| کد خبر: 160922 |

◄ تغییر مدل مالکیتی راهکار حل مشکلات حمل‌ونقل جاده‌ای است؟

شاید در پی اصلاح نحوه مدیریت وزارت راه و شهرسازی دیگر کامیون داران تک واحدی تهدیدی علیه اقتصاد ملی نباشند، بلکه با برنامه‌ریزی جامع و هماهنگی تمام نقش آفرینان صنایع حمل‌ونقلی به برآیندی برسیم که بهره‌وری تک واحدی‌ها افزایش جدی پیدا کند، چرا که در شرایط فعلی فقط 4 درصد از کل ناوگان در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل است که صد البته مشکل آن شرکت‌ها در سفرهای یکسر بار و یکسر خالی ده‌ها برابر بیش از تک واحدی‌ها است.

تین نیوز

در زنجیره تامین خدمات حمل‌ونقل حلقه‌های مفقودی وجود دارد که حاکمیت باید در اقدامی منطقی و علمی آنها را شناسایی کرده و قانون ایجاد آنها را برای بخش خصوصی روشن کند، از آن جمله می توان فعالیت های شرکت های مبتنی بر علوم انفورماتیک در چرخه زنجیره ای حمل کالا را نام برد.

به گزارش تین‌نیوز، مالک نخعی فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای این مطلب را در بخش نظرات کاربران تین‌نیوز و در پاسخ به یادداشتی به قلم احمد خرم وزیر اسبق راه نوشت که طی آن وزیر اسبق راه گفته بود: «...در اروپا و آمریکا آمار کامیون‌های یک‌سرخالی به دلیل برنامه‌ریزی و داشتن سیستم درست، زیر یک درصد است، اما در ایران این آمار به بالای ۱۰ درصد رسیده است. چرا؟ به دلیل بی‌برنامگی در سیستم حمل‌ونقل کامیون‌ها و همچنین خودمالک بودن کامیون‌داران. زیرا این کامیون‌داران در کشور ما و کشورهای شبیه ما شخصیت حقیقی به شمار می‌روند. مثلاً یک کامیون‌دار اگر امروز حال خوبی داشته باشد، کار می‌کند و اگر حالش خوب نباشد، کار نمی‌کند. بنابراین کامیون یک‌سرخالی، بی‌برنامگی و کاهش بازدهی ناوگان در سیستم حمل‌ونقل باری به ما می‌گوید یک درصد افزایش GDP یا رشد اقتصادی تقاضا را ۲ درصد بالا می‌برد، نه ۶/۱ درصد؛ یعنی ناوگان باید به ازای هر درصد رشد اقتصادی در سال، ۲ درصد افزایش پیدا کند. مسئله دیگر اینکه ناوگان باری کشورمان ۳۶۰ هزار کامیون دارد که بیش از ۱۶۰ هزار دستگاه آن بیشتر از ۲۵ سال عمر دارند و کاملاً فرسوده هستند...»

 نخعی در ادامه پیام خود در پاسخ به دیدگاه وزیر اسبق راه، تاکید کرد: امروزه در حمل‌ونقل کشور ما به‌ویژه حمل‌ونقل عمومی مدیریتی واحد وجود ندارد و سازمان‌ها، ارگان‌ها ، حتی وزارتخانه‌های مختلفی درگیر هستند مانند وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، اتاق‌های بازرگانی، گمرکات و... و هر کدام ساز خود را کوک می‌کنند و هماهنگی لازم را ندارند.

