| کد خبر: 163804 |

تشریح 9 ماموریت دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی به تشریح 9 ماموریت این دفتر پرداخت و گفت که یک نقشه‌ راه در 7 گام طراحی شده که نشان می‌دهد به‌طور کلان در حوزه تجاری‌سازی حمل‌ونقل به دنبال چه هدفی هستیم.

تین نیوز

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی به تشریح 9 ماموریت این دفتر پرداخت و گفت که یک نقشه‌ راه در 7 گام طراحی شده که نشان می‌دهد به‌طور کلان در حوزه تجاری‌سازی حمل‌ونقل به دنبال چه هدفی هستیم.

به گزارش تین‌نیوز و به  نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی‌ مهدی اشرفی به معرفی دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی پرداخته و گفت که این دفتر جزو آخرین دفاتر تشکیل‌شده در معاونت حمل‌ونقل محسوب می‌شود که در خصوص ماموریتهای این دفتر می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱.مطالعه، سیاست‌گذاری، ارائه راهکارهای عملیاتی و پویا به‌منظور افزایش قابلیت رقابت‌پذیری، ایجاد زمینه‌ی‌ جذب‌ سرمایه‌های‌ داخلی‌ و خارجی، بهره‌گیری از فرصت توسعه در سایر کشورها، جلب‌ مشارکت‌ مردم‌ و دستیابی‌ به‌ سهم‌ بیشتر از بازار حمل‌ونقل در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی‌ و پایش نتایج به‌دست‌آمده .

۲.برنامه‌ریزی و هماهنگی با تشکل‌ها و صنوف حمل‌ونقل به‌منظور ارتقاء و تجاری‌سازی خدمات مربوطه .

۳.نظارت عالیه بر توسعه و رفع موانع بهره‌برداری از پایانه‌های مرزی .

۴.برنامه‌ریزی و هدایت امور آموزشی و فرهنگ‌سازی ذی‌نفعان حمل‌ونقل و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ابداعات و اختراعات مؤثر در زمینه حمل‌ونقل .

۵.تدوین ضوابط به‌منظور افزایش ارزش‌افزوده حمل‌ونقل از طریق: بهبود فضای کسب‌وکار، بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهفته کشور، بازاریابی و تجاری‌سازی خدمات ترانزیت و حمل‌ونقل (داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی) و ارائه برای تصویب در «شورای عالی هماهنگی ترابری کشور ».

۶.تدوین و ارائه راهکارها به‌منظور حفظ حقوق شهروندی و رضایت مشتریان در حوزه خدمات حمل‌ونقل و پایش اقدامات .

۷.بررسی و اظهارنظر برای پیوستن به کنوانسیون‌ها، ‌ موافقت‌نامه‌ها، یادداشت‌ تفاهم‌ها و قراردادهای دو و چندجانبه بین‌المللی در حوزه حمل‌ونقل و نظارت عالیه بر حسن اجرای آن‌ها با رعایت قوانین و مقررات مربوط .

۸.پیگیری امور دبیرخانه‌ای سازمان‌هایبین‌المللی

۹.تدوین سیاست‌های لازم برای تشویق و حمایت بخش خصوصی و تعاونی به سرمایه‌گذاری در امور حمل‌ونقل .

اشرفی با اشاره به مهم‌ترین محورهای مورد پیگیری از سوی دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: اولین مورد هماهنگی و برنامه‌ریزی در خصوص حمل‌و‌نقل بین‌المللی است که تجلی آن امروزه با نام ترانزیت شناخته می شود.

وی در ادامه به مفهوم کریدورها به‌عنوان یکی از ارکان مهم در زمینه ترانزیت پرداخت و اظهار داشت: کریدورهای بین‌المللی که از دیرباز مورد توجه و پیگیری وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه بوده‌اند به‌طور منسجم از سوی دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل پیگیری می‌شوند؛ که می‌توان به‌عنوان نمونه به پیگیری موافقت‌نامه کریدور شمال-جنوب، موافقت‌نامه کریدور خلیج‌فارس-دریای سیاه و سایر کریدورها و کنوانسیون‌ها اشاره کرد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌ها با اشاره به مفهوم تجاری‌سازی ذیل نام این دفتر اظهار داشت: یکی از دلایل انتخاب این نام پیگیری پیشرفت‌ها و اقدامات انجام‌شده در کریدورها به‌صورت تجاری بوده است تا علاوه بر مسائل مربوط به زیرساخت و بهره‌برداری، مسائل مربوط به تجارت و بازرگانی نیز در کنار سایر موارد فعال شود که این موضوع به‌صورت نظری و عملی در این دفتر در حال انجام می باشد.

