طرح در بخش های حمل ونقلی به ویژه حمل ونقل جاده ای در حال انجام است و سازمان بنادر و دریانوردی نیز در خصوص توسعه بنادر و بهره مندی از راه ها مجموعه اقداماتی را برای تکمیل این راهگذر با اهمیت در تکالیف سالانه خود دارد.

مسیرهای باقی مانده

بر اساس اطلاعات شرکت ساخت، در استان های خوزستان و بوشهر، بخش عمده پروژه های چهار خطه کردن راهگذر جنوب به اتمام رسیده و پیش بینی می شود تا خرداد سال آینده، باقیمانده آن ها نیز به بهره برداری برسد؛ اما در استان هرمزگان از ۸۳۰ کیلومتر مسیر، ۴۳۰ کیلومتر ۴ بانده شده و ۴۰۰ کیلومتر از مسیر باید چهار خطه شود.

در این استان، از میناب تا جاسک ارتقای جاده به راه اصلی تکمیل شده؛ اما بعد از جاسک، ابتدا باید راه های فرعی به راه اصلی تبدیل شود و بعد پروژه چهار خطه شدن برای آنها اجرا خواهد شد. در این میان، ۳۱۲ کیلومتر از راهگذر جنوب در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد که به سرعت در حال ارتقا به راه اصلی است؛ اما چهار خطه شدن فقط در مقاطع محدود دارای ترافیک بالا، در حال انجام است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.