این کاربر تین‌نیوز، با بیان این‌که حمل‌ونقل ترکیبی نکته کلیدی حمل‌ونقل حتی در بخش حمل‌ونقل داخلی است، گفت: اشاره‌ای می‌کنم به ساختار حمل کالا در دنیا و تقسیم‌بندی شرکت‌های حمل‌ونقل فارغ از مرز بندی کشورها یعنی شرکت‌های دیسپچر، کریر (کامیونی، کشتیرانی، ریلی و واگنی ) و فورواردری (حمل ترکیبی) اما در قانون تجارت ایران، هر کدام از این شرکت ها با چه ماهیتی و به چه شکل فعالیت می‌کنند؟

نخعی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که پیکره دولت بسیار بزرگ شده است اثبات این ادعا در مقایسه بودجه‌های ستاد با بودجه‌های عمرانی روشن می‌شود.

وی افزود: حذف نهادهای موازی ایجاد شده در وزارت راه و شهرسازی مانند شوراها و شوراهای عالی ترابری، ترافیک، ترانزیت و...و بعد از آن تصمیم‌گیری قاطعانه مقام وزارت در هماهنگی وزارت تحت امر می‌تواند قدمی موثر در احیا و به‌روز رسانی صنایع مختلف حمل‌ونقل باشد.

این کاربر تین‌نیوز، در ادامه پیام خود اظهار کرد: شاید در پی اصلاح نحوه مدیریت وزارت راه و شهرسازی دیگر کامیون داران تک واحدی تهدیدی علیه اقتصاد ملی نباشند، بلکه با برنامه‌ریزی جامع و هماهنگی تمام نقش آفرینان صنایع حمل‌ونقلی به برآیندی برسیم که بهره‌وری تک واحدی‌ها افزایش جدی پیدا کند، چرا که در شرایط فعلی فقط 4 درصد از کل ناوگان در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل است که صد البته مشکل آن شرکت‌ها در سفرهای یکسر بار و یکسر خالی ده‌ها برابر بیش از تک واحدی‌ها است.

این فعال بخش بار جاده‌ای تاکید کرد:  بنابراین راه حل،  تغییر مدل مالکیتی نیست بلکه راه حل در ایجاد قانون، سخت افزار و نرم افزار لازم برای بهینه کردن توزیع سفرها، تفکیک سفرها، تخصیص سفرها و ترافیک لازم نهفته است واین امر میسر نخواهد شد مگر با دخالت علوم مدیریتی، انفورماتیک و حمل‌ونقلی و ترافیک.

نخعی گفت: با اتکا به قانون تجارت که بخش حمل‌ونقل آن در ابتدای قرن حاضر نگاشته شده است راه این صنعت به نا کجا خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مجید 0 0

    سلام خدمت دوستان و خدمت آقای نخعی
    فکر میکنم در شرایط فعلی و حتی در شرایط مطلوب این موضوع وجود داشته باشه که تعدادی از شرکت ها تمایل دارند مالک ماشین باشن تا سودآوری بیشتری داشته باشن و تعدادی از شرکت ها تمایل دارن که بخاطر مراعات کردن راننده با ماشین سهمی از ماشین یا کل سهم ماشین رو به راننده واگذار کنن و از طرف رانندگان هم موضوع میتونه دو بخش داشته باشه تعدادی از رانندگان تمایل دارند مالک باشند و تعدادی از رانندگان تنها به راننده بودن تمیل دارند و نمیخوان وارد هزینه نگهداری خودرو بشن .
    فکر میکنم با شرایط موجود حالت مناسب این باشه که سیستم خودمالکی شرکت محور گسترش پیدا کنه و تقویت بشه که در این حالت شرکت ها یا مالکین شخصی میتونن صاحب ماشین باشن ولی تمام خدمات از کانال شرکت ها انجام خواهد شد . در این حالت باربری های جزء کنار رفته و دلال بازی های کرایه حذف خواهد شد از طرفی شرکت ها چون حجم بالایی از بار را جابجا خواهند کرد به سود کمتر قانع خواهند بود و سهم بیشتری به رانندگان خواهد رسید .
    در بحث نظارت هم کنترل عملکرد شرکت ها و قوانین راحت تر خواهد بود تا کنترل باربری های خرد و کوچک اما تعداد زیاد .