| کد خبر: 261656 |

ترکیه پیگیر پروژه جاده توسعه است

ترکیه در حال حاضر مشغول پروژه جاده توسعه است که از استان بصره در جنوب عراق آغاز و تا شمال این کشور و سپس ترکیه امتداد دارد و آسیا را به اروپا متصل می کند.

تین نیوز

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد عراق، امارات، ترکیه و قطر مذاکرات فشرده ای درخصوص پروژه جاده توسعه دارند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، هاکان فیدان گفت که مسیرهای تجاری جدید پس از تحولات ژئوپلیتیکی در سال های اخیر از جمله همه گیری کرونا، جنگ روسیه و اوکراین و رقابت بین آمریکا و چین یا غرب و چین، اهمیت یافته است.

وی خاطرنشان کرد که این تحولات همچنین مسیرهای تجاری دیگری را که قبلا به صورت تئوری مورد بحث قرار گرفته بود، دوباره معرفی کرد.

فیدان تصریح کرد: مسیر تجاری تنها به معنای تجارت نیست، بلکه در عین حال بازتابی از رقابت ژئواستراتژیک است.

وی به یادداشت تفاهم امضا شده در اجلاس سران G20 در خصوص پروژه گذرگاه اقتصادی بین هند، خاورمیانه و اروپا اشاره کرد و گفت: وقتی به پروژه ای که از هند آغاز می شود نگاه می کنیم، می بینیم که در بین کارشناسان در مورد هدف اساسی، عقلانیت و کارایی تردیدهایی وجود دارد.

وزیر امور خارجه ترکیه اشاره کرد که این تردیدها بیشتر به نگرانی های ژئواستراتژیک مربوط می شود.

وی اعلام کرد که پروژه جاده توسعه در دیدارهای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با رهبران شرکت کننده در اجلاس سران گروه 20 در دهلی نو مطرح شده است.

وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: ترکیه در حال حاضر مشغول پروژه جاده توسعه است که از استان بصره در جنوب عراق آغاز و تا شمال این کشور و سپس ترکیه امتداد دارد و آسیا را به اروپا متصل می کند.

فیدان تاکید کرد که عراق، امارات، ترکیه و قطر در حال انجام مذاکرات فشرده در این زمینه هستند. اردوغان با محمد بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی خود توافق کرد که مراحل رسمی نهایی این پروژه را طی چند ماه آینده، حداقل از نظر تدوین روی کاغذ و اجرایی کردن آن، تکمیل کنند.

فیدان توضیح داد که ترکیه این دیدار اولیه را به طرف عراقی اطلاع داده است.

فیدان 22 اوت به عراق سفر و ترکیه آمادگی خود را برای مشارکت در پروژه های توسعه در عراق و در راس آن پروژه جاده توسعه که اهمیت استراتژیکی برای منطقه دارد اعلام کرده بود.

گفتنی است نخست وزیر عراق در ماه مه از پروژه جاده توسعه که آسیا را به اروپا وصل می کند و شامل مسیر زمینی و راه آهن به طول 1200 کیلومتر در خاک عراق است رونمایی کرده بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 9 2

    همه کشورها درحال گسترش خطوط اقتصادی جهت حفظ منافع ملتشون هستند ،وآنوقت ما فقط نگاه.....

  • حسین 2 9

    مااطرافمان پرشده دشمن

    • ناشناس 4 0

      بیشتر دشمن سازی شده

  • اردم 1 10

    بنظرمن ایران در کنار مرزهای ترکیه و عراق مانور نظامی بدهد و آقای رئیسی هم خطوط،قرمز را رقیقی به همسایه ها بفهماند.

  • شاهین 4 0

    همه کشورها مارو دور می‌زنند ،چه بلایی داره سر ایران و ایرانی میاد؟

  • امیرخان 1 0

    واقعا خنده داره،،کشورهای متصل به دریا هیچ نیازی به جاده ندارند،و این قصه ها کاربرد سیاسی وارد یک کشتی بیش از هزارتا کانتینر،با کمترین هزینه حمل میکنه،حالا بجای جاده اگه ریل هم بکشند اول این کشورها ایتقدر ترانزیت ندارن،دوم هیچ کشوری حمل دریایی رو با زمینی عوض نمیکنه،سوم و مهمترین داستان فعلا بحران آب است نه جاده،هرچند ما ار بندرعباس تا تهران یه جاده درست و حسابی نداریم،،!! ولی باید برای راههای ترانزیت برای وصل شدن به کشورهای فاقد دریا، سرمایه گذاری کرد،وگرنه ترکیه از طریق دریا به اروپا متصل هست،جاده توسعه، هند هم که تقریبا از همه طرف متصل به اقیانوسه،بهمراه،اروپا !!سیستم حمل کامیونی فرسوده تر از جاده های کشور هستند

  • سارا 2 0

    جاده های مرزی شرق ترکیه با ایران رو هم درست کنن عالیه

  • ناشناس 1 0

    بنظر میرسد می‌خواهند کادی کنند که بارهای ترانزیتی که از بندر عباس یا چابهار به ترکیه یا ارمنستان عبور میکنندو می‌خواهند از یه گمرک عربی حاشیه خلیج فارس انجام بدن ینی از گمرک ایران برداشته بشه البته براشون فرقی نمیکنه ایران دزد گمرکی داره عراق راهزن جادهی