| کد خبر: 203861 |

​قطعه یک آزادراه تهران-شمال 3 روز دیگر زیر عبور آزمایشی می‌رود؟

​در حالی مقام مسئول بنیاد مستضعفان وعده زیر عبور رفتن آزمایشی قطعه یک آزادراه تهران-شمال را تا اواخر دی‌ماه داده که فقط سه روز از این وعده باقیمانده است.

تین نیوز

در حالی مقام مسئول بنیاد مستضعفان وعده زیر عبور رفتن آزمایشی قطعه یک آزادراه تهران-شمال را تا اواخر دی‌ماه داده که فقط سه روز از این وعده باقیمانده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، اواسط ماه گذشته مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال از عبور آزمایشی خودروها در قطعه یک این آزادراه طی اواخر دی‌ماه خبر داده و گفته بود: تاکنون بیش از 3400 میلیارد تومان در این قطعه هزینه شده است.

سعید شاهسواری ، با یادآوری این‌که منطقه یک آزادراه تهران-شمال یکی از مناطق چهارگانه آزادراه مذکور است که طول آن 32 کیلومتر  که از اتوبان همت بعد از تقاطع آزادگان مسیر آن شروع می‌شود و تا دو راهی شهرستانک به جاده فعلی کرج-چالوس متصل می شود، افزود: این منطقه یکی از مهم‌ترین قطعات آزادراه تهران-شمال است؛ به این دلیل که کل آزادراه تهران-شمال 67 کیلومتر مسیر تهران-کرج-چالوس کوتاه می‌کند که 60 کیلومتر آن در منطقه یک اتفاق می‌افتد. این مسئله به لحاظ ترافیکی کمک شایانی به تردد می‌کند. ضمن این‌که بر اساس برآوردهای صورت گرفته توسط مشاور پروژه سالانه 86 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود،‌ یعنی حدود 450 میلیارد تومان از دوش دولت برداشته می‌شود.

وی تاکید کرد: جدا از این، کاهش تردد از مجور تهران-کرج را خواهیم داشت. کاهش آلودگی،‌کوتاه شدن زمان سفر و عبور ایمن از دیگر ویژگی‌های افتتاح قطعه یک آزادراه تهران-شمال است.

 وی یادآور شد: در قطعه 4 آزادراه پس از چهار سال از بهره‌برداری تاکنون حادثه منجر به فوتی نداشته‌ایم. مرزن‌آباد تا چالوس یکی از مناطق پر حادثه جاده چالوس است که این عملکرد، بسیار درخشان است و عبور ایمن را برای مردم تسهیل می‌کند.

 مدیرعامل آزادراه تهران-شمال درباره منطقه یک گفت: بعد  از افتتاح منطقه یک طولانی‌ترین تونل آزادراهی کشور را به نام تالون خواهیم داشت. این تونل 4950 متر طول دارد. حدود 47 درصد از قطعه یک از تونل عبور می‌کند و با احتساب تونل‌های رفت و برگشت و تونل‌های دسترسی 34 کیلومتر حفاری تونل را در 32 کیلومتر رفت و برگشت انجام داده‌ایم. در کل منطقه یک، روشنایی داریم که نصب چراغ‌ها بیش از 80 درصد به اتمام رسیده است. پایه‌ها چراغ‌ها به طور کامل انجام شده و عملیات کابل‌کشی روشنایی در حال انجام شده و 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شاهسواری با اعلام این‌که تا اواخر دی‌ماه امسال کابل‌کشی به‌پایان می‌رسد، اظهار کرد: روسازی پروژه تقریبا به اتمام رسیده و فقط 200 متر محدوده سر در ورودی باقیمانده که آخر آذرماه به اتمام می‌رسد. نصب تابلو، علائم و گارد ریل‌ها بیش از 85درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا اواخر آذرماه به اتمام می‌رسد. بعدازآن خط‌کشی و نظافت منطقه یک انجام خواهد شد. عمده کار باقیمانده در بخش تأسیسات و تجهیزات است که در تلاشیم به‌زودی بحث روشنایی، تهویه تونل‌ها به پایان برسید.

