| کد خبر: 237674 |

◄ مشکل ترانزیت بین ایران و آذربایجان برطرف می شود

الهام علی اف گفت: «مصمم هستیم مشکل ترانزیت را حل کرده و زمینه حضور و فعالیت شرکت‌ های ایرانی را در آذربایجان فراهم کنیم.»

تین نیوز

در حاشیه پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که از روز هفتم آذر ماه امسال به میزبانی ترکمنستان آغاز به کار کرده، عصر روز گذشته دیداری بین رئیس جمهور کشورمان و رئیس جمهور آذربایجان صورت گرفت که الهام علی اف در این دیدار با اشاره به اهمیت ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای، گفت: «مصمم هستیم مشکل ترانزیت را حل کرده و زمینه حضور و فعالیت شرکت‌ های ایرانی را در آذربایجان فراهم کنیم.»

به گزارش تین نیوز، آن چنان که که رسانه ها خبر داده اند، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان نیز از درخواست رئیس جمهوری آذربایجان مبنی برتقویت مناسبات اقتصادی 2 کشور و توسعه مسیرهای ترانزیتی با حضور شرکت‌ های ایرانی، استقبال کرد.

در این زمینه یورونیوز سخنان رئیس جمهور آذربایجان در اجلاس اکو را منتشر کرده و نوشته است: الهام علی‌اف، رئیس‌ جمهوری آذربایجان در سخنان خود در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی(اکو)، کریدور زنگه‌ زور که نخجوان را به سرزمین اصلی متصل می‌کند، تمام شده خواند و گفت «این زیرساخت حمل و نقل جدید، بخش مهمی از کریدور شرق-غرب و شمال-جنوب خواهد بود. مطمئن هستم که کشورهای عضو اکو نیز از آن استفاده خواهند کرد.»

یورنیوز همچنین در گزارشی که 30 آبان ماه امسال(21 نوامبر) منتشر کرد، از قول مهمان علی‌اف رئیس خبرگزاری توران در باکو در مورد اهمیت دالان زنگه‌ زور برای ترکیه و روسیه نوشت: واقعیت امر این است که نخجوان اهمیت اقتصادی زیادی برای باکو ندارد و ایجاد کریدور بین جمهوری آذربایجان و نخجوان برای ما دارای اهمیت خاصی نیست. بیشترین تبادل تجاری نخجوان با ایران و ترکیه است و ما به عنوان جمهوری آذربایجان کشوری هستیم که بیش از ۸۰ درصد نیازهایمان را از طریق واردات کالا تامین می‌ کنیم بنابراین چیز زیادی برای صادر کردن به نخجوان نداریم که بگوییم می خواهیم راهمان را به نخجوان باز کنیم تا به آنجا کالا بفروشیم.

این روزنامه‌نگار آذربایجانی در برابر پرسش از چرایی اصرار آذربایجان بر گرفتن این کریدور از ارمنستان افزود: این اصرار از طرف آذربایجان نیست بلکه از سوی روسیه است. در واقع این روسیه است که از منافع کریدور بهره‌مند خواهد شد چرا که مسئله اصلی برای روسیه کریدورشمال-جنوب است که بندر اقیانوسی چابهار ایران و کشورهای خلیج فارس را از طریق راه‌ آهن به بندر پترزبورگ روسیه وصل می‌کند. این کریدور در حال حاضر به دلیل تحریم‌ ها علیه ایران و سایر ناکارآمدی‌ ها یک قطعه ناتمام و گمشده دارد و آن راه‌ آهن رشت-آستارا است که تکمیل آن تا پیش از ۲۰۲۶ نیز پیش‌ بینی نمی‌ شود.

به نوشته یورونیوز، حسن پاک‌ آیین سفیر اسبق ایران در باکو نیز گفت: کریدور زنگه‌ زور مشکل چندانی بین 2 کشور آذربایجان و ارمنستان محسوب نمی‌ شود و به راحتی و با بهبود رابطه بین این 2 کشور پس از تعیین حدود مرزی می‌ تواند تحقق پیدا کند و اتفاق خاصی هم نخواهد افتاد. مشکل آنجاست که ترکیه هم می‌ خواهد از این کریدور بهره‌ مند شود و به دریای خزر و آسیای مرکزی دسترسی داشته باشد و این چیزی نیست که ارمنستان بپذیرد چرا که ارمنستان به هر حال بر خاک خود حاکمیت دارد و با توجه به مشکلات تاریخی که با ترکیه دارد و عدم رابطه‌ اش با این کشور مایل نیست خاکش را در اختیار ترکیه بگذارد. بنابراین اگر مسئله کریدور را مسئله‌ ای در سطح قفقاز ببینیم که قرار است آذربایجان را به نخجوان وصل کند یک موضوع است اما وقتی موضوع را آن گونه که ترکیه می‌بیند اگر ببینیم موضوع چیز دیگری خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.