| کد خبر: 176205 |

◄ عبور از راهداری سنتی برای کاهش هدررفت منابع

راهداری فعلی اعتبارات را می‌بلعد و اثربخشی چندانی ندارد، این امر باید آسیب‌شناسی شده و در وضعیت نیروی انسانی به کار گرفته شده تجدید نظر شود.

تین نیوز

در سال 95  براساس مصوبه جدید شورای عالی اداری، مدیریت راهداری از ادارات کل  راه‌وشهرسازی استان‌ها منفک و به ادارات کل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های استان‌ها ملحق شد.

حال و پس از گذشت بیش از 2 سال از این انجام این ادغام یک کارشناس جاده‌ای معتقد است کارشناسان راهداری امیدوار بودند انتقال ماموریت راهداری به ادارات حمل‌ونقل به تغییر در شیوه راهداری و بهره‌ور کردن آن بینجامد.

به گزارش تین‌نیوز، فروغ فاریابی با بیان این‌که به نظر می‌رسد ادامه فعالیت راهداری به شیوه گذشته، هدر دادن منابع است، خاطرنشان کرد: متاسفانه روح حاکم بر راهداری سنتی تغییر نکرده و انتظار است که با توجه به کمبود منابع، از انجام امور روزمره پرهیز شود و برنامه‌ریزی عملیاتی بر مبنای ارزش ریالی هر اقدام پیاده شود.

وی به تین‌نیوز گفت: راهداری به شیوه سنتی فعلی اثربخشی چندانی ندارد، این امر باید آسیب‌شناسی شده و در وضعیت نیروی انسانی به کار گرفته شده تجدید نظر شود.

این کارشناس افزود: البته این درصورتی است که همچنان راهداری و حمل‌ونقل به این شکل و در یک مجموعه باشند.

فاریابی تاکید کرد: اگر راهداری مدرن و پویا و عملیات‌محور نباشد درخواست می‌‌شود بهتر است دو مجموعه راهداری و حمل‌ونقل مجددا تفکیک و از یکدیگر جدا شوند.

به گزارش تین‌نیوز، مهرماه سال 94 و همزمان با آغاز زمزمه‌های ادغام  ادارات راهداری و حمل‌ونقل استان‌ها، «رضا اکبری» کارشناس نگهداری راه در یادداشتی که در تین‌نیوز منتشر شد، نوشته بود: این روزها موضوع ادغام حوزه مدیریت راهداری ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها در ادارات کل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های استان‌ها و تشکیل «اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان» بسیار مطرح است.

اکبری تاکید کرده بود: اگرچه ساختار تشکیلات استانی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده ‌ای نشان می­‌دهد که حوزه راهداری این سازمان در استان‌ها به جای قرار داشتن در ادارات کل راه و شهرسازی، باید در اداره کل ذیربط استانی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌­ای قرار داشته باشد و با نگاهی ساده و سطحی به تشکیلات فعلی می‌توان استدلال کرد که جایگاه فعلی حوزه مدیریت راهداری در استان‌ها نادرست است ولی بهتر است اندکی از بالاتر به این قضیه نگریسته و تجربیات کشورهای پیشرو مرور شده و سیاست‌های کلان وزارت راه در حوزه نگهداری راه‌ها با نگاهی ملی و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد.

این کارشناس حوزه نگهداری راه، در ادامه یادداشت خود افزوده بود: وضعیت فعلی ساختار حوزه راهداری در ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها نباید شتابزده تغییر کند و این ادغام درصورت عدم توجه به تبعات آتی آن، می­‌تواند یک خطای کلیدی و استراتژیک محسوب شود و حتی ممکن است در آینده موجبات پشیمانی طراحان و دست اندرکاران و از همه مهم‌تر، ضرر و زیان کلان اقتصادی را به کشور فراهم کند.

وی افزوده بود: در تمام کشورهای پیشرو، که البته بسیاری از شیوه ‌های گذشته و امروزی نگهداری راه در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه را بارها آزموده‌­‌اند و مدیریت نگهداری راه‌های آنها در مرحله تکوین یافته قرار گرفته است، شبکه راه‌های کشور به لحاظ عملکرد در 2 دسته اصلی کاملاً متمایز شامل: 1- شبکه بزرگراه‌های ملی (شامل بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها و راه‌های مهم با عملکرد ترانزیتی در سطح ملی موسوم به راه‌های شریانی که راه‌های ممتاز یا درجه یک کشور نیز نامیده می­‌شود) و 2- شبکه راه‌های ایالتی (راه‌های منطقه‌ای یا استانی یا راه‌های درجه 2 موسوم به راه‌های غیرشریانی شامل راه‌های فرعی و روستایی) تقسیم‌بندی می ‌شوند.

اکبری در بخش دیگری از یادداشت خود خاطرنشان کرده بود: الحاق حوزه مدیریت راهداری ادارات راه هر استان به ادارات حمل‌و‌نقل و پایانه‌های هر استان، می‌­تواند منشا یک خطای استراتژیک بزرگ باشد. تردیدی نیست که نیازهای بی‌پایان راه‌های فرعی غیر شریانی و فشارهای غیرمتعارف از جوانب مختلف برای نگهداری آنها موجب خواهد شد تا نگهداری راه‌های شریانی به‌طور جدی صدمه ببیند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.