 وی با بیان این‌که نصب اکسیال فن‌های دو طرف تونل تالون (در هر دهانه 3 اکسیال فن نصب می‌شود) در حال انجام است، گفت: این فن‌ها به صورت مکشی عمل می‌کنند و باعث می‌شود آلایندگی و حریق احتمالی در تونل پخش نشود. بر اساس برنامه نصب این فن‌ها تا اواخر نیمه دیماه به اتمام می‌رسد و از اوایل دیماه کابل‌کشی این فن‌ها انجام خواهد شد.  70 درصد لوله‌کشی آتش‌نشانی برای تونل‌های بزرگ  به اتمام رسیده و پمپ‌ها خریداری و در حال نصب است و تا آخر آذر به مخازن آتش‌نشانی وصل خواهد شد.

شاهسواری در خصوص زمان بهره‌برداری از قطعه یک آزادراه تهران-شمال، گفت:‌ تلاش می‌کنیم در اواخر دیماه عبور آزمایشی در این آزادراه داشته باشیم و طبق وعده مدیران در دهه فجر این قطعه به بهره‌برداری می‌رسد.

 سه روز به وعده داده شده از سوی مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال باقیمانده است. در این شرایط بنابر دستوری که از بالا صادر شده نباید هیچگونه اطلاع‌رسانی درباره آخرین وضعیت آزادراه تهران-شمال به خصوص قطعه یک آن انجام شود. فارغ از این دستور عجیب،‌هنوز نرخ عوارض قطعه یک آزادراه تهران-شمال مشخص نیست؛ طی ماه‌های گذشته رقم 100 هزار تومان برای این عوارض از منابع غیررسمی اعلام شده بود که البته در چندین مرحله از سوی مدیرعامل شرکت ساخت و برخی مسئولان بنیاد مستضعفان تکذیب شده بود.

با این حال گفته می‌شود نرخ عوارض قطعه مذکور حدود 40 درصد رقم مذکور تعیین خواهد شد. با این تفاسیر باید دید آیا تا آخر دی‌ماه (3 روز دیگر) قطعه یک آزادراه تهران-شمال به صورت آزمایشی زیر عبور خودروها می‌رود یا خیر؟

پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان سه دی‌ماه امسال در اولین نشست خبری خود با تاکید بر این‌که بنیاد پروژه‌های نیمه‌تمام را تا سال آینده به اتمام می‌رساند و از برخی پروژه خارج خواهد شد درباره قطعات 2 و 3 آزادراه تهران-شمال به خبرنگار تسنیم، گفته بود: قطعه یک آزادراه تهران-شمال دهه فجر با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد، قطعه 4 نیز که چند سالی است مورد بهره‌برداری قرارگرفته است. درباره قطعات 2 و 3 نیز طرحی را به دولت پیشنهاد داده‌ایم که بر اساس آن فقط نیمی از قطعه 2 که الان حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ساخته‌شده و به جاده چالوس متصل خواهد شد.

پرویز فتاح تاکید کرد: قطعه 2 زخمی شده و 30 درصد پیشرفت دارد، به آقای روحانی پیشنهاد دادم و وزیر راه و آقای نوبخت آنرا قبول کرده‌اند. بر این اساس بنیاد مستضعفان نصف قطعه 2 را به عنوان مسیر رفت در همین دولت می‌سازد و جاده فعلی چالوس نیز مسیر برگشت خواهد شد.

وی ادامه داد: با این کار هزینه و زمان نصف می شود، همه این را قبول کرده‌اند. اگر ابلاغ شود در همین دوره قطعه 2 به نتیجه می‌رسد. قطعه 3 کوهستانی است و از مسیر بیرون می‌رود و عمدتا مشکل ترافیک نداشته‌ایم که با دولت مذاکره کنیمی ببینیم دولت چگونه همراهی خواهد کرد.

رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به این پرسش که قطعه 2 -آزادراه تهران-شمال- چقدر هزینه خواهد داشت ابراز بی اطلاعی کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.