| کد خبر: 172358 |

◄ بدهی 5هزار میلیارد تومانی شرکت ساخت به پیمانکاران

سه مرکز استان تا پایان سال به شبکه ریلی وصل می‌شوند و 530 کیلومتر مسیر ریلی نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در جمع اصحاب رسانه به تشریح عملکرد این شرکت در پنج ماه نخست سال پرداخت.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، خیرالله خادمی در خصوص تکمیل پنج مسیر ریلی به عنوان پروژه‌های اقتصاد مقاومتی این شرکت گفت: در سال 96 راه‌آهن همدان و کرمانشاه به طول 440 کیلومتر به بهره‌برداری رسید و قرار است تا پایان سال97  سه مرکز استان صاحب شبکه ریلی شود.

وی آذربایجان غربی گیلان و آذربایجان شرقی را سه مرکز استانی دانست که تا پایان سال صاحب شبکه ریلی می‌شوند و گفت: مسیر ریلی خواف به هرات در افغانستان نیز در سال جاری به اتمام می‌رسد. به گفته خادمی تا پایان سال 530 کیلومتر به شبکه ریلی کشور اضافه خواهد شد.

خادمی همچنین درخصوص وضعیت مطالبات پیمانکاران از شرکت ساخت گفت: پنج هزار میلیارد تومان بدهی شرکت ساخت به پیمانکاران است.

او با اعلام اینکه عمده مطالبات پیمانکاران به بخش راه روستایی مربوط است، گفت: 3هزار میلیارد تومان از این رقم مطالبات پیمان‌کاران در این بخش است که در تلاش برای کاهش آن هستیم.

خادمی از مذاکرات جدی با مجلس و سازمان برنامه  و بودجه برای تامین منابع و پراخت مطالبات پیمانکاران خبر داد و گفت: دو هزار میلیارد باقی مانده نیز مربوط به مطالبات پیمانکاران در بخش ریل و بزرگراه است.

خادمی گفت: به دلیل تصمیم وزیر راه و شهرسازی برای انتقال کلیه طرح‌های مرتبط به ساخت و احداث به این شرکت، پروژه‌های ما از 122 طرح به 155 طرح افزایش‌یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد که احداث مسیرهای ریلی و آزادراهی در سال جاری نیز مثل سال 97 به قوت خود ادامه دارد و تفاهم‌نامه‌های زیادی با بخش خصوصی به امضا رسیده است بااین‌حال امسال برخلاف سال قبل شاهد کاهش 40 درصدی در بودجه شرکت ساخت بودیم که افزایش قیمت دلار هم به‌عنوان عاملی دیگر برخی از طرح‌ها را با مشکل مواجه ساخته است.

وضعیت افتتاحیه‌های شرکت ساخت در هفته دولت

او خبر دارد که در حال حاضر 279 هزار کیلومتر مسیر جاده‌ای در کشور وجود دارد و 41 هزار کیلومتر طرح‌های جدید شامل راه‌های اصلی، روستایی ریلی و آزادراهی احداث‌شده است که باید به مرحله اجرا و بهره‌برداری برسد.

خادمی ادامه داد: از این 41 هزار کیلومتر 15 هزار کیلومتر آن در سال گذشته ساخته و به بهره‌برداری رسید و نزدیک 15 هزار و 500 کیلومتران در حال مطالعه است که وارد فاز اجرایی شود.

وی خبر داد که در دولت تدبیر و امید بالغ‌بر 18 هزار کیلومتر انواع شبکه راهی تحویل داده‌شده است و از این رقم 13 هزار کیلومتر راه روستایی احداث‌شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور 540 هزار کیلومتر آزادراه احداث‌شده که زیر بار ترافیک رفته است و 2 هزار و 400 هزار کیلومتر احداث بزرگراه در دست‌ساخت وجود دارد.

او خبر داد که به‌طورکلی 5 هزار و 440 کیلومتر مسیرهای ریلی، آزادراهی و بزرگراهی جدید در 5 سال گذشته احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

وی به برنامه‌های شرکت ساخت در هفته دولت اشاره کرد و گفت: هزار و 856 کیلومتر مسیرهای مختلف حملی و نقلی در این هفته مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که 98 کیلومتر آن مسیر ریلی جدید 300 کیلومتر مسیر بزرگراهی و راه اصلی و هزار و 460 کیلومتر آن مسیر روستایی است.

او خبر داد که اعتباری بالغ‌بر 18 هزار میلیارد تومان منابع این پروژه‌ها است.

وی در خصوص وضعیت تخصیص اعتبارات به شرکت ساخت در سال‌های 96 و 97 نیز گفت:4 هزار و 126 میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده در سال 96 بود که 99 درصد این رقم به طور کامل تخصیص یافت و بر همین اساس سال 96 از لحاظ تخصیص اعتبارات سال بسیار خوبی بود. در سال 97 اما بودجه عمرانی کاهش  یافت و  ما  شاهد کاهش اعتبارات 40 درصدی بودیم.

خادمی افزود:‌سال 97 رقم 2534 میلیارد تومان اعتبار به ما ابلاغ شد که 78 درصد آن در غالب اسناد خزانه دو ساله تخصیص یافت و 154 میلیارد تومان نقدینگی است ..

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.