اشرفی به برگزاری 15 جلسه بررسی تحولات منطقه‌ای در حوزه نظری و بررسی مفهوم مدیریت و نیازمندی ایجاد کریدور از منظر عملی اشاره کرد و گفت: از نتایج این جلسات می توان به انتخاب اولین مدیر کریدور تجاری در معاونت حمل‌ونقل اشاره نمود.

وی در ادامه به معرفی بخش دوم فعالیت این دفتر یعنی «امور تشکل‌ها» پرداخت و گفت: موضوع هماهنگی و همکاری با تشکل‌های صنفی در صدر وظایف این بخش قرار دارد اما با توجه به اینکه هم‌اکنون در ابتدای راه قرار داریم، همواره معتقد بودیم که تجاری‌سازی بدون حضور فعال بخش خصوصی پایدار نمی‌ماند. لذابرنامه‌ریزی در راستای دخیل کردن تشکل‌های صنفی از فرآیندهای تصمیم سازی بیش‌ازپیشمورد پیگیری و توجه قرار گرفت.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌ها در ادامه از اقدام این دفتر با هدف تشکیل پرونده برای تشکل‌های صنفی حمل‌ونقلی خبر داد و گفت: در راستای این اقدام با تمام تشکل‌های مرتبط مکاتبه و درخواست شد که برای تشکیل پرونده در دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌هاجهت مشخص شدن حوزه‌های فعالیت آن‌هااقدام نمایند و در گام بعدی بستر مناسب برای مشارکت حداکثری تشکل‌های صنفی در فرآیند های تصمیم سازی برنامه ریزی خواهد شد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌ها یادآور شد: در این راستا از ظرفیت‌های شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور استفاده می‌شود و در جلسات مرتبط با تصمیم‌گیری و تصمیم سازی حوزه حمل‌ونقل به‌صورتنظام‌مند از تشکل‌های صنفی مرتبط دعوتمی‌شود و در ادامه نیز چگونگی بستر‌سازی مناسب در فضای صنعت حمل‌ونقل و جایگاه تشکل‌های حرفه‌ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های آینده این دفتر پرداخت و گفت: یک نقشه‌ راه در 7 گام طراحی شده که نشان می‌دهدبه‌طور کلان در حوزه تجاری‌سازی حمل‌ونقل به دنبال چه هدفی هستیم.

اشرفی با بیان اینکه «اولین گام برای بهبود اندازه‌گیری‌ است»، تأکید کرد: تمامهم‌وغم و تلاش این دفتر تبیین روش‌هایی برای اندازه‌گیری میزان موفقیت کریدورها که تعریف شاخص‌های کلیدی عملکرد در این حوزه نیازمند هماهنگی منسجم بامرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و دفتر آمار، اطلاعات و پایش برنامه ها وزارت راه و شهرسازی است.

وی افزود: در گام بعد، رسد و پایش مستمر میزان موفقیت یا عدم موفقیت کریدورهای بین‌المللی به لحظه است؛ که در این راستا می‌توان به حکم وزیر راه و شهرسازی برای تشکیل شورای ترانزیت در داخل وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد. این شورا می‌تواند نقشی در ارزیابی عملکرد، ترانزیتی به‌صورت به‌روز و به لحظه ایفا کند و اگر قرار بر تغییراتی در سیاست‌گذاری باشد این شورا با بررسی ورودی‌ها می‌تواند تصمیمات به‌موقع را برای بهبود برنامه‌ها اتخاذ کند و موجبات هم افزایی و هماهنگی حداکثری بین زیربخشهای مختلف وزارت راه و شهرسازی در حوزه ترانزیت شکل گیرد.

به گفته اشرفی؛ در حوزه ترانزیت ذی‌نفعان بسیاری در گیر هستند و شایدمهم‌ترین دستاورد این دفتر همسو کردن ذی‌نفعان حوزه ترانزیت و اهمیت بخشیدن این موضوع بوده است؛ زیرا نمی‌توان بهبود حاصل‌شده در ترانزیت جاده‌ای و ریلی را صرفا به فعالیت معاونت حمل‌ونقلمرتبط نمود وتمامی ذینفعان در این موضوع سهیم می باشند.

این مقام مسئول در معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی نقش دفتر را توجه بخشیدن و ایجاد تمرکز بر موضوع ترانزیت عنوان کرده و معتقد است که با سلسه جلسات برنامه ریزی شده برای بررسی تحولات منطقه نقش مهمی در این موضوع داشته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.